Research Article
BibTex RIS Cite

Manuscript Title an Evaluation of Studies on Teaching Türkiye Turkish to Turkic Descendants

Year 2024, Volume: 13 Issue: 5, 2274 - 2293, 31.12.2024
https://doi.org/10.15869/itobiad.1538156

Abstract

Research on teaching Turkish to people of Turkish descent is significant in understanding different approaches and practices in language education. These studies provide data to enhance teaching methodologies. A thorough examination of existing knowledge in this field can contribute to making educational strategies more effective. Additionally, comparing different methods and practices allows for identifying more effective teaching techniques. In this context, the purpose of this research is to examine studies on teaching Turkish to people of Turkish descent. The document analysis technique was used to conduct a comprehensive review of the current literature. Within the scope of this research, articles on teaching Turkish to people of Turkish descent were selected as data sources, focusing on journals indexed in the TR Index, created by ULAKBİM. Articles published on the TR Index platform up to August 1, 2024, were reviewed. The research was limited to studies published between 2009 and 2024. A total of 65 articles were included in the review, with 34 of them being analyzed according to the study’s objectives. Content analysis revealed that TÖMER and language preparatory classes were the predominant participant groups. Additionally, it was found that single-author articles were more common, with most studies being published in 2020. Writing skills were the primary focus of most studies, and qualitative methods were preferred. Furthermore, student-written works emerged as the main data collection tool, and the most frequently reported outcome was the interference of the native language in speaking the target language. Therefore, it has been determined that the reviewed studies predominantly focus on students' errors, and it has also been observed that considerable emphasis is placed on suggestions for correcting these errors. In conclusion, this research aims to provide a valuable perspective on studies and practices in teaching Turkish to people of Turkish descent by analyzing the existing literature.

