In this research, ‘Hay Bin Yakzan’, one of the most important philosophical novels of the history of Philosophy, which was written by the famous philosopher of Andalusi, Ibn Tufeyl , who cites about the nature-oriented education understanding of the Islamic world, was studied. The novel tells about how someone who grew up all alone in the forest taught himself and through which ideal processes he went through. The ideal processes in question are just like the modelling humanity has experienced. In this fantasy, the novel was created in a way so as to include the answers of the most important philosophical questioning areas. In this research, the novel was especially studied with regard to the understanding of naturalistic philosophy and naturalistic education. Naturalistic education understanding also underlies the constructivist education, which is commonly used today. In this respect, the novel has importance on today’s education philosophy. In the research, in which document review method was used, the purpose is to reveal and introduce the importance of the novel, written in the 11th century, in terms of philosophy and especially education philosophy
Bu çalışmada İslam dünyasının doğaya dönük eğitim anlayışını anlatan Endülüslü ünlü filozof İbn-i Tufeyl’in (1106-1186) yazmış olduğu, felsefe tarihinin en önemli felsefi romanlarından biri olan “Hay Bin Yakzan” adlı roman incelenmektedir. Romanda doğanın içinde yalnız başına büyüyen bir kişinin kendi kendini nasıl eğittiği, hangi düşünsel süreçlerden geçtiği anlatılmaktadır. Söz konusu düşünsel süreçler insanlığın geçirmiş olduğu düşünsel süreçlerin bir modellemesi gibidir. Bu kurgu içinde roman en önemli felsefi sorgulama alanlarının cevabını barındıracak şekilde yapılmaktadır. Bu çalışmada roman özellikle natüralist felsefe ve natüralist eğitim anlayışı açısından değerlendirilmiştir. Natüralist eğitim anlayışı günümüzde yaygın olarak kullanılan yapılandırmacı eğitim anlayışının da temellerini oluşturmaktadır. Bu açıdan romanın günümüz eğitim felsefesi açısından önemi bulunmaktadır. Doküman incelemesi yönteminin kullanıldığı çalışmada 11. yy’da kaleme alınmış olan romanın felsefe, özellikle de eğitim felsefesi açısından öneminin ortaya çıkartılması ve tanıtılması amaçlanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 11, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 12 Issue: 1 |