In this study, the pedagogical aspect of the values composing the cultural richness in “Aganta Burina Burinata”, where the Fisherman of Halicarnassus treats of sea and seamen themes co-occurring in a mutual relationship, is emphasized. In this study, the novel “Aganta Burina Burinata” written by the Fisherman of Halicarnassus (in Turkish: Halikarnas Balıkçısı) is examined within the context of “values transfer system”; i.e. based on the model of “topic aspects of basic life experiences”, it aims to determine and interpret the values to be transmitted and their way of featuring in the present text. Thus, “Aganta Burina Burinata”, recommended by the Ministry of Education as one of the “100 Essential Work” for students, contains an educational dimension in addition to its literary aspect. Literary texts used in language classrooms undoubtedly assume a central role in developing communicative competence of students. Alongside their contribution to consolidate writing-reading skills, aesthetic awareness and reading pleasure, they can also be considered as a reflection of reader’s cultural baggage assisting in her/his personal development.
The Fisherman of Halicarnassus Aganta Burina Burinata Literature Teaching 100 Essential Works Values Transfer
Bu çalışmada, Halikarnas Balıkçısı'nın, yapıtlarında önemli bir yer tutan denizi ve deniz insanlarını birbirlerinden kopamayan bir ilişki üzerinden ele aldığı romanlarından biri olan “Aganta Burina Burinata”da yoğun bir kültürel birikimin ve bu kültürel birikimi oluşturan değerlerin eğitsel boyutu üzerinde durulmaya çalışılacaktır. Halikarnas Balıkçısı'nın “Aganta Burina Burinata” adlı romanı, 'Değerler Aktarımı' bağlamında çözümlenerek hangi değerlerin aktarıldığı ve bu değerlerin metinde nasıl yer aldığı, değerlerin saptanmasında esas oluşturan Temel Yaşam Deneyim Alanları modelinin sunduğu çerçeveye göre belirlenecek ve yorumlanacaktır. “Aganta Burina Burinata”, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından liselerde okutulmak üzere önerilen “100 Temel Eser” yer almakta, böylece yazınsal niteliğinin yanı sıra eğitsel bir boyut da barındırmaktadır. Derslerde kullanılan yazınsal metinlerin, kuşkusuz öğrencilerin iletişim yetilerini geliştirici bir işlevi vardır. Estetik duyarlığın kazandırılmasında önemli bir rol oynayan yazınsal metinler, öğrencilerde okuma zevkinin gelişimine, yazılı ve sözlü anlatım yetilerinin pekişmesine katkı sağladığı kadar okuyucunun kişilik yapısını geliştiren kültürel birikimin de bir yansımasıdır.
Halikarnas Balıkçısı Aganta Burina Burinata Edebiyat Öğretimi 100 Temel Eser Değerler Aktarımı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 10 Issue: 2 |