References

  • Adıgüzel, S. (2012). Azerbaycan Türkçesi ve Türkiye Türkçesi arasında aktarma üzerine bazı problemler. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 47, 51-56.
  • Akdemir, M. (2023). Türk dillilere Türkiye Türkçesi öğretimine ilişkin akademik yayınların betimsel analizi. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi (UTÖAD), 3(1), 45-65. DOI: 10.47834/utoad.58
  • Altun, H. O. (2020). Yalancı eşdeğerler nasıl tasnif edilmeli? Kazakça ve Türkiye Türkçesi üzerinde deneme. SUTAD, 48, 27-46.
  • Alyılmaz, S. (2018). Türkçe öğretiminde hedef kitlenin / “öğrenen”in önemi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2452-2463.
  • Arbatlı, M. S. ve Kurar, İ.(2015).Türk dizilerinin Kazak-Türk kültürel etkileşimine ve Türkçenin yaygınlaşmasına etkisi. Journal of Turkish Studies, 10(2), 31-48.
  • Barın, E. (1998). Grameri Türkçe olan topluluklara Türkiye Türkçesinin öğretimi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi].Gazi Üniversitesi.
  • Beşirli, H. (2010). Türkiye’de Yüksek Öğrenim Gören Kırgız Öğrencilerin Eğitimlerinden Sonra Ülkelerindeki Sosyo-Ekonomik ve Sosyo-Kültürel Durumları. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 12, 39-62.
  • Biçer, N. ve Alan, Y. (2019). Türk soylulara Türkçe öğretimi ile ilgili çalışmalara genel bakış. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 143-157.
  • Bowen, G.A. (2009). Document Analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Çağlar, A. (1999). Türk üniversitelerinde öğrenim gören Türk Cumhuriyetleri ve akraba toplulukları öğrencilerinin sorunları. Amme İdaresi Dergisi, 32(4), 133-169.
  • Demir, A. ve Açık, F. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kültürlerarası yaklaşım ve seçilecek metinlerde bulunması gereken özellikler. TÜBAR, 30, 51-72.
  • Emek, M. (2020). 2010-2020 yılları arasında Türk soylulara Türkiye Türkçesi öğretimi alanında Türkiye’de yapılan tez ve makale türü akademik çalışmaların çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. A. Okur; İ. Güleç ve B. İnce (Ed.), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Yeni Yönelimler 2 içinde, (ss. 147-165). Beşiz Yayınları.
  • Enterieva, M. ve Sezgin, F. (2016). Türki Cumhuriyetlerden Türkiye’ye gelen yükseköğretim öğrencilerinin akademik ve sosyal beklentilerinin karşılanma düzeyi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 102-115.
  • Gümüş, M. (2021). Altın Köprü Türkçe öğretimi (B2 ve C1) ders kitaplarının Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programının dil düzeyi göstergelerine uygunluğu açısından değerlendirilmesi. Uzbekistan: Language and Culture , 2021(2), 6-37.
  • İbrahimov, E. (2016). Türk dillerinde imla sorunları (Oğuz grubu Türk dillerinde genel imla kuralları). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 1676-1681.
  • İmamova, H. (2016).Türkçe ve Özbekçede nezaket anlatan paralinguistik (dil ötesi) olayların mukayeseli çözümlemesi. Journal of Turkish Studies, 11(10), 333-342.
  • Küçükali, A. (2016). Atatürk Üniversitesinde öğrenim gören Azerbaycanlı öğrencilerin Sosyo-Ekonomik durum ve problemleri. Journal of Turkish Studies, 11(2), 875-894. DOI: 10.7827/turkishstudies.9447
  • Mehmet, G. (2019). Türk dilli gruplara Türkiye Türkçesinin öğretiminde dikkat edilecek noktalar. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 273-284.
  • Özyürek, R. (2009). Türk devlet ve topluluklarından Türkiye üniversitelerine gelen Türk soylu yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenimlerinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies, 4(3), 1819-1862.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. 3. ed. London: Sage Publications.
  • Sığın, A., Ghanbarlou, R. M. (2020). Türk televizyon dizilerinin Azerbaycan toplumu üzerindeki sosyokültürel etkilerini anlamaya yönelik bir değerlendirme, Turkish Studies, 15(1), 583-592. DOI: 10.29228/TurkishStudies.37366
  • Yar Yıldırım, V. (2020). Ders kitaplarında Türk kültürü: Türkiye, Azerbaycan, Kırgızistan, Özbekistan, Türkmenistan örnekleri. Turkish Studies-Education Sciences, 15(5), 3849-3869. DOI: 10.47423/TurkishStudies.4487
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, O. (2014). Türkiye ve Kazakistan’da okutulan Türkçe öğretmenliği lisans programlarının karşılaştırılması üzerine bir çalışma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 184-203. DOI: 10.17556/jef.96207
  • Yüksel, G. (2005). Türki Cumhuriyetleri öğrencilerinin utangaçlık düzeylerini etkileyen faktörler: Gazi üniversitesi örneği. Bilig, 35, 151-172.

Türk Soylulara Türkiye Türkçesi Öğretimi Alanında Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme

Year 2024, Volume: 13 Issue: 5, 2274 - 2293, 31.12.2024
https://doi.org/10.15869/itobiad.1538156

