A common and important problem that threatens all humanity today is environmental problems. A comprehensive effort is indispensable for the permanent solution of environmental problems. Again, in this process, it is important for all countries and societies to work simultaneously and collaboratively. However, perhaps qualified environmental education is a must in this process. In this context, all curricula around the world, especially science curricula, are rapidly being enriched in terms of environmental education. The purpose of this study is to compare Turkish and British science curricula in terms of environmental education. In this context, the science curricula of the two countries at primary and secondary school levels (3rd-8th grades) were compared in the context of environmental education. Turkey's 2018 and 2024 curricula were used in the study. The study generally falls into the document analysis method. In particular, it falls into the category of content analysis. In this research, British and Turkish science curricula were compared in three categories. First, the frequency of use of environmentally related keywords in the curriculum was examined. Secondly, the numbers and contents of environmentally related acquisitions were compared. Finally, it was examined whether there were independent courses on environmental education. As a result, Turkish science curriculum stands out in terms of the frequency of use of environmental concepts. Again, in terms of the number of environmental acquisitions, the 2018 Turkish science curriculum includes more acquisitions. However, in terms of the distribution and content of the acquisitions, the English science curriculum is more harmonious, meaningful and effective. In addition, the Turkish 2024 curriculum mentions the course "environmental education and climate change". However, there is no information about the content of the course. Within the framework of the research findings, it would be beneficial to enrich the Turkish science curriculum in terms of effective acquisitions for environmental education. Finally, it can be suggested that the Turkish science curriculum be enriched in terms of the protection of natural resources.
YOK
Günümüzde tüm insanlığı tehdit eden ortak ve önemli bir sorun çevre sorunlarıdır. Çevre sorunlarının kalıcı olarak çözülmesi için ise kapsamlı bir gayret vazgeçilmezdir. Yine bu süreçte tüm ülke ve toplumların eş zamanlı ve işbirliği içerisinde çalışması önem taşımaktadır. Ancak belki de bu süreçte nitelikli çevre eğitimi olmazsa olmazların en başındadır. Bu bağlamda dünya çapındaki tüm öğretim programları, özellikle fen bilimleri öğretim programları, çevre eğitimi açısından hızla zenginleştirilmektedir. Bu çalışmanın amacı ise Türk ve İngiliz fen bilimleri öğretim programlarını çevre eğitimi açısından karşılaştırmaktır. Bu bağlamda iki ülkenin ilkokul ve ortaokul düzeyindeki (3-8. sınıflar) fen bilimleri öğretim programları çevre eğitimi bağlamında karşılaştırılmıştır. Çalışmada Türkiye’nin 2018 ve 2024 öğretim programları kullanılmıştır. Çalışma yöntem açısından içerik analizi sınıfındadır. Bu araştırmada İngiliz ve Türk fen bilimleri öğretim programları üç kategoride karşılaştırılmıştır. İlk olarak çevreyle ilgili olan anahtar kelimelerin öğretim programlarındaki kullanım sıklığına bakılmıştır. İkinci olarak çevre ile ilgili kazanımların sayıları ve içerikleri kıyaslanmıştır. Son olarak ise çevre eğitimine dair bağımsız derslerin olup olmadığına bakılmıştır. Sonuç olarak Türk fen öğretim programları çevre ile ilgili kavramların kullanım sıklığı açısından öne çıkmaktadır. Yine çevre ile ilgili kazanım sayısı açısından 2018 Türk fen bilimleri öğretim programında daha fazla kazanım yer almaktadır. Ancak kazanımların dağılımı ve içeriği açısından İngiliz fen bilimleri öğretim programı daha uyumlu, anlamlı ve etkili bir nitelik taşımaktadır. Ayrıca Türk 2024 öğretim programında “çevre eğitimi ve iklim değişikliği” dersinden bahsedilmektedir. Ancak dersin içeriği hakkında bilgi yoktur. Araştırma bulguları çerçevesinde Türk fen bilimleri öğretim programının çevre eğitimine yönelik etkili kazanımlar açısından zenginleştirilmesi faydalı olacaktır. Son olarak Türk fen bilimleri öğretim programının doğal kaynakların korunması açısından zenginleştirilmesi önerilebilir.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.
YOK
YOK
YOK
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Environment Policy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | YOK |
Early Pub Date | December 26, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | April 18, 2024 |
Acceptance Date | October 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 5 |