BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 11 Issue: 1, 47 - 54, 03.05.2014

Abstract

An effective and fruitful education includes guiding the students on how to learn, how to motivate themselves, how to recall things and how to control and direct their own learning effectively. The recent studies have focused on learning strategies. Each student has original ways while preparing for learning, during the process of learning and while recalling. Learning styles are inherent characteristic features. They effect behaviour in every step and dimension of life. Students are in need of certain behavioural and intellectual processes. The purpose of this study is to develop decision support system to prove that students can learn better by using learning strategies. Independent variables of the application were defined in the normalized matrix result created. Later on, the dominant learning style of the student was defined by means of a mathematical model.

References

  • Arends, R.I. (2001). Learning to Teach, McGraw-Hill Humanities, Boston.
  • Boydak, A. (2006). Öğrenme stilleri. Beyaz Yayınları.
  • Claire, E.W. and Mayer, R. (1986). The Teaching of Learning Strategies. Handbook of Research on Teaching 3 rd. Ed. New York: Macmillan Company.
  • Gagne, R.M. and Driscoll, M.P. (1988). Essential of Learning For Instruction, Englewood cliffs, Nj: Prentice-Hall.
  • Holsapple, C. W., & Sena, M. P. (2005). ERP plans and decision-support benefits. Decision Support Systems, 38(4), 575-590.
  • Jones, W. J. (1998). Learning styles in computer b ased learning and web based learning.
  • Karataş, E., Özen, Z., Üstünkaya, M.E., Zaim Gökbay, İ., Yarman, S.B. (2013). Organizasyonlarda İçerik Yönetim Sistemi Seçimi İçin Bir Karar Destek Sistemi Geliştirilmesi. Öneri Dergisi, 10(40), 155-162.
  • Nancy, C.E. (1996). A Very Special Education Page
  • Phillips-Wren, G., Mora, M., & Forgionne, G. (2011). Assessing Today: Determining the Decision Value of Decision Support Systems. InDecision Support (pp. 203-220). Springer New York.
  • Richard, I.A. (1997). Classroom Instruction and Management. The McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Şen, C.G. (2011) Optimizasyon ve Doğrusal Programlama Maksimizasyon ve Minimizasyon örnekleri, Doğrusal programlama modeli kurma uygulamaları - Modellemeye GirişDers Notu. [Online]. (http://www.yildiz.edu.tr/~cgungor/modellemeyegiris/acrobats/ Ders%206_11.11.pdf)
  • Yarman, S., Başaran, M., Ünal, N. Ve Koksal, S. (2006). Multidimensional System Approach To Assess The Outcome Of The HumanIntracted Events. 17th International Symposium on Mathematical Theory of Networks and Systems. Kyoto, Japan. http://www.virtualschool.edu/mon/Academia/KierseyLearningStyles.html http://www.westga.edu/~jdbutler/ClassNotes/learnstyles.html https://engineering.purdue.edu/ASEE http://www.yildiz.edu.tr/~cgungor/modellemeyegiris/acrobats/Ders%206_11.11.pdf

ÖĞRENME STİLLERİNİ BELİRLEMEK İÇİN BİR KARAR DESTEK SİSTEMİ GELİŞTİRİLMESİ

Year 2014, Volume: 11 Issue: 1, 47 - 54, 03.05.2014

Abstract

Etkili ve verimli bir öğretim, öğrenciye nasıl öğreneceğine, nasıl hatırlayacağına, kendi kendini nasıl güdüleyeceğine ve kendi öğrenmesini etkili olarak nasıl kontrol edip yönlendireceğine rehberlik etmeyi kapsamalıdır. Son yıllardaki çalışmalar, öğrenme stratejileri üzerinde yoğunlaşmıştır. Her bir öğrenci yeni ve zor bir bilgiyi öğrenmeye hazırlanırken, öğrenirken ve hatırlarken farklı ve kendine özgü yollar kullanır. Öğrenme stilleri doğuştan var olan karakteristik özelliklerdir. Yaşamın her anında ve her boyutunda davranışları etkiler. Öğrenciler, öğrenmeyi gerçekleştirmek amacıyla belirli davranışsal ve düşünsel süreçleri gerekserler. Bu çalışmanın amacı; öğrencilerin öğrenme stillerini kullanarak daha iyi öğrenebileceklerini tespit etmek için karar destek sistemi geliştirilmesidir. Oluşturulan normalize matris sonucunda uygulamanın bağımsız değişkenleri belirlenmiştir. Daha sonra öğrencinin en baskın öğrenme stili matematiksel bir model yolu ile belirlenmiştir

