Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2014, Volume: 11 Issue: 2, 55 - 78, 07.01.2015

Abstract

References

  • Bell, K. (2011). How ESL and EFL classroomsdiffer. Erişim: 23 Eylül 2014, Oxford University Press English Language Teaching Global Blog. http://oupeltglobalblog.com/2011/07/12/how-esl-and-efl-classrooms-differ/.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi, Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Brewster, J.,Ellis, G. &Girard, D. (2002).Theprimary English teachersguide (new ed.). England: Pearson Education Limited &Penguin Books Ltd.
  • Brinkerhoff, R.O.(1985). Program Evaluation. Massachusetts: Kluwer Nijhoff Pulishing Kluwer Baston Inc.
  • Brumfit, C. (1991). Introduction: Teaching English tochildren. InC. Brumfit, J. Moon & R. Tongue (Eds.) Teaching English tochildren: Frompracticetoprinciple(pp. iv-viii). London: Harper Collins Publishers.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2013). Bilimsel araştırmayöntemleri(15. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cameron, L. (2003). Challengesfor ELT fromtheexpansion in teachingchildren. ELT Journal, 57(2), 105-112.
  • Çakır, İ. (2004). Designingactivitiesforyounglearners in EFL classrooms. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 101-112.
  • Domínguez, R. &Pessoa, S. (2005). Earlyversuslate start in foreign languag eeducation: Documenting achievements. Foreign Language Annals, 38(4), 473-483.
  • Erden, M(1993). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara:Pegem Yayınları.
  • Ertürk, S. (1998). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi - Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Siyasal Kitabevi.
  • İşpınar, D. (2005). “A Study On Teachers’ Awareness Of Teaching English ToYoung Learners”. Unpublished mastert hesis. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Johnstone, R. (2002). Addressing ‘theagefactor’: Someimplicationsforlanguagespolicy. Council of Europe, Strasbourg.
  • Kırkgöz, Y. (2010). Teaching English at primary education: From policy planning to practice. InB. Haznedar & H. H. Uysal (Eds.), Hand book for teaching foreign languages to younglearners in primary schools (s. 23-41). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Klenowski, V. (2010). Curriculum evaluation: Approaches and methodologies. International Encyclopedia of Education. Elsevier Ltd.
  • Krieger, D. (2005). Teaching ESL versus EFL: Principles and practices. English Teaching Forum, 43 (2), 8-16.
  • Küçüktepe, C. (1998). “Earged Tarafından Geliştirilen Hayat Bilgisi Programının Program Geliştirme İlkelerine Uygunluk Derecesi”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Linse, C.T. (2005). Practical English Language Teaching: Young Learners. New York: McGraw-Hill Companies, Inc.
  • McNeil, J.D. (2006). Contemporary curriculum. New Jersey: John Wiley&Sons, Inc
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) İngilizce Dersi (2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Oliva, P.F. (2009). Developing the curriculum. New York: Pearson Allyn and Bacon.
  • Ornstein, A. C., &Hunkins, F.P. (2004). Curriculum foundations: Principles and theory. Boston: Allynand Bacon.
  • Özdemir, S.,M(2009).Eğitimde Program Değerlendirme ve Türkiye’de Eğitim Programlarının Değerlendirme Çalışmalarının İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 6 (2),126-149.
  • Singleton, D. &Ryan, L. (2004). (2nd ed.). England: Multilingual Matters Ltd.
  • Snow, C. E &Hoefnagel-Höhle, M. (1978). The critical period for language acquisition: Evidence from second language learning. Child Development, 49, 1114-1128.
  • Stufflebeam, D.L. (2000). The CIPP model forevaluation. D.L. Stufflebeam, G.F. Madaus, & T. Kellaghan (Ed.), Evaluation models. Viewpoints on educational and human services evaluation. Boston: Kluwer AcademicPublishers.
  • Tatar, S. (2010). İngilizce’nin yabancı dil olarak öğretiminde anadili ingilizce olan ve olmayan öğretmenlerin rolü. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27 (2), 49-57.
  • Wolf, P.,Hill, A., &Evers, F. (2006). Hand book for curriculum assessment. Guelph, Ontario: University of Guelph Publications. http://www.tss.uoguelph.ca/resources/pdfs/HbonCurriculumAssmt.pdf 15.8.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Worthen, B. R.,&Sanders, J. R. (1987). Educational Evaluation. New York: Longman.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.

