Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2016, Sayı: 51, 143 - 154, 27.12.2016
https://doi.org/10.17064/iuifd.289386

Öz

Kaynakça

  • Adami, G. F., Meneghelli, A., Bressani, A., & Scopinaro, N. (1999). Body Image in Obese Patients Before And After Stable Weight Reduction Following Bariatric Surgery. Journal of Psychosomatic Research, 46(3), 275-281.
  • Baymur, F. (1994). GeneL Psikoloji (13th edition). İstanbul:Inkılap Publishing.
  • Borzekowski, D. L., Robinson, T. N., & Killen, J. D. (2000). Does the camera add 10 pounds? Media

THE RELATIONSHIP BETWEEN APPEARANCE CONCERNS AND SELFIE SHARING ON SOCIAL MEDIA

Yıl 2016, Sayı: 51, 143 - 154, 27.12.2016
https://doi.org/10.17064/iuifd.289386

Öz

Developments in communication technologies change not only communication habits but also life styles of people. Particularly, communication applications which can be integrated into social media can rapidly center on the social life. Selfie applications whose popularity have been increasing each passing day in the recent years also started to affect status of people in social life as well. Researching sub-factors of the topic has become an obligation with the increasing popularity of these applications especially among youth as days pass. This study aims to analyze the relationship between appearance concerns which pertain to psychological and social development of individuals, and selfie sharing on social media. What makes this study stand out among the other studies regarding appearance concerns is that this study analyzes appearance orientation and appearance evaluation from the perspective of social media. Within the context of the study, attitudes of appearance orientation and evaluation from the perspective of social media were measured by using a questionnaire that was completed by 294 graduate and undergraduate students. To determine the appearance orientation and evaluation differences between the students who share and do not share selfies on social media, normality and reliability tests were performed, and to explain the relationship between the parameters within the framework of the results, an independent samples t-test was employed. The results show the students who share selfies on social media have higher appearance orientation and evaluation scores compared to the students who do not share. Implications and limitations of the study are discussed.


Öz

İletişim teknolojilerindeki gelişmeler sadece insanların iletişim alışkanlıklarını değil aynı zamanda yaşam biçimlerinide değiştirmektedir. Özellikle sosyal medya ile entegre olabilen iletişim uygulamaları çok hızlı bir şekilde toplumsal yaşamın merkezine oturabilmektedir. Son yıllarda her geçen gün popüleritesi artan özçekim uygulamalarıda insanların toplumsal yaşam içerisindeki konumlarını doğrudan etkilemeye başlamıştır. Özellikle gençler arasında her geçen gün popüleritesinin artması ile birlikte konunun alt faktörlerinin araştırılması bir zorunluluk haline gelmiştir. Bu çalışmanın amacı bireylerin psikolojik ve sosyal gelişimleri ile ilgili olan görünüş kaygısı ile, sosyal medyada özçekim paylaşımı arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Görünüş yönelimi ve görünüş değerlendirme’nin sosyal medya perspektifinde incelenmesi bu çalışmayı diğer görünüş kaygısı ile ilgili çalışmalardan ayırmaktadır. Çalışma kapsamında sosyal medya kullanımı perspektifinde Görünüş yönelimi ve değerlendirme davranışları 294 lisans ve yüksek lisans öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilen bir anket çalışması ile ölçülmüştür. Sosyal medyada özçekim paylaşanlar ile paylaşmayanlar arasındaki görünüş yönelimi ve değerlendirme farklılıklarını tespit etmek için normallik ve güvenilir testleri yapılmış olup, elde edilen sonuçlar çerçevesinde değişkenler arasındaki ilişkiyi açıklamak için bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Sonuçlar, sosyal medyada özçekim paylaşanların paylaşmayanlara nispeten daha yüksek görünüş yönelimi ve değerlendirmesi puanına sahip olduğunu göstermektedir. Araştırma sonuçları ve sınırlılıkları tartışılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Görünüş Yönelimi, Görünüş Değerlendirme, Özçekim

Kaynakça

  • Adami, G. F., Meneghelli, A., Bressani, A., & Scopinaro, N. (1999). Body Image in Obese Patients Before And After Stable Weight Reduction Following Bariatric Surgery. Journal of Psychosomatic Research, 46(3), 275-281.
  • Baymur, F. (1994). GeneL Psikoloji (13th edition). İstanbul:Inkılap Publishing.
  • Borzekowski, D. L., Robinson, T. N., & Killen, J. D. (2000). Does the camera add 10 pounds? Media
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Seyfi Bu kişi benim

İbrahim Arpacı

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Seyfi, M., & Arpacı, İ. (2016). THE RELATIONSHIP BETWEEN APPEARANCE CONCERNS AND SELFIE SHARING ON SOCIAL MEDIA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal(51), 143-154. https://doi.org/10.17064/iuifd.289386
AMA Seyfi M, Arpacı İ. THE RELATIONSHIP BETWEEN APPEARANCE CONCERNS AND SELFIE SHARING ON SOCIAL MEDIA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. Aralık 2016;(51):143-154. doi:10.17064/iuifd.289386
Chicago Seyfi, Murat, ve İbrahim Arpacı. “THE RELATIONSHIP BETWEEN APPEARANCE CONCERNS AND SELFIE SHARING ON SOCIAL MEDIA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 51 (Aralık 2016): 143-54. https://doi.org/10.17064/iuifd.289386.
EndNote Seyfi M, Arpacı İ (01 Aralık 2016) THE RELATIONSHIP BETWEEN APPEARANCE CONCERNS AND SELFIE SHARING ON SOCIAL MEDIA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 51 143–154.
IEEE M. Seyfi ve İ. Arpacı, “THE RELATIONSHIP BETWEEN APPEARANCE CONCERNS AND SELFIE SHARING ON SOCIAL MEDIA”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 51, ss. 143–154, Aralık 2016, doi: 10.17064/iuifd.289386.
ISNAD Seyfi, Murat - Arpacı, İbrahim. “THE RELATIONSHIP BETWEEN APPEARANCE CONCERNS AND SELFIE SHARING ON SOCIAL MEDIA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 51 (Aralık 2016), 143-154. https://doi.org/10.17064/iuifd.289386.
JAMA Seyfi M, Arpacı İ. THE RELATIONSHIP BETWEEN APPEARANCE CONCERNS AND SELFIE SHARING ON SOCIAL MEDIA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2016;:143–154.
MLA Seyfi, Murat ve İbrahim Arpacı. “THE RELATIONSHIP BETWEEN APPEARANCE CONCERNS AND SELFIE SHARING ON SOCIAL MEDIA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 51, 2016, ss. 143-54, doi:10.17064/iuifd.289386.
Vancouver Seyfi M, Arpacı İ. THE RELATIONSHIP BETWEEN APPEARANCE CONCERNS AND SELFIE SHARING ON SOCIAL MEDIA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2016(51):143-54.