Vergi
uyuşmazlıklarını çözmede, mükellefle, vergi idaresinin karşılıklı taviz vermek
suretiyle anlaşması yöntemi olarak tanımlayabileceğimiz uzlaşma müessesesi, Türkiye’de
1963 yılından bu tarafa uygulanmaktadır. Uzlaşma müessesesi ve uygulama biçimi
hakkındaki tartışmalar devam etmektedir.
İncelediğimiz
gelişmiş bazı batı ülkelerinin uzlaşma sistemlerinin hemen hepsinde uzlaşma ve
benzeri yöntemlerin geniş olarak uygulandığı ve uyuşmazlıkların çoğunun uzlaşma
ve benzeri idari yöntemlerle çözüldüğü ve yargıya az sayıda uyuşmazlığın
intikal ettiği anlaşılmaktadır.
Türkiye’de
2012-2016 yılları arasındaki tarhiyat öncesi ve tarhiyat öncesi uygulama sonuçları
etraflıca analiz edilmiştir. Türkiye’de
vergi uyuşmazlıklarının az bir kısmının uzlaşma yönetimiyle çözüldüğü ve kalan çoğuna
çözüm üretilemediği gözlemlenmektedir.
Türkiye’de,
vergi uyuşmazlıklarına karşı yargı yolundan önce uzlaşmaya başvurma zorunluluğu
olmadığı, uzlaşmaya başvurmada süre kısıtlaması olduğu, vergi cezaları
bakımından uzlaşmaya başvurmada engeller bulunduğu, uzlaşma görüşmelerinde
objektif kriterler esas alınmadığı, uzlaşmada mükellefin ödeme gücü dikkate alınmadığı
gibi hususların uzlaşma müessesesinin etkinliğini azaltan unsurlar olarak öne
çıktığı görülmektedir.
The
institution of reconciliation which we can describe as an agreement method
where the taxpayer and tax administration agree by making a concession to solve
tax disputes has been continued to be implemented in Turkey since 1963.
Discussions about the institution of reconciliation and its implementation
manner are ongoing
It
is understood that reconciliation and similar methods have been widely applied
in almost all the reconciliation systems of some developed western countries
and most of the disputes have been solved by reconciliation and similar administrative
methods and few disputes have passed to the judiciary..The results of
reconciliation before and after assessment between the years 2012 and 2016 are
analyzed thoroughly in Turkey. It is
observed that a small portion of the tax disputes in Turkey are solved through
reconciliation and a solution for most of the rest could not be found.It is
understood that there is not an application obligation for reconciliation
before judiciary remedy, there is a time limitation for reconciliation, there
are obstacles in applying to reconciliation in terms of tax penalties,
reconciliation negotiations are not based on objective criteria, the taxpayer's
ability to pay is not taken into consideration and these deficiencies are
distinguished as factors which reduce the efficiency of the institution of
reconciliation in Turkey.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 1 |