AN INVESTIGATION OF TEACHERS’ VIEWS ON THE SECOND GRADE ENGLISH COURSE AND CURRICULUM

Year 2014, Volume: 11 Issue: 2, 55 - 78, 07.01.2015

Abstract

The countries that understand the importance of language learning and teaching better particularly with globalization have followed certain policy making approaches so as to be able to achieve foreign language instruction effectively. One of these policies is to start foreign language instruction at an early age. By means of certain regulations in our country, teaching English as a foreign langauge was decided to start at the second grade of the primary school and a new English language curriculum was developed accordingly. Within this context, the purpose of this study was to determine English language teachers’ views of the second grade English course and the new English language curriculum that put into practice in 2013-2014 academic year for the first time. Study group of this qualitative study consists of 30 English language teachers who taught the second grade students in different regions of Turkey and participated in the study voluntarily. Developed by the researchers, a ten-question, structured interview form was used as the data collection instrument. The data obtained from the interview form was analyzed through descriptive analysis and content analysis with NVIVO 8 program. Results of the study demonstrated that English language teachers had positive views towards the new English curriculum in general. The teachers who thought that attainments and content of the new curriculum were appropriate or partially appropriate pointed out that they applied the methods, techniques and activities which were similar with the methods, techniques and activities suggested in the curriculum. However, the teachers encountered certain problems such as classroom management, lack of tools and materials, and being unable to know how to teach effectively to the target group

References

  • Bell, K. (2011). How ESL and EFL classroomsdiffer. Erişim: 23 Eylül 2014, Oxford University Press English Language Teaching Global Blog. http://oupeltglobalblog.com/2011/07/12/how-esl-and-efl-classrooms-differ/.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi, Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Brewster, J.,Ellis, G. &Girard, D. (2002).Theprimary English teachersguide (new ed.). England: Pearson Education Limited &Penguin Books Ltd.
  • Brinkerhoff, R.O.(1985). Program Evaluation. Massachusetts: Kluwer Nijhoff Pulishing Kluwer Baston Inc.
  • Brumfit, C. (1991). Introduction: Teaching English tochildren. InC. Brumfit, J. Moon & R. Tongue (Eds.) Teaching English tochildren: Frompracticetoprinciple(pp. iv-viii). London: Harper Collins Publishers.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2013). Bilimsel araştırmayöntemleri(15. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cameron, L. (2003). Challengesfor ELT fromtheexpansion in teachingchildren. ELT Journal, 57(2), 105-112.
  • Çakır, İ. (2004). Designingactivitiesforyounglearners in EFL classrooms. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 101-112.
  • Domínguez, R. &Pessoa, S. (2005). Earlyversuslate start in foreign languag eeducation: Documenting achievements. Foreign Language Annals, 38(4), 473-483.
  • Erden, M(1993). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara:Pegem Yayınları.
  • Ertürk, S. (1998). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi - Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Siyasal Kitabevi.
  • İşpınar, D. (2005). “A Study On Teachers’ Awareness Of Teaching English ToYoung Learners”. Unpublished mastert hesis. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Johnstone, R. (2002). Addressing ‘theagefactor’: Someimplicationsforlanguagespolicy. Council of Europe, Strasbourg.
  • Kırkgöz, Y. (2010). Teaching English at primary education: From policy planning to practice. InB. Haznedar & H. H. Uysal (Eds.), Hand book for teaching foreign languages to younglearners in primary schools (s. 23-41). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Klenowski, V. (2010). Curriculum evaluation: Approaches and methodologies. International Encyclopedia of Education. Elsevier Ltd.
  • Krieger, D. (2005). Teaching ESL versus EFL: Principles and practices. English Teaching Forum, 43 (2), 8-16.
  • Küçüktepe, C. (1998). “Earged Tarafından Geliştirilen Hayat Bilgisi Programının Program Geliştirme İlkelerine Uygunluk Derecesi”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Linse, C.T. (2005). Practical English Language Teaching: Young Learners. New York: McGraw-Hill Companies, Inc.
  • McNeil, J.D. (2006). Contemporary curriculum. New Jersey: John Wiley&Sons, Inc
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) İngilizce Dersi (2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Oliva, P.F. (2009). Developing the curriculum. New York: Pearson Allyn and Bacon.
  • Ornstein, A. C., &Hunkins, F.P. (2004). Curriculum foundations: Principles and theory. Boston: Allynand Bacon.
  • Özdemir, S.,M(2009).Eğitimde Program Değerlendirme ve Türkiye’de Eğitim Programlarının Değerlendirme Çalışmalarının İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 6 (2),126-149.
  • Singleton, D. &Ryan, L. (2004). (2nd ed.). England: Multilingual Matters Ltd.
  • Snow, C. E &Hoefnagel-Höhle, M. (1978). The critical period for language acquisition: Evidence from second language learning. Child Development, 49, 1114-1128.
  • Stufflebeam, D.L. (2000). The CIPP model forevaluation. D.L. Stufflebeam, G.F. Madaus, & T. Kellaghan (Ed.), Evaluation models. Viewpoints on educational and human services evaluation. Boston: Kluwer AcademicPublishers.
  • Tatar, S. (2010). İngilizce’nin yabancı dil olarak öğretiminde anadili ingilizce olan ve olmayan öğretmenlerin rolü. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27 (2), 49-57.
  • Wolf, P.,Hill, A., &Evers, F. (2006). Hand book for curriculum assessment. Guelph, Ontario: University of Guelph Publications. http://www.tss.uoguelph.ca/resources/pdfs/HbonCurriculumAssmt.pdf 15.8.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Worthen, B. R.,&Sanders, J. R. (1987). Educational Evaluation. New York: Longman.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.

