The aim of the research is to determine the attitudes of secondary education students towards physical education teaching profession. 235 voluntary students participated. Scanning method was used and "Personal Information Form" and "Attitude Scale for Physical Education Teaching Profession in Secondary Education" were used in the data collection process. Frequency (f), percentage (%), weighted average (X̅), standard deviation (SD), independent t-test, ANOVA and Tukey test techniques were used in the analysis. While the variables of gender, class levels and education level of father did not differ significantly, variables of participation in sportive activities and education level of the mother showed a significant difference. The averages of the students participating in sports activities in the scale and sub-dimensions are higher than the average of the students not participating. The highest average in the scale and in the sub-dimensions is in students whose mothers are secondary school graduates.
Araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının belirlenmesidir. Araştırmaya 235 öğrenci gönüllük esasına göre katılmışlardır. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmış olup veri toplama sürecinde ''Kişisel Bilgiler Formu'' ve ''Ortaöğretimde Beden Eğitimi Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği'' kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans (f), yüzde (%), ağırlıklı ortalama (X̅), standart sapma (SS), bağımsız t-testi, ANOVA ve Tukey test teknikleri kullanılmıştır. Anlamlı farklılığın etki büyüklüğünü hesaplamak için Cohen’d ve eta-kare (η2) korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, öğrencilerin beden eğitimi öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının orta düzeyde olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin tutumlarında cinsiyet, sınıf seviyeleri ve baba eğitim durumu değişkenleri anlamlı farklılık göstermezken, sportif etkinliklere katılım durumu ve anne eğitim durumu değişkenleri anlamlı farklılık göstermiştir. Ölçek genelinde ve alt boyutlarda sportif etkinliklere katılırım diyen öğrencilerin ortalamaları katılmam diyen öğrencilerin ortalamalarından yüksektir. Ölçek genelinde ve alt boyutlarda en yüksek ortalama annesi ortaöğretim mezunu olan öğrencilerdedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 3 |