The goal of this study is to analyze the relationship between thinking and decision-making styles of high school students. The research employs a relational scanning model. The participants of this study include students educated in different MEB schools, such as State, Vocational, and Anatolian schools in Bakırköy-Istanbul. This study’s sample was conducted using a simple random cluster sampling model in the schools in the Bakırköy district. A total of 800 students (500 females and 300 males) participated in the research. This study used the “Student Information Form” to collect student demographic data; the “Thinking Styles of Inventory” was used to document students’ thinking styles, and the “Melbourne Decision Making Questionnaire” was used to demonstrate students’ decision styles. The most frequently used student thinking styles were found to be Legislative (34,12), Hierarchic (32,20), Executive (31,30), Liberal (31,22), Judicial (30,23), Internal (30,21), External (29,60), Anarchic (28,90), Monarchic (28,65), Global (28,55), Local (28,46), Oligarchic (26,78), and Conservative (26,07). The most frequently used student decision-making styles were found to be Vigilance (9.18), Hypervigilance (4,73), Buckpassing (4,59), and Procrastination (4,17). It has been stated that the scales of students’ vigilance in their decision-making and thinking styles have positive relationships with these sub-dimensions: Legislative, Executive, Judicial, Hierarchic, Anarchic, Local, Internal, External, and Liberal, while they have negative relationships with the sub-dimension of Conservatism.
Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin düşünme stilleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, İstanbul ili Bakırköy ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı örgün eğitim yapan Genel Lise, Meslek Lisesi ve Anadolu Lisesi öğrencileridir. Araştırmanın örneklemi, Bakırköy ilçesindeki okullar arasından Oransız Tesadüfi Küme Örnekleme modeliyle oluşturulmuştur. Araştırmaya 500’ü kız, 300’ü erkek olmak üzere toplam 800 öğrenci katılmıştır. Araştırmada öğrencilerle ilgili çeşitli demografik bilgileri toplamak amacıyla Öğrenci Bilgi Formu, öğrencilerin düşünme stillerini belirlemek için “Düşünme Stilleri Envanteri”, karar verme stilleri puanlarını belirlemek için “Melbourne Karar Verme Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin düşünme stili olarak en çok sırasıyla Yasayapıcı (34,12), Aşamacı (32,20), Yürütmeci (31,30), Yenilikçi (31,22), Yargılayıcı (30,23), İçedönük (30,21), Dışadönük (29,60), Anarşik (28,90), Tekerkçi (28,65), Bütüncü (28,55), Ayrıntıcı (28,46), Çokerkçi (26,78) ve Tutucu (26,07) stillerini kullanmaktadırlar. Öğrencilerin karar verme stili olarak en çok sırasıyla Dikkatli (9.18), Panik (4,73), Kaçıngan (4,59) ve Erteleyici (4,17) stillerini kullanmaktadırlar. Öğrencilerin Dikkatli Karar Verme Stili ile Düşünme Stilleri Ölçeği’nin Yasayapıcı, Yürütmeci, Yargılayıcı, Aşamacı, Anarşik, Ayrıntıcı, İçedönük, Dışadönük, Yenilikçi alt boyutlarıyla pozitif, Tutucu alt boyutuyla negatif ilişki içinde olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 2 |