Imam
al-Mâturîdî, one of the most important Muslim Turkish scholars raised in
Samarqand, mentiones a group called “Sumaniyya” in his book titled Kitâbü't-Tevhid.
Al-Mâturîdî mentions “Sumaniyya” inside of Dahriyye, in which the materialist
philosophical movement, which claims that the universe is eternal and that
there is no creator. He compares thoughts of this group with those of Islamic
scholars. He criticizes their thoughts of the formation and functioning of the
universe; emphasizes they are devoid of knowledge and wisdom. In this work, we
will examine whether the group mentioned as “Sumaniyya” in al-Mâturîdî’s work
is Buddhism or not. In this sense, firstly we will emphasize the various
origins of the “Sumaniyya” such as Sumenat, Sraman, Semeniye (followers of
Eightfold ways). We will then try to show whether al-Mâturîdî’s criticism is
justified in terms of Buddhist beliefs and the thoughts of the universe.
Semerkand’da yetişen en önemli Müslüman Türk âlimlerden
birisi kabul edilen Mâturîdî, kelâma dair olan Kitâbü’t-Tevhid isimli
eserinde “Sümeniyye” adında bir zümreden bahseder. Mâturîdî Sümeniyye ekolünü
âlemin
ezelî olduğunu ve bir yaratıcısının olmadığını savunan materyalist felsefe
akımı kabul edilen Dehriye içerisinde zikreder. Burada söz konusu
zümrenin düşüncelerini İslam âlimlerinin düşünceleriyle karşılaştırır. Bunların âlemin
oluşum ve işleyişine dair tasavvurlarını eleştirmekte; ilim ve hikmetten yoksun
olduklarını vurgulamaktadır. Biz bu çalışmamızda Mâturîdî’nin eserinde bahsi
geçen Sümeniyye isimli grubun Budizm olup olmadığını ele alacağız. Bu manada
öncelikle Sümeniyye adının sümenat, sraman, semeniye
(sekizciler) gibi muhtelif kökenleri üzerinde duracağız. Daha sonra da
Mâturîdî’nin eleştirilerinde haklı olup olmadığını Budist inanç esasları ve âlem
tasavvuru açısından ortaya koymaya çalışacağız.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 4 |