Toplumu bilgilendiren önemli mecralardan olan kadın dergileri özellikle
magazinleşmeden dolayı reklam aracına dönüşmüştür. Bu durum dergilerin
içeriklerini olumsuz etkileyerek içeriğin önüne geçmekte ve tüketime
yönlendirmektedir. Bu çalışmada da başlıklar üzerinden iç içe geçmiş
haber-reklam ilişkisi incelenmektedir. Çalışmada araştırma için köklü bir
geçmişe sahip olması ve çok sayıda ülkede yayınlanmasından dolayı Marie Claire
Dergisi seçilmiştir. Çalışma Marie Claire’in dijital ortamda yayınlanan 2016
yılındaki on iki sayısı ile sınırlandırılmıştır. İçerik analizi ve betimsel
tarama yöntemleri kullanılarak hazırlanan çalışmada haber-reklam ilişkisine
odaklanılmaktadır. On iki sayının bütün sayfalarının çalışmaya dahil edildiği
araştırmada nitel ve nicel olarak derginin reklam ve haber sayıları da ele alınmıştır. Araştırma sonucunda haberlerde genellikle
tüketimi özendiren başlıkların kullanıldığı görülmüştür.
Women’s magazines which are among the important mediums
informing society have turned into an advertisement tool especially due to
tabloidization. This situation affects the content of magazines negatively
precluding the content and directs people toward consumption. In this study,
the interwoven news-advertisement relationship was examined on the basis of topics.
In the study, Marie Claire Magazine was chosen for the investigation because it
has a deep-rooted background and is issued in many countries. The study was
limited to Marie Claire’s twelve issues from 2016 which were published on the digital
media. In the study which was prepared using content analysis and descriptive
analysis methods, the news-advertisement relationship was focused. In the investigation
in which all pages of the twelve issues were included, advertisement and
news numbers were also handled both qualitatively and quantitatively. As a
result of the study, it was seen that titles encouraging consumption were often
used in the news.
Marie Claire Consumption Women’s Magazines Digital Magazines News-Advertisement Relationship
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 3 |