In this study, the HSEE preparation process has been comprehensively evaluated in the context of Supporting and Training Courses (STC), government-issued books and supplementary resource books, student coaching system and level classes. As the research is a qualitative study, it has been structured according to the phenomenology pattern. The study group of the research was determined according to the criterion sampling method, and the study group consists of 10 teachers working in a secondary school in East Black Sea Region. A semi-structured interview form consisting of open-ended questions developed by the researchers was used to collect the data. Content analysis method was used in the analysis of the research data. The analyzed data and findings were structured under 9 themes, 57 categories and 484 codes. The results of the research are that LGS causes stress and anxiety on students and parents, it is important for the life and future of students, the studies carried out in schools, especially STCs, are beneficial in the preparation process for HSEE, the textbooks given by the state are not sufficient for preparation for HSEE and supplementary books are needed, a level class is required during the exam preparation process, student coaching is beneficial, the competencies of school administrators and teachers and family attitudes affect success, and school success affects teachers, students and parents positively. In the context of the results obtained in the study, free auxiliary resources are delivered to students in the week the schools are opened, student coaching trainings are given to teachers, emphasis is placed on family training, school administrators and teachers are supported and developed professionally, reducing the number of schools accepting students by examination and some prerequisites must be met in order to enter the selection exam. It can be recommended to implement a system of transition to secondary education based on guidance.
HSEE preparation process STC courses student coaching textbooks supplementary resource books
Bu çalışmada LGS hazırlık süreci, Destekleme ve Yetiştirme Kursları (DYK, devlet tarafından verilen kitaplar ve yardımcı kaynak kitap kullanımı, öğrenci koçluğu sistemi ve seviye sınıfları bağlamında kapsamlı bir şekilde değerlendirilmiştir. Araştırma nitel bir çalışma olup, konu itibarıyla kamuoyu tarafından ilgiyle takip edilen, araştırmacıların da çeşitli yönleriyle ele alıp inceledikleri bir olgu olarak ortaya çıktığından olgubilim (fenomenoloji) desenine göre yapılandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu ölçüt örnekleme yöntemine göre belirlenmiş olup, çalışma grubunu Doğu Karadeniz Bölgesinde bulunan bir ilde ortaokulda görev yapan 10 öğretmen oluşturmaktadır. Verileri toplamada araştırmacılar tarafından geliştirilen ve açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analiz edilen veriler ve bulgular 13 tema, 57 kategori ve 484 kod altında yapılandırılmıştır. Araştırma sonuçları, LGS’nin öğrenciler ile veliler üzerinde stres ve endişeye sebep olduğunu, ayrıca öğrencilerin hayatı ve geleceği için önemli olduğunu göstermektedir. Araştırmada, LGS hazırlık sürecinde başta DYK’lar olmak üzere okullarda yürütülen çalışmaların faydalı olduğu, ancak devlet tarafından verilen kitapların LGS’ye hazırlık için yeterli olmadığı ve yardımcı kitaplara ihtiyaç duyulduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, sınav hazırlık sürecinde seviye sınıfı yapılması gerektiği, öğrenci koçluğunun faydalı olduğu, bu süreçte okul yöneticileri ve öğretmenlerin yeterlikleri ile aile tutumlarının başarıyı etkilediği, okul başarısının öğretmen, öğrenci ve velileri olumlu yönde etkilediği sonucuna varılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlar bağlamında ücretsiz yardımcı kaynakların okulların açıldığı hafta öğrencilere ulaştırılması, öğretmenlere öğrenci koçluğu eğitimleri verilmesi ve aile eğitimlerine ağırlık verilmesi önerilmektedir. Ayrıca okul yöneticileri ve öğretmenlerin mesleki olarak desteklenmesi ve geliştirilmesi, sınavla öğrenci alan okulların sayısının azaltılması, seçme sınavına girebilmek için bazı ön şartlar getirilmesi ve yönlendirmeye dayalı bir ortaöğretime geçiş sisteminin hayata geçirilmesi de öneriler arasında yer almaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 2 |