BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 12 Issue: 1, 1 - 8, 11.06.2015

Abstract

In this research, ‘Hay Bin Yakzan’, one of the most important philosophical novels of the history of Philosophy, which was written by the famous philosopher of Andalusi, Ibn Tufeyl , who cites about the nature-oriented education understanding of the Islamic world, was studied. The novel tells about how someone who grew up all alone in the forest taught himself and through which ideal processes he went through. The ideal processes in question are just like the modelling humanity has experienced. In this fantasy, the novel was created in a way so as to include the answers of the most important philosophical questioning areas. In this research, the novel was especially studied with regard to the understanding of naturalistic philosophy and naturalistic education. Naturalistic education understanding also underlies the constructivist education, which is commonly used today. In this respect, the novel has importance on today’s education philosophy. In the research, in which document review method was used, the purpose is to reveal and introduce the importance of the novel, written in the 11th century, in terms of philosophy and especially education philosophy

References

  • Aiskhylos (2013). Zincire Vurulmuş Prometheus, Çev. Azra Erhat, Sabahattin Eyüboğlu, Hasan Ali Yücel Klasikler Dizisi, İş Bankası kültür Yayınları, İstanbul.
  • Bayrakdar, M. (2013). Hayy Bin Yakzan’ın Çevirmeni Olarak Spinoza, Beytülhikme An International Journey Of Philosophy, V.3, I.1
  • Bolay, H. (1996). Endülüs’ten İspanya’ya: Endülüs’te Gelişen Düşünce Hayatı ve Batıya Tesirleri, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Çığır Dikyol, D. (2012). Tarihöncesi Dönemde Eğitim, The Journal of Academic Social Science Studies, Vol 5, Issue 6, 160-173.
  • Erhat, A. (1996). Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, 6. Basım, İstanbul.
  • Gutek, G. L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, Çev. Nesrin Kale, 3. Basım, Ütopya Yayınevi
  • Herakleitos (2005). Fragmanlar. Çev. Cengiz Çakmak, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Küken, G. (2001). Ortaçağda Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Küken, G. (2001). Yeni ve Yakın Çağda Eğitim Felsefesi, İstanbul Üniversitesi Basım Yayınevi, İstanbul.
  • Ögel, B. (1998). Türk Mitolojisi, T.T.K. Ankara.
  • Rousseau, J. J. (2009). Emile ya da Eğitim Üzerine, Çev. İsmail Yerguz, Say Yayınları, İstanbul.
  • Tufeyl, İ.(2014). Hay Bin Yakzan, Çev. M. Şerefeddin Y. Babanzade R. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Ülken, H. Z.(1967) İslâm Felsefesi - Kaynakları ve Tesirleri, Selçuk yayınevi, Ankara.
Year 2015, Volume: 12 Issue: 1, 1 - 8, 11.06.2015

Abstract

References

  • Aiskhylos (2013). Zincire Vurulmuş Prometheus, Çev. Azra Erhat, Sabahattin Eyüboğlu, Hasan Ali Yücel Klasikler Dizisi, İş Bankası kültür Yayınları, İstanbul.
  • Bayrakdar, M. (2013). Hayy Bin Yakzan’ın Çevirmeni Olarak Spinoza, Beytülhikme An International Journey Of Philosophy, V.3, I.1
  • Bolay, H. (1996). Endülüs’ten İspanya’ya: Endülüs’te Gelişen Düşünce Hayatı ve Batıya Tesirleri, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Çığır Dikyol, D. (2012). Tarihöncesi Dönemde Eğitim, The Journal of Academic Social Science Studies, Vol 5, Issue 6, 160-173.
  • Erhat, A. (1996). Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, 6. Basım, İstanbul.
  • Gutek, G. L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, Çev. Nesrin Kale, 3. Basım, Ütopya Yayınevi
  • Herakleitos (2005). Fragmanlar. Çev. Cengiz Çakmak, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Küken, G. (2001). Ortaçağda Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Küken, G. (2001). Yeni ve Yakın Çağda Eğitim Felsefesi, İstanbul Üniversitesi Basım Yayınevi, İstanbul.
  • Ögel, B. (1998). Türk Mitolojisi, T.T.K. Ankara.
  • Rousseau, J. J. (2009). Emile ya da Eğitim Üzerine, Çev. İsmail Yerguz, Say Yayınları, İstanbul.
  • Tufeyl, İ.(2014). Hay Bin Yakzan, Çev. M. Şerefeddin Y. Babanzade R. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Ülken, H. Z.(1967) İslâm Felsefesi - Kaynakları ve Tesirleri, Selçuk yayınevi, Ankara.

İBN TUFEYL’İN DOĞAYA DÖNÜK EĞİTİM VE FELSEFE ANLAYIŞINI AKTARDIĞI HAY BİN YAKZAN ADLI FELSEFİ ROMANI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2015, Volume: 12 Issue: 1, 1 - 8, 11.06.2015

Abstract

Bu çalışmada İslam dünyasının doğaya dönük eğitim anlayışını anlatan Endülüslü ünlü filozof İbn-i Tufeyl’in (1106-1186) yazmış olduğu, felsefe tarihinin en önemli felsefi romanlarından biri olan “Hay Bin Yakzan” adlı roman incelenmektedir. Romanda doğanın içinde yalnız başına büyüyen bir kişinin kendi kendini nasıl eğittiği, hangi düşünsel süreçlerden geçtiği anlatılmaktadır. Söz konusu düşünsel süreçler insanlığın geçirmiş olduğu düşünsel süreçlerin bir modellemesi gibidir. Bu kurgu içinde roman en önemli felsefi sorgulama alanlarının cevabını barındıracak şekilde yapılmaktadır. Bu çalışmada roman özellikle natüralist felsefe ve natüralist eğitim anlayışı açısından değerlendirilmiştir. Natüralist eğitim anlayışı günümüzde yaygın olarak kullanılan yapılandırmacı eğitim anlayışının da temellerini oluşturmaktadır. Bu açıdan romanın günümüz eğitim felsefesi açısından önemi bulunmaktadır. Doküman incelemesi yönteminin kullanıldığı çalışmada 11. yy’da kaleme alınmış olan romanın felsefe, özellikle de eğitim felsefesi açısından öneminin ortaya çıkartılması ve tanıtılması amaçlanmaktadır.