Abstract

Türk soylulara Türkiye Türkçesi öğretimi üzerine yapılan araştırmalar, dil öğretimindeki farklı yaklaşımları ve uygulamaları anlamak bakımından önem taşımaktadır. Bu çalışmalar, öğretimi geliştirmek için veriler sunmaktadır. Bu alandaki mevcut bilgilerin derinlemesine incelenmesi, eğitim stratejilerinin daha etkili hâle gelmesine katkı sağlayabilmektedir. Bununla birlikte farklı yöntemlerin ve uygulamaların karşılaştırılması, daha etkili öğretim yöntemlerinin belirlenmesine olanak tanımaktadır. Bu bağlamda araştırmanın amacı Türk soylulara Türkiye Türkçesi öğretimi üzerine yapılan çalışmaları incelemektir. Mevcut literatürün kapsamlı bir şekilde incelenmesi amacıyla doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma çerçevesinde Türk soylulara Türkiye Türkçesi öğretimine ilişkin yazılmış makaleler veri kaynağı olarak seçilmiş ve bu makalelerin belirlenmesinde ULAKBİM tarafından oluşturulan TR Dizin’de taranan dergiler temel alınmıştır. TR Dizin platformunda 01.08.2024 tarihine kadar yayımlanmış olan makaleler değerlendirilmiştir. İncelemeye alınan araştırmalar 2009-2024 yılları arasında yayımlanan çalışmalarla sınırlandırılmıştır. Tarama sonucunda toplam 65 makale incelemeye alınmış ve bu makalelerden 34’ü araştırmanın amaçları doğrultusunda analiz sürecine dâhil edilmiştir. Yapılan içerik analizi sonucuna bakıldığında katılımcı grubun büyük çoğunluğunu lisans, TÖMER ve dil hazırlık sınıflarındaki öğrencilerin oluşturduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte tek yazarlı makalelerin daha çok yer aldığı, makalelerin en çok 2020 yılında yayımlandığı, daha fazla yazma becerisi üzerine çalışmalar yapıldığı, yöntem olarak daha fazla nitel seçildiği anlaşılmıştır. Ayrıca veri toplama aracı olarak öğrenci yazılı ürünlerinin ön plana çıktığı görülmüş ve ana dilinin hedef dilde konuşmaya ket vurması en fazla ulaşılan sonuç görünümü olarak belirlenmiştir. Bu nedenle incelenen çalışmalarda, daha çok öğrencilerin hatalarına odaklanıldığı saptanmış ve bu hataların düzeltilmesine yönelik önerilere de ağırlık verildiği gözlemlenmiştir. Sonuç olarak bu araştırma Türk soylulara Türkiye Türkçesi öğretimi konusundaki literatürü analiz ederek bu alandaki araştırmalara ve uygulamalara yönelik bir bakış açısı sunmayı amaçlamaktadır.

Ethical Statement

Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.

Supporting Institution

Bu araştırmayı desteklemek için dış fon kullanılmamıştır.

