Öğretmenlerin “matematik öğrenmeyi öğretme”ye ilişkin tutumlarının matematik öğretimi içinde önemli bir role sahip olduğu düşüncesiyle bu araştırmanın yapılması planlanmıştır. Araştırma için; Gülten ve Derelioğlu (2006) tarafından geliştirilen 32 maddeden oluşan dört faktörlü “Matematik Öğrenmeyi Öğretmeye İlişkin Tutum Ölçeği” ve demografik form, 40 matematik ve 38 sınıf öğretmeni ile 33 matematik ve 32 sınıf öğretmen adayına uygulanmıştır. Ölçeğin ve “öğretmenin rolü”, “aktif öğrenme”, “öğrenmeyi öğretme”, “değerlendirme” alt faktörlerinin branşa göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla tek yönlü varyans analizi (ANOVA); cinsiyet değişkenine ilişkin farkın sınanması için ilişkisiz grup t testi; yaş ile ilişkinin incelenmesi için Pearson korelasyon katsayısı tekniği kullanılmıştır.
Verilerin analizi sonucunda matematik öğretmenlerinin tutum ölçeği puanlarının matematik ve sınıf öğretmen adaylarına göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu, 'Öğrenmenin Değerlendirilmesi' alt ölçeği hariç öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının yaşları arttıkça ölçek puanlarının arttığı ve 'Öğrenmeyi Öğretme' alt ölçeği hariç, erkeklerin ölçek puanlarının bayanlardan anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir.
This research is largely inspired by the belief that, teachers' attitudes toward "teaching how to learn mathematics " have an important role in teaching mathematics. Research methodology comprises the application of a four-factored "Attitude Scale Regarding the Teaching of Mathematics Learning" involving 32 items and a demographic form to 40 mathematics and 38 classroom teachers and 33 prospective mathematics and 32 prospective classroom teachers. Both the scale and the demographic form were developed by Gülten and Derelioglu (2006). Oneway variance analysis (ANOVA) was used in order to determine if there is subject-specific variation with respect to certain sub-factors such as " the role of the teacher", "active learning", "teaching how to learn", "evaluation. Independent group t test was used to test gender variation and Pearson correlation coefficient technique was used to examine variation with respect to age. Analysis of the data revealed that the attitude scale scores of mathematics teachers was significantly higher than the mathematics and classroom candidate teachers. It has been found that teachers' and teacher candidates' scale points increased with increasing age, except for the "Learning Assessment' sub-scale. It has also been found that scale points of males were significantly higher than females, except for "Teaching of Learning" sub-scale.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 5, 2012 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 8 Issue: 2 |