References

  • Arends, R.I. (2001). Learning to Teach, McGraw-Hill Humanities, Boston.
  • Boydak, A. (2006). Öğrenme stilleri. Beyaz Yayınları.
  • Claire, E.W. and Mayer, R. (1986). The Teaching of Learning Strategies. Handbook of Research on Teaching 3 rd. Ed. New York: Macmillan Company.
  • Gagne, R.M. and Driscoll, M.P. (1988). Essential of Learning For Instruction, Englewood cliffs, Nj: Prentice-Hall.
  • Holsapple, C. W., & Sena, M. P. (2005). ERP plans and decision-support benefits. Decision Support Systems, 38(4), 575-590.
  • Jones, W. J. (1998). Learning styles in computer b ased learning and web based learning.
  • Karataş, E., Özen, Z., Üstünkaya, M.E., Zaim Gökbay, İ., Yarman, S.B. (2013). Organizasyonlarda İçerik Yönetim Sistemi Seçimi İçin Bir Karar Destek Sistemi Geliştirilmesi. Öneri Dergisi, 10(40), 155-162.
  • Nancy, C.E. (1996). A Very Special Education Page
  • Phillips-Wren, G., Mora, M., & Forgionne, G. (2011). Assessing Today: Determining the Decision Value of Decision Support Systems. InDecision Support (pp. 203-220). Springer New York.
  • Richard, I.A. (1997). Classroom Instruction and Management. The McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Şen, C.G. (2011) Optimizasyon ve Doğrusal Programlama Maksimizasyon ve Minimizasyon örnekleri, Doğrusal programlama modeli kurma uygulamaları - Modellemeye GirişDers Notu. [Online]. (http://www.yildiz.edu.tr/~cgungor/modellemeyegiris/acrobats/ Ders%206_11.11.pdf)
  • Yarman, S., Başaran, M., Ünal, N. Ve Koksal, S. (2006). Multidimensional System Approach To Assess The Outcome Of The HumanIntracted Events. 17th International Symposium on Mathematical Theory of Networks and Systems. Kyoto, Japan. http://www.virtualschool.edu/mon/Academia/KierseyLearningStyles.html http://www.westga.edu/~jdbutler/ClassNotes/learnstyles.html https://engineering.purdue.edu/ASEE http://www.yildiz.edu.tr/~cgungor/modellemeyegiris/acrobats/Ders%206_11.11.pdf
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language EN
Journal Section Articles
Authors

İrfan Şimşek

Publication Date May 3, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Şimşek, İ. (2014). ÖĞRENME STİLLERİNİ BELİRLEMEK İÇİN BİR KARAR DESTEK SİSTEMİ GELİŞTİRİLMESİ. HAYEF Journal of Education, 11(1), 47-54.
AMA Şimşek İ. ÖĞRENME STİLLERİNİ BELİRLEMEK İÇİN BİR KARAR DESTEK SİSTEMİ GELİŞTİRİLMESİ. HAYEF Journal of Education. May 2014;11(1):47-54.
Chicago Şimşek, İrfan. “ÖĞRENME STİLLERİNİ BELİRLEMEK İÇİN BİR KARAR DESTEK SİSTEMİ GELİŞTİRİLMESİ”. HAYEF Journal of Education 11, no. 1 (May 2014): 47-54.
EndNote Şimşek İ (May 1, 2014) ÖĞRENME STİLLERİNİ BELİRLEMEK İÇİN BİR KARAR DESTEK SİSTEMİ GELİŞTİRİLMESİ. HAYEF Journal of Education 11 1 47–54.
IEEE İ. Şimşek, “ÖĞRENME STİLLERİNİ BELİRLEMEK İÇİN BİR KARAR DESTEK SİSTEMİ GELİŞTİRİLMESİ”, HAYEF Journal of Education, vol. 11, no. 1, pp. 47–54, 2014.
ISNAD Şimşek, İrfan. “ÖĞRENME STİLLERİNİ BELİRLEMEK İÇİN BİR KARAR DESTEK SİSTEMİ GELİŞTİRİLMESİ”. HAYEF Journal of Education 11/1 (May 2014), 47-54.
JAMA Şimşek İ. ÖĞRENME STİLLERİNİ BELİRLEMEK İÇİN BİR KARAR DESTEK SİSTEMİ GELİŞTİRİLMESİ. HAYEF Journal of Education. 2014;11:47–54.
MLA Şimşek, İrfan. “ÖĞRENME STİLLERİNİ BELİRLEMEK İÇİN BİR KARAR DESTEK SİSTEMİ GELİŞTİRİLMESİ”. HAYEF Journal of Education, vol. 11, no. 1, 2014, pp. 47-54.
Vancouver Şimşek İ. ÖĞRENME STİLLERİNİ BELİRLEMEK İÇİN BİR KARAR DESTEK SİSTEMİ GELİŞTİRİLMESİ. HAYEF Journal of Education. 2014;11(1):47-54.