Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Tercihlerine İlişkin Kuramsal Bir İnceleme

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 15, 141 - 152, 30.06.2017
https://doi.org/10.16950/inustd.320079

Öz

Kültürel,
sosyal, duygusal ve bilişsel yönleriyle müzik, her birimizin hayatında var olan
ve süreklilik arz eden bir olgudur. Müziğin sosyal normlara uyum, kültürel
yapıların devamı, iletişim ve eğlence gibi işlevsel yönleri de bulunmaktadır. İnsana
dair her şeyin bir değişim sürecinde olması gibi müzik de her çağda değişip
dönüşmüş, hayatımızdaki yeri yıllar içerisinde teknolojik ve bilimsel
gelişmelerle birlikte farklılaşmış ve çeşitlenmiştir. Bununla
birlikte zamanla müzik tercihlerinin de farklılaştığı, hatta müzik türlerinin
de birbirlerinden çok net çizgilerle ayrılamadığı görülmektedir. Artık
birbirinin içine girmiş, birden çok türün özelliğini barındıran ara türler
oluşmuştur. İnsanlar da sadece belirli bir türe eğilim göstermeyip, aynı zamanda hem rock müzik hem hip – hop müzik dinleyebilmekte;
deneysel çalışmaları dinlerken, geleneksel türlere de eğilim
gösterebilmektedir.
Öte yandan
müziğin her bireyde yansımaları da farklı olmaktadır; anıları hatırlatması, iyi
hissettiriyor olması, kişiliği yansıtması, ya da arkadaş grubunda sevilmesi
gibi çeşitli değişkenler kişilerin tercihlerini etkileyebilmektedir.
Konunun bu dinamik ve çok yönlü hali, insanlar neden farklı
tür/stil, şarkıcı ya da grupları tercih ederler, bu tercihleri hangi faktörler
ne
 oranda etkiler gibi soruları ortaya çıkarmıştır. Araştırmacılar bu sorulara
farklı çerçeve ve odak noktalarından yaklaşarak cevaplar aramışlardır. 
Bu
betimsel çalışmada literatur tarama tekniği ile müzik tercihleri üzerine
geliştirilen yaklaşım ve modeller, genel bir çerçeveyle ortaya konulmaktadır.

Music is a continuos phenomenon with its cultural, emotional and cognitive aspects. It has functional dimensions as adaptation to social norms, conti-nuity of cultural patterns, communication and entertainment. Music trans-formed and evolved every age of humanity with technological, scientific ad-vances. However as we have seen, music preferences became different and music genres cannot separated each other easily over time. Currently intermediate genres occurs in music. A person can listen rock and hip-hop at the same time or can enjoy experimental works besides traditional gen-res. On the other hand, reflections of music can differ from person to per-son; recalling memories, reflecting personality, emotional regulation, or ap-proved/ listened in peer group. Therefore these variables can affect a per-son preferences. Multiple and dynamic process of issue had revealed some questions like; why do we prefer a music genre / group / singer? What is the underlying cause or causes about preferences? Researchers searched for an answer from different perspectives and focal points related to this kind of questions. The aim of this descriptive research is, representing the-ories and models about music preferences with literature review technique.