References

  • Aiskhylos (2013). Zincire Vurulmuş Prometheus, Çev. Azra Erhat, Sabahattin Eyüboğlu, Hasan Ali Yücel Klasikler Dizisi, İş Bankası kültür Yayınları, İstanbul.
  • Bayrakdar, M. (2013). Hayy Bin Yakzan’ın Çevirmeni Olarak Spinoza, Beytülhikme An International Journey Of Philosophy, V.3, I.1
  • Bolay, H. (1996). Endülüs’ten İspanya’ya: Endülüs’te Gelişen Düşünce Hayatı ve Batıya Tesirleri, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Çığır Dikyol, D. (2012). Tarihöncesi Dönemde Eğitim, The Journal of Academic Social Science Studies, Vol 5, Issue 6, 160-173.
  • Erhat, A. (1996). Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, 6. Basım, İstanbul.
  • Gutek, G. L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, Çev. Nesrin Kale, 3. Basım, Ütopya Yayınevi
  • Herakleitos (2005). Fragmanlar. Çev. Cengiz Çakmak, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Küken, G. (2001). Ortaçağda Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Küken, G. (2001). Yeni ve Yakın Çağda Eğitim Felsefesi, İstanbul Üniversitesi Basım Yayınevi, İstanbul.
  • Ögel, B. (1998). Türk Mitolojisi, T.T.K. Ankara.
  • Rousseau, J. J. (2009). Emile ya da Eğitim Üzerine, Çev. İsmail Yerguz, Say Yayınları, İstanbul.
  • Tufeyl, İ.(2014). Hay Bin Yakzan, Çev. M. Şerefeddin Y. Babanzade R. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Ülken, H. Z.(1967) İslâm Felsefesi - Kaynakları ve Tesirleri, Selçuk yayınevi, Ankara.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Öztürk

Publication Date June 11, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Öztürk, M. (2015). İBN TUFEYL’İN DOĞAYA DÖNÜK EĞİTİM VE FELSEFE ANLAYIŞINI AKTARDIĞI HAY BİN YAKZAN ADLI FELSEFİ ROMANI ÜZERİNE BİR İNCELEME. HAYEF Journal of Education, 12(1), 1-8.
AMA Öztürk M. İBN TUFEYL’İN DOĞAYA DÖNÜK EĞİTİM VE FELSEFE ANLAYIŞINI AKTARDIĞI HAY BİN YAKZAN ADLI FELSEFİ ROMANI ÜZERİNE BİR İNCELEME. HAYEF Journal of Education. June 2015;12(1):1-8.
Chicago Öztürk, Murat. “İBN TUFEYL’İN DOĞAYA DÖNÜK EĞİTİM VE FELSEFE ANLAYIŞINI AKTARDIĞI HAY BİN YAKZAN ADLI FELSEFİ ROMANI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. HAYEF Journal of Education 12, no. 1 (June 2015): 1-8.
EndNote Öztürk M (June 1, 2015) İBN TUFEYL’İN DOĞAYA DÖNÜK EĞİTİM VE FELSEFE ANLAYIŞINI AKTARDIĞI HAY BİN YAKZAN ADLI FELSEFİ ROMANI ÜZERİNE BİR İNCELEME. HAYEF Journal of Education 12 1 1–8.
IEEE M. Öztürk, “İBN TUFEYL’İN DOĞAYA DÖNÜK EĞİTİM VE FELSEFE ANLAYIŞINI AKTARDIĞI HAY BİN YAKZAN ADLI FELSEFİ ROMANI ÜZERİNE BİR İNCELEME”, HAYEF Journal of Education, vol. 12, no. 1, pp. 1–8, 2015.
ISNAD Öztürk, Murat. “İBN TUFEYL’İN DOĞAYA DÖNÜK EĞİTİM VE FELSEFE ANLAYIŞINI AKTARDIĞI HAY BİN YAKZAN ADLI FELSEFİ ROMANI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. HAYEF Journal of Education 12/1 (June 2015), 1-8.
JAMA Öztürk M. İBN TUFEYL’İN DOĞAYA DÖNÜK EĞİTİM VE FELSEFE ANLAYIŞINI AKTARDIĞI HAY BİN YAKZAN ADLI FELSEFİ ROMANI ÜZERİNE BİR İNCELEME. HAYEF Journal of Education. 2015;12:1–8.
MLA Öztürk, Murat. “İBN TUFEYL’İN DOĞAYA DÖNÜK EĞİTİM VE FELSEFE ANLAYIŞINI AKTARDIĞI HAY BİN YAKZAN ADLI FELSEFİ ROMANI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. HAYEF Journal of Education, vol. 12, no. 1, 2015, pp. 1-8.
Vancouver Öztürk M. İBN TUFEYL’İN DOĞAYA DÖNÜK EĞİTİM VE FELSEFE ANLAYIŞINI AKTARDIĞI HAY BİN YAKZAN ADLI FELSEFİ ROMANI ÜZERİNE BİR İNCELEME. HAYEF Journal of Education. 2015;12(1):1-8.