The
purpose of the study is to determine the transition process of healthcare
professionals, who had worked in clinics as doctors, nurses and physiotherapists
before and then resigned and begun to work as university instructors, to
universities, as well as factors affecting these processes. In the study, the
instructors 7 of whom work in the department of nursing and health services, 3
in the department of
physiotherapy-rehabilitation and 2 in the medical faculty were asked questions
prepared via stylistic interview method, which is among qualitative research
methods. Content analysis was applied to the data acquired via stylistic
interview method. Analyses in the study
were carried out using the NVivo 12 ProNitel Data Analysis Software. As a
result of the analyses, it was determined that clinics and universities varied
according to their working conditions and mobbing statuses; however, there was
not much difference in terms of wage. It was found that the reasons of
transition to universities arised from factors such as difficult working
conditions, workload, personal development; clinics and universities had to
cooperate and academicians with clinical experience would be more effective on
students.
Çalışmanın
amacı daha önce kliniklerde doktor, hemşire ve fizyoterapist olarak çalışan
daha sonra istifa ederek üniversitelerde öğretim elemanı olan sağlık
çalışanlarının üniversiteye geçiş süreçleri ve bu süreçlerini etkileyen
etmenleri belirlemektir. Araştırmada 7
tanesi hemşirelik ve sağlık hizmetleri bölümünde, 3 tanesi fizyoterapi-rehabilitasyon
bölümünde ve 2 tanesi de tıp fakültesinde görev yapan öğretim elemanlarına
nitel araştırma yöntemlerinden biçimsel mülakat yöntemiyle hazırlanan sorular
sorulmuştur. Biçimsel mülakat yöntemiyle elde edilen verilere içerik analizi
uygulanmıştır. Araştırmada NVivo 12 ProNitel Veri Analiz Programı kullanılarak
analizler gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda klinikler ve
üniversitelerin çalışma şartları ve mobing durumlarına göre farklılık
gösterdiği, ücret açısından çok fazla bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Üniversitelere
geçiş nedenlerinin çalışma şartlarının zorluğu, iş yoğunluğu, kişisel gelişim,
vb etkenlerden kaynaklandığı, kiliniklerle üniversitelerin iş birliği yapmaları
gerektiği ve klinik deneyimi olan akademisyenlerin öğrenciler üzerinde daha
etkili olabileceği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 3 |