Research Article
BibTex RIS Cite

Lifelong Learning and Student Awareness

Year 2019, Volume: 8 Issue: 4, 2522 - 2544, 31.12.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.581635

Abstract

Yaşam Boyu Öğrenme, bireylerin
edindikleri bilgileri, değerleri, becerileri artırarak güçlendiren ve bu becerilerin
gerçek yaşamda kullanılabilmesini sağlayan destekleyici bir süreçtir. Bu
araştırmanın amacı; meslek yüksekokulunda okuyan öğrencilerin Yaşam Boyu
Öğrenme farkındalıklarına yönelik görüşlerini bazı demografik değişkenleri de
göz önünde bulundurarak belirlemeye çalışmaktır. Araştırmada yöntem olarak
karma model ve genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma sonucunda,
eğitimdeki en önemli etkenlerden birisinin motivasyon olduğu, eğitim
ortamlarının fiziki koşullarının öğrenciye göre düzenlenmesi gerektiği, her
bireyin okuryazarlığının sürekli olarak arttırılması gerektiği, öğrenci
merkezli eğitimlerin yeterli yöntemlerle verildiği ancak eğitimin bireyin
alışkanlıklarını istenilen düzeyde değiştirmediği bu nedenle eğitimin çok küçük
yaşlardan itibaren verilmesi ve bilgi edinmenin çeşitli eğitimlerle alışkanlık
haline getirilmesi gerektiği gibi sonuçlara ulaşılmıştır. 

References

  • Kozikoğlu, İ. & Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 522-531.
  • Yenice, N. & Tunç-Alpak, G. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 753-765.
  • Kirby J. R., Knapper C., Lamon, P. & Egnatoff, W. J. (2010). Development of a scale to measure lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 29(3), 291-302.

Lifelong Learning and Student Awareness

Year 2019, Volume: 8 Issue: 4, 2522 - 2544, 31.12.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.581635

Abstract

Lifelong learning is a supporting processwhich
reinforces the knowledge, virtues and skills obtained by individuals and helps
using these abilities in real life. The purpose of this study is to determine
the opinions of students studying in vocational school of higher education
about Lifelong Learning awareness considering some demographic variables. As
research methods; mixed method and general survey method were utilized. As a
result of the study it was found that one of the major factors in education was
motivation, and that physical conditions should be arranged with respect to the
students, the literacy level of every individual should be in a constant
development, student-centered education was given in sufficient methods but
education was not able to change the habits of the individuals in the desired
level and therefore education should be provided starting from earlier ages and
that acquiring knowledge should be made a habit through various trainings.
                

References

  • Kozikoğlu, İ. & Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 522-531.
  • Yenice, N. & Tunç-Alpak, G. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 753-765.
  • Kirby J. R., Knapper C., Lamon, P. & Egnatoff, W. J. (2010). Development of a scale to measure lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 29(3), 291-302.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Okan Sarıgöz 0000-0002-1616-9789

Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Sarıgöz, O. (2019). Lifelong Learning and Student Awareness. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(4), 2522-2544. https://doi.org/10.15869/itobiad.581635

Journal of the Human and Social Science Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).