4./10. yüzyıldan 10./16. yüzyıla kadar geçen zaman diliminde Hanefî geleneğinde içtihat ve taklit kavramlarının nasıl algılandığını ele alan bu çalışma özellikle 4./10.-7./13. yüzyıllar arasında Hanefîlerin, mukallit kavramının kapsamını hukuki bilgisi olmayan, hukuk eğitimi almamış avamla sınırlı tutup hukuk eğitimini tamamlamış olup hukuki görüşler arasında hukuki açıdan değerlendirme yapıp tercihte bulunabilecek yetkinlikteki fakihleri, bir fıkıh mezhebine mensup olsalar bile, mutlak müçtehit kabul ettiklerini öne sürer. Ayrıca bu içtihat ve taklit anlayışının 7./13. yüzyıldan itibaren tedrîcî olarak dönüşüme uğradığını ve bu dönüşümün tamamlandığı 10./16. yüzyılda bir mezhebe bağlı olarak faaliyet gösteren fakihlerin, hukuki açıdan ne kadar yetkin olurlarsa olsunlar, artık mukallit sayıldıklarını gösterir. Çalışma, fıkıh yapma biçimleri ve Hanefî mezhebinin fürû birikimiyle ilişkileri açısından her iki dönemde faaliyet gösteren Hanefî fakihler arasında önemli bir farkın bulunmadığını göz önünde bulundurarak içtihat ve taklit anlayışındaki değişimin söylem değişikliğinden ibaret olduğunu; bir mezhebe bağlı olarak faaliyet gösteren, hukuk eğitimini tamamlamış olan ve hukuki görüşler arasında hukuki açıdan değerlendirme yapıp tercihte bulunabilecek yetkinlikteki fakihlerin eski içtihat ve taklit anlayışının hakim olduğu 4./10.-7./13. yüzyıllar arasındaki dönemde mutlak müçtehit olarak görülürken yeni anlayışın hakim olduğu 10./16. yüzyıl sonrasında mukallit olarak tasvir edildiklerini iddia eder.
This study examines how the concepts of ijtihād and taqlīd were perceived in the Hanafī tradition between the 4th/10th and 10th/16th centuries. It argues that from the 4th/10th to 7th/13th centuries, Hanafīs restricted the scope of the term muqallid to the laypeople without legal training and knowledge and regarded jurists who completed their legal training, and were competent to evaluate legal opinions and make choices among them on juridical grounds as mujtahid mutlaqs, even if they were affiliated with a particular legal madhhab. The study further demonstrates that this understanding of ijtihād and taqlīd gradually transformed beginning in the 7th/13th century. By the 10th/16th century, when this shift was complete, jurists affiliated with a madhhab came to be classified as muqallids rather than mujtahids, regardless of their legal expertise. Finally, the study contends that, given there was no substantial difference between jurists of the two periods in the way they engaged with fiqh and their relationship with the Ḥanafī corpus of furūʿ al-fiqh, the shift in the conception of ijtihād and taqlīd was primarily discursive, in other words, jurists who were afilliated with a madhhab, had completed their legal training, and were competent to evaluate legal opinions and make choices among them on juridical grounds were regarded as mujtahid mutlaqs during the earlier period (4th/10th–7th/13th centuries) when the former understanding prevailed, but were depicted as muqallids after the 10th/16th century when the new understanding took hold.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Islamic Law |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 3, 2025 |
| Submission Date | June 13, 2025 |
| Acceptance Date | September 12, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |