Bu yazı, Universidade Federal do Rio de Janeiro hocası Profesör Renato Jose de Oliveira’nın Eğitim Felsefesi Ansiklopedisi’nde Encyclopaedia of Philosophy of Education, http://www.ffst.hr/ENCYCLOPAEDIAyer alan Plato and Philosophy Education başlıklı yazısının çevirisidir. Adı geçen ansiklopedi, M. Peters, P. Ghiraldelli, B. Zarnic, A. Gibbons, R. Heraud editörlüğünde yayınlanmış online ulaşılabilir bir ansiklopedidir. Çeviride yazarın kaynakçası olduğu gibi verilmiştir. Bize ait iki kısa açıklama, dipnotta verilerek (Çv.) notu düşülmüştür. Platon ve Eğitim Felsefesi1Platon’nun felsefi düşüncesi, esas olarak onun iki diyaloğu olan Devlet (The republic) ve Yasalar’da sunulmuş olan eğitim bakışıyla uzlaşım içinde gelişmiştir. Bir gaye olarak bir ideal devletin aklen (mental) kurulmasından sonra Platon, Devlet’te, kişinin, toplumsal rolü şehri savunmak olan bekçilerin/muhafızların biçimlenmesine dikkat etmesi gerektiğini önerir. Bekçilerin biçimlenmesini içeren uzun eğitimsel sürecin kökenlerinde, Grekler tarafından tamamen değerli bulunan iki sanat vardır: Şiirin de dahil olduğu Müzik ve Jimnastik. Müzik eğitimi konusunda konuşan Platon, trajik şiirlerin, ilahi tabiatın (intikam vb) iyi olmayan (unworthy) eylemlerinin eleştirilmeleri gerektiği haberini verdiğini söylemektedir. Atinalı filozofun düşündüğü gibi, Tanrı esasen iyidir, bu şiirler bekçilerin ahlakî formasyonu için yanlıştır ve zararlıdır. Platon bedenin eğitimi konusunda konuştuğunda, kişinin, model olarak
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Translated Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 1 |