The children who are defined as with
special needs are very different from other children in a variety of rates in
terms of physical appearance and learning ability. For a qualified education,
it is important that the teachers who will take active role in those children’s
education should know those children very well and also prepare an educational
setting according to their needs.
The aim of this study is to investigate
the awareness of teacher candidates about the students with special needs. To
reveal the awareness of teacher candidates about students with special needs,
qualitative method is used. The sample of the study is composed of students who
are studying at 2nd, 3rd and 4th years of Hasan Ali Yücel Faculty of Education
from the departments of Foreign Language Teaching, Mathematics Teaching,
Science Teaching, Special Education Teaching, Primary Education and Educational
Sciences. The sample of the study is composed of 26 teacher candidates. In the
study which is conducted with qualitative method, the data which is collected
with semi-structured interview is analyzed with descriptive analysis technique.
According to the findings of the study,
the teacher candidates know who are children with special needs and can define
them correctly. Together with this, most of the teacher candidates mentioned
that they do not know how to communicate with those children and also how to
teach those children. Most of the teacher candidates mentioned that it may
cause anxiety for them when there is a student with special needs in their
classroom. The frequency of candidates who thought that they should be in touch
with parents is found to be very low. It can be mentioned that the teacher
candidates have not realized the importance of establishing empathy.
Teacher candidates can be trained during
their education in order to gain the ability to communicate with children with
special needs. For this purpose, some compulsory lessons can be added.
Özel gereksinimli olarak tanımlanan çocuklar,
bedensel özellikleri ve/veya öğrenme yetenekleri normalden çeşitli oranlarda
farklılaşan bireylerdir. Bu bireylerin eğitimde aktif rol oynayacak olan
öğretmenlerin onları tanıması ve gereksinimlerine yönelik eğitim ortamı
hazırlayabilmesi nitelikli eğitim için gereklidir.
Bu çalışmanın amacı; öğretmen adaylarının özel
gereksinimli öğrencilerle ilgili farkındalıklarını araştırmaktır. Öğretmen
adaylarının özel gereksinimli öğrencilerle ilgili farkındalıklarını ortaya
çıkarmak için nitel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesinde, Yabancı Diller
Öğretmenliği, Matematik Öğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Özel Eğitim
öğretmenliği Temel eğitim ve Eğitim Bilimleri bölümlerine devam eden
ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf
öğrencilerdir. Örneklem Grubunu 26 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nitel
çalışma yöntemiyle yürütülen araştırmada yarı-yapılandırılmış görüşme ile
toplanan veriler, betimsel olarak analiz edilmiştir.
Araştırma bulgularına göre, öğretmen adayları
özel gereksinimli çocukların kim olduğunu bilmektedir ve doğru
tanımlayabilmektedir. Bununla birlikte çoğu öğretmen adayı, özel gereksinimli
çocuklarla nasıl iletişim kuracağı ve nasıl öğretimi gerçekleştireceği konusunda
bilgisi olmadığını belirtmiştir. Öğretmen adaylarının çoğunluğu sınıflarında
özel gereksinimli öğrencinin olmasının kendilerini kaygılandıracağını ifade
etmiştir. Aile ile iletişimde olmanın önemli olduğunu belirtenlerin frekansı
çok düşük bulunmuştur. Bulgular doğrultusunda, öğretmen adaylarının empati
kurmanın önemini kavramadığı söylenebilir.
Öğretmen adaylarının özel gereksinimli çocuklarla
da iletişim kurma konusunda beceri geliştirebilmesi için öğrenimleri sürecinde
eğitimler verilebilir. Bunun için zorunlu dersler konulabilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |