Bu çalışmanın amacı,
kadın okul yöneticilerinin karşılaştıkları kurumsal kariyer engellerini, okul yöneticisi kadınların
görüşleri doğrultusunda incelenmek ve karşılaştıkları kurumsal kariyer
engellerini yenmek için hangi yollara başvurduklarını ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili merkez
ilçelerine bağlı okullarda görev yapmakta olan okul yöneticileri arasından
maksimum çeşitleme yapılarak belirlenen 10 kadın okul müdürü oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma
desenlerindenfenomenolojikullanılmıştır.
Araştırma sonucunda kadın okul yöneticililerinin üst yönetimleve özellikle
kadın öğretmenlerle çeşitli sorunlar yaşadıkları ortaya koyulmuştur. Bu
sorunları çözümlemek için ise iletişim kurmaktan mahkeme yoluna gitmeye kadar
uzanan bir çözüm sürecine başvurdukları belirlenmiştir.Katılımcıların tümünün,
kadınların Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki yönetim kademelerinde temsil
edilme oranlarını yetersiz bulduğu belirlenmiştir.Bu durumun ise sadece kadınların
kendi bireysel çabaları ve isteklilikleri sonucunda ortadan kaldırılabileceğini
belirttikleri ortaya koyulmuştur. Katılımcıların tamamına yakınına göre, Milli
Eğitim Bakanlığı’nda kadınların okul yöneticiliğine seçilmesi sürecinde kadına
yönelik pozitif ayrımcılık işlememekte, tersine erkeklere yönelik pozitif
ayrımcılık bulunmaktadır.
Okul yönetimi kadın yöneticiler kadın müdürler kariyer engelleri kurumsal kariyer engelleri
The purpose of this
study is to examine corporate career barriers faced by women school managers according
to their views and to reveal their solutions to overcoming these barriers. The
study group consisted of 10 women school principals, who work in schools in
affiliation with the central districts of the province of Ankara and who were
determined using maximum variation. In the study, phenomenological approach
which is among qualitative research designs was used. As a result of the study,
it was determined that women school managers faced various problems with both
senior management and especially with women teachers. In order to solve these
problems, women school principals resorted to a solution process ranging from
establishing communication to going to court. It was determined that all of the
participants found women’s rates of representation in management levels within
the body of the Ministry of National Education insufficient; however, they believed
that this condition could be fixed only through women's individual efforts and
aspirations. According to nearly most of the participants, there is no positive
discrimination against women in the process of selecting women as school
managers in the Ministry of National Education. On the contrary, there are
positive discrimination against men.
School Management Women Managers Women Principals Carrier Barriers Corporate Career Barriers
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 3 |