Acquirement of reading culture is a systematic and sequential process which provides high level development at individual and societal ground. In this respect, reading culture enables individuals to get benefit from written and visual cultural products effectively; with this interaction, it carries reading from being a habit to the level of critical reading skill, and it is the set of behaviours in which it carries out all these achievements by converting them into a life style at individual and societal ground since birth. With the most concise determination, it is the main priority to enable individuals to start interaction and communication with child literature books since the early childhood in terms of individuals to acquire reading culture. In this study, survey method is used. Data related to the study is provided by using documental survey. “Reading, reading habit and reading culture” concepts at national and international fields are obtained by surveying relevant Data Bases (The Council of Higher Education (CHE) Thesis, ProQuest and Ankara University etc.). Within this context, content framework of reading culture is created; it is aimed to provide a general frame regarding reading culture at national and international fields by including theoretical and practical studies obtained from Data Bases at the ground of reading, reading habit and reading culture concepts
Okuma kültürü edinme bireysel ve toplumsal paydada üst düzey gelişim sağlayan dizgeli ve ardışık bir süreçtir. Bu bağlamda okuma kültürü, bireyin yazılı ve görsel kültür ürünlerinden etkilice yararlanmasını sağlayan, bu etkileşimle okumayı alışkanlık düzeyinden eleştirel okuma becerisine taşıyan ve bu kazanımlar bütününü doğduğu andan başlayarak bireysel ve toplumsal paydada, yaşam biçimine dönüştürmesiyle gerçekleştirdiği davranışlar kümesidir. En özlü belirlemeyle bireyin erken çocukluktan başlayarak çocuk edebiyatı kitaplarıyla etkileşime ve iletişime geçmesine olanak sağlanması, bireylerin okuma kültürü edinmesinde temel önceliklerdir. Bu çalışmada, tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya ilişkin veriler, belgesel tarama ile elde edilmiştir. Ulusal ve uluslararası alanda “okuma, okuma alışkanlığı ve okuma kültürü” kavramlarına, ilgili Veri Tabanlarından (YÖK Tez, ProQuest ve Ankara Üniversitesi vs.) taranarak ulaşılmıştır. Bu bağlamda okuma kültürü kavramının anlam çerçevesi oluşturulmuş; ulusal ve uluslararası alanda okuma, okuma alışkanlığı ve okuma kültürü kavramları paydasında Veri Tabanlarından ulaşılan kuramsal ve uygulamalı çalışmalara yer verilerek okuma kültürüne ilişkin genel bir çerçeve çizilmesi amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 7, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 11 Issue: 2 |