YDS, formerly known as KPDS, is a standardized multiple-choice exam used to assess the foreign language proficiency of state employees and academics in Turkey. Given its high-stakes nature in general and the particular significance of the assessment of reading skills within the test, the selection and use of appropriate and well-structured texts for the reading comprehension questions becomes acutely salient. Against this backdrop, this study analyzes the reading texts of KPDS and YDS tests between the years 2003 and 2013 in terms of their macro-structures with a particular focus on the existence of identifying macro-structures, the number and variety of macro-structures and text difficulty in relation to the difficulty of macrostructures. The findings reveal that about half of the reading texts do not have any identifying macro structure while the other half is centered on one of the four main macro-structures, which has significant implications not only for text difficulty but also for the appropriateness of texts for the accurate assessment of reading skills
Önceden KPDS sınavı olarak bilinen YDS sınavı, Türkiye’de kamu personelinin ve
akademisyenlerin yabancı dil yeterliliğini ölçmek için kullanılan standardize edilmiş,
çoktan-seçmeli bir sınavdır. Genelde, sınava giren adaylar için başarılı/başarısız
olmaları halinde önemli sonuçlar yaratıyor olması ve özelde de sınav içinde okuma
becerilerinin önemi göz önüne alındığında, okuma-anlama sorularının hazırlanmasında
iyi-yapılandırılmış ve uygun metinlerin seçilmesi ve kullanılması ciddi
bir biçimde önem kazanmaktadır. Bu bağlamda, bu çalışma 2003 ve 2013 yılları
arasındaki KPDS ve YDS sınavlarının okuma metinlerini makro metin yapıları açı-
sından incelemektedir. Metin analizinde, sınavlarda kullanılan okuma metinlerinde
belirleyici bir makro metin yapısı olup olmadığına, makro metin yapılarının sayısı ve
türlerine ve makro metin yapılarının zorluğuna bağlı olarak metin zorluğuna odaklanılmaktadır.
Çalışmanın bulguları, okuma metinlerinin yaklaşık yarısının herhangi
bir belirleyici makro metin yapısına sahip olmadığını ve diğer yarısında da dört ana
makro metin yapısından sadece birine yoğunlaşıldığını göstermektedir ki bu durum
da seçilen metinlerin hem okuma becerilerini doğru bir biçimde ölçmesi açısından
uygunluğuna hem de metin zorluğuna ilişkin önemli çıkarımlar barındırmaktadır
Primary Language | EN |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 12, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 12 Issue: 1 |