References

  • Adıgüzel, S. (2012). Azerbaycan Türkçesi ve Türkiye Türkçesi arasında aktarma üzerine bazı problemler. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 47, 51-56.
  • Akdemir, M. (2023). Türk dillilere Türkiye Türkçesi öğretimine ilişkin akademik yayınların betimsel analizi. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi (UTÖAD), 3(1), 45-65. DOI: 10.47834/utoad.58
  • Altun, H. O. (2020). Yalancı eşdeğerler nasıl tasnif edilmeli? Kazakça ve Türkiye Türkçesi üzerinde deneme. SUTAD, 48, 27-46.
  • Alyılmaz, S. (2018). Türkçe öğretiminde hedef kitlenin / “öğrenen”in önemi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2452-2463.
  • Arbatlı, M. S. ve Kurar, İ.(2015).Türk dizilerinin Kazak-Türk kültürel etkileşimine ve Türkçenin yaygınlaşmasına etkisi. Journal of Turkish Studies, 10(2), 31-48.
  • Barın, E. (1998). Grameri Türkçe olan topluluklara Türkiye Türkçesinin öğretimi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi].Gazi Üniversitesi.
  • Beşirli, H. (2010). Türkiye’de Yüksek Öğrenim Gören Kırgız Öğrencilerin Eğitimlerinden Sonra Ülkelerindeki Sosyo-Ekonomik ve Sosyo-Kültürel Durumları. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 12, 39-62.
  • Biçer, N. ve Alan, Y. (2019). Türk soylulara Türkçe öğretimi ile ilgili çalışmalara genel bakış. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 143-157.
  • Bowen, G.A. (2009). Document Analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Çağlar, A. (1999). Türk üniversitelerinde öğrenim gören Türk Cumhuriyetleri ve akraba toplulukları öğrencilerinin sorunları. Amme İdaresi Dergisi, 32(4), 133-169.
  • Demir, A. ve Açık, F. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kültürlerarası yaklaşım ve seçilecek metinlerde bulunması gereken özellikler. TÜBAR, 30, 51-72.
  • Emek, M. (2020). 2010-2020 yılları arasında Türk soylulara Türkiye Türkçesi öğretimi alanında Türkiye’de yapılan tez ve makale türü akademik çalışmaların çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. A. Okur; İ. Güleç ve B. İnce (Ed.), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Yeni Yönelimler 2 içinde, (ss. 147-165). Beşiz Yayınları.
  • Enterieva, M. ve Sezgin, F. (2016). Türki Cumhuriyetlerden Türkiye’ye gelen yükseköğretim öğrencilerinin akademik ve sosyal beklentilerinin karşılanma düzeyi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 102-115.
  • Gümüş, M. (2021). Altın Köprü Türkçe öğretimi (B2 ve C1) ders kitaplarının Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programının dil düzeyi göstergelerine uygunluğu açısından değerlendirilmesi. Uzbekistan: Language and Culture , 2021(2), 6-37.
  • İbrahimov, E. (2016). Türk dillerinde imla sorunları (Oğuz grubu Türk dillerinde genel imla kuralları). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 1676-1681.
  • İmamova, H. (2016).Türkçe ve Özbekçede nezaket anlatan paralinguistik (dil ötesi) olayların mukayeseli çözümlemesi. Journal of Turkish Studies, 11(10), 333-342.
  • Küçükali, A. (2016). Atatürk Üniversitesinde öğrenim gören Azerbaycanlı öğrencilerin Sosyo-Ekonomik durum ve problemleri. Journal of Turkish Studies, 11(2), 875-894. DOI: 10.7827/turkishstudies.9447
  • Mehmet, G. (2019). Türk dilli gruplara Türkiye Türkçesinin öğretiminde dikkat edilecek noktalar. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 273-284.
  • Özyürek, R. (2009). Türk devlet ve topluluklarından Türkiye üniversitelerine gelen Türk soylu yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenimlerinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies, 4(3), 1819-1862.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. 3. ed. London: Sage Publications.
  • Sığın, A., Ghanbarlou, R. M. (2020). Türk televizyon dizilerinin Azerbaycan toplumu üzerindeki sosyokültürel etkilerini anlamaya yönelik bir değerlendirme, Turkish Studies, 15(1), 583-592. DOI: 10.29228/TurkishStudies.37366
  • Yar Yıldırım, V. (2020). Ders kitaplarında Türk kültürü: Türkiye, Azerbaycan, Kırgızistan, Özbekistan, Türkmenistan örnekleri. Turkish Studies-Education Sciences, 15(5), 3849-3869. DOI: 10.47423/TurkishStudies.4487
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, O. (2014). Türkiye ve Kazakistan’da okutulan Türkçe öğretmenliği lisans programlarının karşılaştırılması üzerine bir çalışma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 184-203. DOI: 10.17556/jef.96207
  • Yüksel, G. (2005). Türki Cumhuriyetleri öğrencilerinin utangaçlık düzeylerini etkileyen faktörler: Gazi üniversitesi örneği. Bilig, 35, 151-172.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Language Studies (Other), Turkish and Social Sciences Education (Diğer)
Journal Section Articles
Authors

Sibel Barcın 0000-0002-7617-2699

Early Pub Date December 31, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date August 24, 2024
Acceptance Date December 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 13 Issue: 5

Cite

APA Barcın, S. (2024). Türk Soylulara Türkiye Türkçesi Öğretimi Alanında Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 13(5), 2274-2293. https://doi.org/10.15869/itobiad.1538156

Journal of the Human and Social Science Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).