İKİNCİ SINIF İNGİLİZCE DERSİ VE PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2014, Volume: 11 Issue: 2, 55 - 78, 07.01.2015

Abstract

Özellikle küreselleşmeyle birlikte dil öğrenme ve öğretimi gittikçe daha fazla önemkazanmaktadır. Bu nedenle birçok ülke, yabancı dil öğretiminin etkili bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için yeni birtakım politikalar geliştirmektedir. Bu alanda öne çıkan politikalardan biri de yabancı dil öğretimine erken yaşlarda başlanmasıdır. Dil öğretimi ile ilgili olarak ülkemizde de yapılan birtakım düzenlemelerle yabancı dil olarak İngilizce öğretiminin ilkokul ikinci sınıftan itibaren başlamasına karar verilmiştir. Bu düzeye uygun İngilizce dersi öğretim programı geliştirilerek, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında uygulamaya konulmuştur. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı 2013-2014 eğitim-öğretim yılında ilk defa uygulamaya konulan ilkokul ikinci sınıf İngilizce dersine ve ikinci sınıf İngilizce dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesidir. Nitel araştırma desenine uygun olarak yapılan araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin çeşitli bölgelerindeki ilkokulların ikinci sınıflarında görev yapmakta olan ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 30 İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen ve on sorudan oluşan yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formundan elde edilen veriler NVIVO 8 programıyla betimsel analiz ve içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, İngilizce öğretmenlerinin genel olarak ilkokul ikinci sınıf İngilizce dersi programıyla ilgili olumlu görüşlere sahip oldukları görülmektedir. Programın kazanımları ve içeriğinin uygun veya kısmen uygun olduğunu düşünen öğretmenler, programın önerdiği öğretim yöntem, teknik ve etkinlikleriyle ile ölçme araç ve yollarına paralel yöntem, teknik ve etkinlikleri kullandıklarını ifade etmişlerdir. Bununla birlikte öğretmenlerin sınıf yönetimi, araç-gereç ve materyal eksikliği, ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin düzeyine uygun şekilde nasıl etkili öğretim yapabileceklerini bilememeleri gibi birtakım sorunlar yaşadıkları da araştırma sonunda saptanmıştır.