Kaynakça

  • Adorno, T. (1976), Introduction to the Sociology of Music, Seabury Press, Michigan University.
  • Batt-Rawden, K. & DeNora, T. (2005). Music and informal learning in everyday life. Music Education Research, Vol.7, 289-304.
  • Behne, K. E. (1997) The development of “Musikerleben” in adolescence: How and why young people listen to music. In: Perception and cognition of music, ed. I. Delie´ge & J. A. Sloboda, pp. 143 – 59. Psychology Press. [APNJ, VJK]
  • Berlyne, D. E. (1971) Aesthetics and Psychobiology, Curriculum Theory Network, Vol. 4, No. 2/3, Curriculum in Art (1974), pp. 205-211.
  • Cattell, R. B. & Anderson, J. C. (1953). The measurement of personality and behavior disorders by the I.P.A.T. Music Preference Test. Journal of Applied Psychology, 37, 446–454.
  • Chamorro-Premuzic, Swami, T., Furnham, V. & Maakip, A. (2009). The Big Five Personality Traits and Uses of Music, Journal of Individual Differences, Vol. 30 (1), 20–27.
  • Dollinger, S. J. (1993). Research note: Personality and music preference: Extraversion and excitement seeking of openness to experience? Psychology of Music, 21, 73- 77.
  • Erdal, B. (2009a). Müzik Türlerinin Tercih Edilmesinde Kişilik Özellikleri ve Beğeni İlişkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Eysenck, H. J. & Eysenck, S. B. G. (1975). Manual of the Eysenck Personality Questionnaire (Junior and Adult). Kent, UK: Hodder & Stoughton.
  • Eysenck, H. J. (1990). Biological dimensions of personality. In L. A. Pervin (Ed.), Handbook of Personality: Theory and Research (pp. 244–276). New York: Guilford.
  • Farnsworth, P. R. (1958). The Social Psychology of Music, The Dryden Press, New York.
  • Glasgow, R. M. Cartier, M. A. & Wilson, G. D. (1985). Conservatism, sensation seeking and music Preferences. Personality and Individual Differences, 6 (3), 395-396.
  • Gowensmith, WN. Bloom, LJ. (1997), Journal of Music therapy, 34 (1): 33-45. jmt.oxfordjournals.org
  • Greasley, A. E. & Lamont, A. M. (2006). Music preference in adulthood: Why do we like the music we do? In M. Baroni, A. R. Addessi, R. Caterina and M.Costa (eds.), Proceedings of the 9th International Conference on Music Perception and Cognition (pp. 960-966). Italy: University of Bologna.
  • Hall, A., (2005). Audience personality and the selection of media and media genres, Media Psychology, Vol. 7/4, 377-398.
  • Hansen, C. H. & Hansen, R. D. (1991). Constructing personality and social reality through music: Individual differences among fans of punk and heavy metal music. Journal of Broadcasting and Electronic Media 35, 335–350.
  • Hargreaves, D. & North A. (1997). The Social Psychology of Music. New York: Oxford University Press. Juslin, P. N. (2009). Emotional responses to music. In S. Hallam, I. Cross and M. Thaut (Eds.), The Oxford Handbook of Music Psychology (pp. 131-140) New York: Oxford University Press.
  • Konečni, V. J. (1982). Social interaction and musical preference. In D. Deutsch (Ed.), The Psychology of Music (pp. 497-516). New York: Academic Press.
  • Lamont, A. & Greasley, A. (2009). Musical preferences. In S. Hallam, I. Cross and M. Thaut (Eds.), The Oxford Handbook of Music Psychology (pp. 160-168). New York: Oxford University Press.
  • Lamont, A. & Webb, R. (2009). Short- and long-term musical preferences: what makes a favourite piece of music? Psychology of Music, 222–241.
  • LeBlanc, A. (1984). Selecting a response mode in music preference research. Contributions to Music Education, 11, 1-14.
  • LeBlanc, A. (1996). Building theory in music education. Philosophy of Music Education Review, 14 (2), 107-116.
  • LeBlanc, A. Colman, J. Sherill, C. & Malin, S. (1988). Tempo preferences of different age music listeners. Journal of Research in Music Education, 26, 156-168.
  • Little, P. & Zuckerman, M. (1986). Sensation seeking and music preference. Personality and Individual Differences, 7, 575-577.
  • Martindale, M. & Moore, K. (1989). Relationship of musical preference to collative, ecological and psychophysical variables. Music Perception, 6 (4), 431-446.
  • McCown, W., Keiser, R., Mulhearn, S. & Williamson, D. (1997). The role of personality and gender in preference for exaggerated bass in music. Personality and Individual Differences, 23, 543-547.
  • Mueller, JH. (1956) - The Social Nature of Musical Taste, Journal of Research in Music Education, - journals.sagepub.com
  • Mursell, J. (1937). The Psychology of Music. New York: W. W. Norton & Company, Inc.
  • North, A. Hargreaves, D. (2008). TheSocial and Applied Psychology of Music. New York: Oxford University Press.
  • North, A. C. (2010). Individual Differences in Musical Taste. The American Journal of Psychology, Vol. 123 (2), 199-208. Özmenteş, G. (2010). Müziksel kimlik gelişiminde güdüsel ve sosyal psikolojik etkenler. 18. EAS (European Association for Music in Schools) Sosyo-Kültürel Değişimler Bağlamında Müzik ve Müzik Eğitimi Kongresi Bildirileri, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Payne, E. (1967). Musical taste and personality. British Journal of Psychology, Vol. 58 (1-2), 133–138.
  • Pearson, J L., Dollinger, S. Music preference correlates of Jungian types, Personality and Individual Differences, Volume 36, Issue 5, April 2004, Pages 1005-1008.
  • Perkins, S. (2008), Personality and Music: An Examination of the Five-Factor Model in Conjunction with Musical Preference, URI http://hdl.handle.net/11040/5777
  • Price, H. (1986). A proposed glossary for use in affective response literature in music. The National Association for Music Education, vol. 34, 151-159.
  • Radocy, R. E. & Boyle, J. D. (1988). Psychological Foundations of Musical Behavior. (Second Edition). Illinois: Charles C. Thomas Publisher.
  • Rentfrow, P.J. & Gosling, S. D. (2003). The Do Re Mi’s of everyday life: the structure and personality correlates of music preferences. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 1236-1256.
  • Rentfrow, P. J. & Gosling, S. D. (2006). Message in ballad: The role of music preferences in interpersonal perception. Psychological Sciencvol.17, 236-242.
  • Robinson, T. O. Weaver, J. B. & Zillmann, D. (1996). Exploring the relation between personality and the appreciation of rock music. Psychological Reports, 78, 259–269.
  • Rosengren, K. E. Wenner, L. A. & Palmgreen, P. (Editors). (1985). Media Gratifications Research. Beverly Hills: Sage Publications.
  • Tarrant, North, Edridge, (2001), Social identity in adolescence, Journal of Adolescence Volume 24, Issue 5, October 2001, Pages 597-609.
  • Zuckerman, M. (1979). Sensation Seeking: Beyond the Optimal Level of Arousal. N. J. L. Erlbaum Associates.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Müzik ve Sahne Sanatları / Music and Performing Arts
Yazarlar

Derya Kaçmaz

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2017
Kabul Tarihi 28 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Kaçmaz, D. (2017). Müzik Tercihlerine İlişkin Kuramsal Bir İnceleme. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(15), 141-152. https://doi.org/10.16950/inustd.320079