With the Covid-19 pandemic, the need to adapt to new practices has emerged in many sectors, including the education sector. In particular, it was necessary to interrupt face-to-face education for a certain period of time and adopt the distance education model. Much attention has been drawn to the negative effects of this process on educational practices. However, it can be stated that the distance education process has increased the awareness of online processes, especially e-learning. The increase in e-learning environments and platforms day by day also provides an opportunity for Generation Z youth to increase their academic success. For this reason, it may be possible to turn this situation into a positive one, especially considering the predisposition of today's youth, called Generation Z in universities, to e-learning. However, predisposition to e-learning alone will not work without having digital literacy. Because digital literacy, which refers to the ability to access, make sense of, analyze and share information through network devices led by smartphones, tablets and computers, will improve students' ability to find, evaluate, use, share and create content. In this context, the main purpose of the study is to reveal the regulatory role of digital literacy in the effect of e-learning predisposition on academic performance. Within this framework, the study's population consists of university students enrolled in the teacher education programs at Kastamonu University. The sample of the study comprises 322 undergraduate students from this population who provided complete data. Research data were collected through surveys. The data were obtained using the convenience sampling method. Descriptive analyses and confirmatory factor analysis were applied to the obtained data. The moderating effect analysis was conducted using Process Macro. The analyses revealed that e-learning positively affects academic performance. It was also found that digital literacy has a positive effect on students' academic performance. Moreover, it was determined that digital literacy plays a moderating role in the impact of e-learning on academic performance.
Covid-19 pandemisi ile birlikte eğitim sektörü de dâhil olmak üzere birçok sektörde yeni uygulamalara uyum sağlama gerekliliği ortaya çıkmıştır. Özellikle belli bir süre yüz yüze eğitime ara verilmesi ve uzaktan eğitim modelinin benimsenmesi gerekmiştir. Bu sürecin eğitim uygulamalarında ortaya çıkardığı olumsuzluklara fazlaca dikkat çekilmiştir. Fakat uzaktan eğitim sürecinin e-öğrenme başta olmak üzere online süreçlerin farkındalığını artırdığı ifade edilebilir. E-öğrenme ortamlarının ve platformlarının gün geçtikçe artması Z kuşağı gençliğinin akademik başarılarını artırmasına da fırsat sunmaktadır. Bu nedenle özellikle üniversitelerde Z kuşağı olarak adlandırılan günümüz gençlerinin e-öğrenmeye yatkınlıkları düşünüldüğünde bu durumu pozitife çevirmek mümkün olabilir. Ancak dijital okuryazarlığa sahip olunmadan e-öğrenmeye yatkınlık tek başına bir işe yaramayacaktır. Çünkü akıllı telefonların, tabletlerin, bilgisayarların başını çektiği ağ cihazları vasıtasıyla bilgiye ulaşma, onu anlamlandırma, analiz edebilme ve paylaşabilme becerisini ifade eden dijital okuryazarlık sayesinde öğrencilerin içerik bulma, değerlendirme, kullanma, paylaşma ve oluşturma yeteneği gelişebilecektir. Bu bağlamda çalışmanın temel amacı e-öğrenmeye yatkınlığının akademik performans üzerindeki etkisinde dijital okuryazarlığın düzenleyici rolünü ortaya koymaktır. Bu amaç çerçevesinde çalışmanın evreni Kastamonu Üniversitesi öğretmenlik programlarında eğitim gören üniversite öğrencileridir. Çalışmanın örneklemini ise bu evren içerisinde eksiksiz veri elde edilen 322 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri anketler aracılığıyla toplanmıştır. Veriler kolayda örnekleme yöntemi ile elde edilmiştir. Elde edilen verilere tanımlayıcı analizler ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Düzenleyici etki analizi Process Macro ile yapılmıştır. Analizler sonucunda e-öğrenmenin akademik performansı olumlu etkilediği bulunmuştur. Dijital okuryazarlığın da öğrencilerin akademik performans üzerinde olumlu etkisi olduğu görülmüştür. Ayrıca e-öğrenmenin akademik performansa etkisinde dijital okuryazarlığın düzenleyici rolünün olduğu da tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Technology and Digital Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2024 |
Submission Date | July 26, 2024 |
Acceptance Date | October 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 4 |