References

  • Bell, K. (2011). How ESL and EFL classroomsdiffer. Erişim: 23 Eylül 2014, Oxford University Press English Language Teaching Global Blog. http://oupeltglobalblog.com/2011/07/12/how-esl-and-efl-classrooms-differ/.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi, Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Brewster, J.,Ellis, G. &Girard, D. (2002).Theprimary English teachersguide (new ed.). England: Pearson Education Limited &Penguin Books Ltd.
  • Brinkerhoff, R.O.(1985). Program Evaluation. Massachusetts: Kluwer Nijhoff Pulishing Kluwer Baston Inc.
  • Brumfit, C. (1991). Introduction: Teaching English tochildren. InC. Brumfit, J. Moon & R. Tongue (Eds.) Teaching English tochildren: Frompracticetoprinciple(pp. iv-viii). London: Harper Collins Publishers.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2013). Bilimsel araştırmayöntemleri(15. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cameron, L. (2003). Challengesfor ELT fromtheexpansion in teachingchildren. ELT Journal, 57(2), 105-112.
  • Çakır, İ. (2004). Designingactivitiesforyounglearners in EFL classrooms. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 101-112.
  • Domínguez, R. &Pessoa, S. (2005). Earlyversuslate start in foreign languag eeducation: Documenting achievements. Foreign Language Annals, 38(4), 473-483.
  • Erden, M(1993). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara:Pegem Yayınları.
  • Ertürk, S. (1998). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi - Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Siyasal Kitabevi.
  • İşpınar, D. (2005). “A Study On Teachers’ Awareness Of Teaching English ToYoung Learners”. Unpublished mastert hesis. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Johnstone, R. (2002). Addressing ‘theagefactor’: Someimplicationsforlanguagespolicy. Council of Europe, Strasbourg.
  • Kırkgöz, Y. (2010). Teaching English at primary education: From policy planning to practice. InB. Haznedar & H. H. Uysal (Eds.), Hand book for teaching foreign languages to younglearners in primary schools (s. 23-41). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Klenowski, V. (2010). Curriculum evaluation: Approaches and methodologies. International Encyclopedia of Education. Elsevier Ltd.
  • Krieger, D. (2005). Teaching ESL versus EFL: Principles and practices. English Teaching Forum, 43 (2), 8-16.
  • Küçüktepe, C. (1998). “Earged Tarafından Geliştirilen Hayat Bilgisi Programının Program Geliştirme İlkelerine Uygunluk Derecesi”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Linse, C.T. (2005). Practical English Language Teaching: Young Learners. New York: McGraw-Hill Companies, Inc.
  • McNeil, J.D. (2006). Contemporary curriculum. New Jersey: John Wiley&Sons, Inc
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) İngilizce Dersi (2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Oliva, P.F. (2009). Developing the curriculum. New York: Pearson Allyn and Bacon.
  • Ornstein, A. C., &Hunkins, F.P. (2004). Curriculum foundations: Principles and theory. Boston: Allynand Bacon.
  • Özdemir, S.,M(2009).Eğitimde Program Değerlendirme ve Türkiye’de Eğitim Programlarının Değerlendirme Çalışmalarının İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 6 (2),126-149.
  • Singleton, D. &Ryan, L. (2004). (2nd ed.). England: Multilingual Matters Ltd.
  • Snow, C. E &Hoefnagel-Höhle, M. (1978). The critical period for language acquisition: Evidence from second language learning. Child Development, 49, 1114-1128.
  • Stufflebeam, D.L. (2000). The CIPP model forevaluation. D.L. Stufflebeam, G.F. Madaus, & T. Kellaghan (Ed.), Evaluation models. Viewpoints on educational and human services evaluation. Boston: Kluwer AcademicPublishers.
  • Tatar, S. (2010). İngilizce’nin yabancı dil olarak öğretiminde anadili ingilizce olan ve olmayan öğretmenlerin rolü. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27 (2), 49-57.
  • Wolf, P.,Hill, A., &Evers, F. (2006). Hand book for curriculum assessment. Guelph, Ontario: University of Guelph Publications. http://www.tss.uoguelph.ca/resources/pdfs/HbonCurriculumAssmt.pdf 15.8.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Worthen, B. R.,&Sanders, J. R. (1987). Educational Evaluation. New York: Longman.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Coşkun Küçüktepe

Seval Eminoğlu Küçüktepe

Yasemin Baykın This is me

Publication Date January 7, 2015
Published in Issue Year 2014 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Küçüktepe, C., Eminoğlu Küçüktepe, S., & Baykın, Y. (2015). İKİNCİ SINIF İNGİLİZCE DERSİ VE PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education, 11(2), 55-78.
AMA Küçüktepe C, Eminoğlu Küçüktepe S, Baykın Y. İKİNCİ SINIF İNGİLİZCE DERSİ VE PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. January 2015;11(2):55-78.
Chicago Küçüktepe, Coşkun, Seval Eminoğlu Küçüktepe, and Yasemin Baykın. “İKİNCİ SINIF İNGİLİZCE DERSİ VE PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education 11, no. 2 (January 2015): 55-78.
EndNote Küçüktepe C, Eminoğlu Küçüktepe S, Baykın Y (January 1, 2015) İKİNCİ SINIF İNGİLİZCE DERSİ VE PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education 11 2 55–78.
IEEE C. Küçüktepe, S. Eminoğlu Küçüktepe, and Y. Baykın, “İKİNCİ SINIF İNGİLİZCE DERSİ VE PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”, HAYEF Journal of Education, vol. 11, no. 2, pp. 55–78, 2015.
ISNAD Küçüktepe, Coşkun et al. “İKİNCİ SINIF İNGİLİZCE DERSİ VE PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education 11/2 (January 2015), 55-78.
JAMA Küçüktepe C, Eminoğlu Küçüktepe S, Baykın Y. İKİNCİ SINIF İNGİLİZCE DERSİ VE PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. 2015;11:55–78.
MLA Küçüktepe, Coşkun et al. “İKİNCİ SINIF İNGİLİZCE DERSİ VE PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education, vol. 11, no. 2, 2015, pp. 55-78.
Vancouver Küçüktepe C, Eminoğlu Küçüktepe S, Baykın Y. İKİNCİ SINIF İNGİLİZCE DERSİ VE PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. 2015;11(2):55-78.