Çocukluk döneminde depresyonun görülme sıklığını etkileyen özellikler içinde
zekâ önemli bir yer tutmaktadır. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı üstün zekâlı
ve yetenekli çocuklar ile normal zekâlı akranlarını depresyon düzeyleri açısından
karşılaştırmaktır. Araştırmaya alınan çocukların zekâ düzeyleri RAVEN Standart
Progresif Matrisler Testi, depresyon düzeyleri ise Çocuklar için Depresyon Ölçeği
kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 59 üstün, 117 normal
zekâlı olmak üzere Beyazıd Ford Otosan İlköğretim Okulu’ndaki 176 öğrenci (82
kız, 94 erkek ) oluşturmaktadır. Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği’nden alınan toplam
puanın zekâ değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek için Bağımsız
Grup t-testi Yapılan istatistikler sonucunda, örneklemdeki normal zekâlı öğrencilerin
depresyon puanlarının (M=11,49, S.D.=7,55) üstün zekâlı ve yetenekli akranlarının
depresyon puanlarından anlamlı düzeyde (t=-2,07; p < .005) yüksek olduğu bulunmuştur
(M= 9,10, S.D=6,51).
The purpose of this study was to investigate if there was a difference between depression level of gifted and that of average students. The sample included 59 gifted and 117 average students (82 girls, 94 boys). In the sample, there were 53 students from 3rd grade, 68 students from 4th grade and 55 students from 5th grade.The students were administered the Children’s Depression Inventory to determine their depression level, and the Raven’s Standart Progressive Matrices to determine their general intellectual level. T-test was used to test differences between depression levels of the gifted and non-gifted groups. Findings showed that the mean of depression level of the average students (M=11,49, S.D.=7,55) were significantly higher (t=-2,07; p<.005) than the mean of depression level of the gifted students (M= 9,10, S.D=6,51).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 7, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 10 Issue: 1 |