Research Article
BibTex RIS Cite

ANLATISAL YAPI ÇÖZÜMLENMESİ VE REKLAM İLETİŞİMİNDE “ANLATI YERLEMLERİ”

Year 2013, Issue: 30, 0 - 0, 26.12.2016

Abstract

Her marka, göstergelerden yararlanarak
kendisine bir tür “imgeler bütünü” ve bir “anlamlar evreni” yaratır. Böylelikle
kendini diğer markalar arasında “farklı kılma” amacındadır. Peki reklam
iletileri aracılığıyla, markalar, ürünler “nasıl” farklı kılınmaktadır ve
“nasıl” diğerine göre bireyleri satın alma sürecine ikna etmektedir? Hiç
kuşkusuz, reklamda kullanılan dilsel ve görsel göstergeler reklamı yapılan
nesne/hizmet ya da marka ile ilgili belli bir “çağrışımlar bütünü”
yaratmaktadır. Markalar açısından, söz konusu “çağrışımlar bütünü” son derece
önemlidir; böylelikle markalar tüketicileri “ikna” edebilmektedir. İkna
sürecinde ise, reklam iletileri markalara destek vermektedir. Peki reklam
iletilerinin ikna ediciliği nereden kaynaklanmaktadır? Hiç kuşkusuz, her
anlatıda olduğu gibi, reklam iletilerinde, anlatılarında karşımıza çıkan temel
üç öğe ile: Kişi, Zaman ve Uzam. Bir başka deyişle, Sayın Prof.Dr.Tahsin
Yücel’in “anlatı yerlemleri” olarak tanımladığı öğelerle; eyleyen ve tümleyen
öğelerle.

References

  • Baudrillard,, Jean: Nesneler Sistemi, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2004
  • Baudrillard, Jean: Simülakrlar ve Simülasyon, Ankara, Doğu Batı, 1982
  • Cevizci, Ahmet: Felsefe Sözlüğü, İstanbul, Paradigma, 2000.
  • Fresnault-Deruelle, Pierre: L’Eloquence des images, Paris, PUF, 1993
  • Kıran, Zeynel, Kıran, Ayşe: Yazınsal Okuma Süreçleri, Ankara, Seçkin Yayınları, 2007
  • Kocabaş, Füsun, Elden, Müge: Reklam ve Yaratıcı Strateji, İstanbul, Yayınevi , 1997
  • Küçükerdoğan, Rengin: “Gerçek Güzellik” ya da ‘Gerçek Yalanlar’ Reklamlar Aracılığıyla Tüketilen ‘Güzellik’ ve Göstergeler”, İletişim Araştırmalarında Göstergebilim (ed.Ahmet Güneş), İstanbul, Literatürk, 2014
  • O’Shaughnessy J. , O’ Shaughnessy, N.Jackson: Persuasion in Advertising, London, Routledge, 2004
  • Öztokat, Nedret: “Anlam Alanı Olarak Özne ve Beden”, İletişim Araştırmalarında Göstergebilim (ed.Ahmet Güneş), İstanbul, Literatürk, 2014.
  • Ries, Laura: Görsel Çekiç, İstanbul, Mediacat, 2012.
  • T.Hall, Edward: “Proxémique”, La nouvelle communication, Paris, Seuil, 1981.
  • Williamson, Judith: Reklamların Dili, Ankara, Ütopya., 2001.
  • Yücel, Tahsin: Göstergeler, İstanbul, Can, 2006.
  • Yücel, Tahsin: Anlatı Yerlemleri, İstanbul, YKY, 1993.
Year 2013, Issue: 30, 0 - 0, 26.12.2016

Abstract

References

  • Baudrillard,, Jean: Nesneler Sistemi, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2004
  • Baudrillard, Jean: Simülakrlar ve Simülasyon, Ankara, Doğu Batı, 1982
  • Cevizci, Ahmet: Felsefe Sözlüğü, İstanbul, Paradigma, 2000.
  • Fresnault-Deruelle, Pierre: L’Eloquence des images, Paris, PUF, 1993
  • Kıran, Zeynel, Kıran, Ayşe: Yazınsal Okuma Süreçleri, Ankara, Seçkin Yayınları, 2007
  • Kocabaş, Füsun, Elden, Müge: Reklam ve Yaratıcı Strateji, İstanbul, Yayınevi , 1997
  • Küçükerdoğan, Rengin: “Gerçek Güzellik” ya da ‘Gerçek Yalanlar’ Reklamlar Aracılığıyla Tüketilen ‘Güzellik’ ve Göstergeler”, İletişim Araştırmalarında Göstergebilim (ed.Ahmet Güneş), İstanbul, Literatürk, 2014
  • O’Shaughnessy J. , O’ Shaughnessy, N.Jackson: Persuasion in Advertising, London, Routledge, 2004
  • Öztokat, Nedret: “Anlam Alanı Olarak Özne ve Beden”, İletişim Araştırmalarında Göstergebilim (ed.Ahmet Güneş), İstanbul, Literatürk, 2014.
  • Ries, Laura: Görsel Çekiç, İstanbul, Mediacat, 2012.
  • T.Hall, Edward: “Proxémique”, La nouvelle communication, Paris, Seuil, 1981.
  • Williamson, Judith: Reklamların Dili, Ankara, Ütopya., 2001.
  • Yücel, Tahsin: Göstergeler, İstanbul, Can, 2006.
  • Yücel, Tahsin: Anlatı Yerlemleri, İstanbul, YKY, 1993.
There are 14 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Rengin Küçükerdoğan This is me

Publication Date December 26, 2016
Published in Issue Year 2013 Issue: 30

Cite

APA Küçükerdoğan, R. (2016). ANLATISAL YAPI ÇÖZÜMLENMESİ VE REKLAM İLETİŞİMİNDE “ANLATI YERLEMLERİ”. Dilbilim(30).