Bu araştırmanın amacı, öğrenci yargılarına göre
sınav türlerini ölçeklemek ve ölçek değerlerine göre sınav türleri hakkındaki
öğrenci görüşlerini incelemektir. Bu çalışma için 2014-2015 öğretim yılı
İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Pedagojik Formasyon
eğitimine kayıtlı 243 öğrenciden veri toplanmıştır. Öncelikle, mutlak yargılar
yöntemi ile altı adet sınav türü ölçeklenmiştir. Ardından, sınav türlerinin
ölçek değerlerine göre, öğrencilerin sınav türlerine vermiş oldukları
derecelerin gerekçeleri, içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Ölçek
değerine göre birinci sırada tercih edilen sınav türü çoktan seçmeli, son
sırada yer alan tür ise sözlü sınavlardır. Öğrencilerin sınav türleri
hakkındaki olumlu ve olumsuz görüşleri on kategoride toplanmış ve alanyazındaki
sınav türlerine ait özellikler ile örtüştüğü gözlenmiştir. Sonuç olarak,
araştırmaya katılan öğrencilerin eğitim yaşantılarında, sınav türlerinin olumlu
ve olumsuz yanlarını deneyimlemiş oldukları söylenebilir.
The aim of this study is to scale the
types of tests with the method of absolute judgement and to investigate the
reasons of the students’ judgements on them. For this study, the data was
gathered from 243 pedagogical formation students at Istanbul University Hasan
Ali Yücel Education Faculty in 2014-2015 academic year. As a first step, six types
of test have been scaled with the method of absolute judgement. As a second
step, with regard to the scale values of test types, the reasons of the degrees
given to the test types by the students have been investigated by using the
content analysis. Considering their degrees, multiple choice tests are most
favoured one among types of tests, oral exams, on the other hand, are least
preferable. The reasons of the students’ positive and negative judgements on
types of tests were gathered under ten topics of category and it was observed
that the arising judgements correspond to the characteristics of the types of
tests in literature. As a conclusion, it can be said that students who
participated to this research had experienced the positive and negative sides of
the types of tests in their previous educational lives.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |