Research Article
BibTex RIS Cite

The Making of a Market: The Relational Aspects of Credit Card Installments in Turkey

Year 2021, Volume: 41 Issue: 2, 435 - 449, 31.12.2021

Abstract

With over 80 million credit cards, the Turkish credit card market is one of the largest in Europe. As of July 2021, the total annual volume of credit card sales exceeded 588 billion Turkish lira. Installment payments are the most popular form of credit card purchase in Turkey, with 40% of all transactions being installment purchases. The history of the credit card installment market can be traced back to the late 1990s when certain non-procedural –if not fraudulent– point-of-sale level transactions forced banks to launch an installment feature for their credit cards. Although few countries have credit cards with such a feature, this did not emerge from an innovative strategy of a Turkish bank. Instead, “The market gave banks the order to issue such a credit card to be operated in installment purchases,” as stated by the vice president of one of Turkey’s largest commercial banks. Installment sale as a century-old buy-on-credit pattern has allowed a new market device to take part in the polyadic relation of sale and debt until forming a hybrid pattern of buying on credit. Thus, employing the actor-network theory approach for a historical sociology of credit card installments market in Turkey provides a relational explanation for analyzing the emergence of markets. Such an explanation includes the dialectical relations between existing and emerging economic patterns as well as between the relevant parties performing in the processes of making a market.

References

  • Akar, R. (2017). Bir dünya kurmak: Hüsnü Özyeğin’in yaşam öyküsü. Özyeğin Üniversitesi Yayınları. Akçaoğlu, H. (1998). Singer Türkiye’de. Albüm Dergisi, 3, 111–114.
  • Arçelik. (2001). Mamulattan markaya: Arçelik kurum tarihi. Mepa Medya.
  • Bandelj, N. (2015). Thinking about social relations in economy as relational work. In P. Aspers & N. Dodd (Eds.), Re-imagining economic sociology (pp. 227–251). Oxford University Press.
  • Berksoy, T., & Kongar, E. (1992). İstanbul halkının dayanıklı tüketim malları sahipliği ve edinme biçimleri. İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • British Consulate. (1907). Report for the year 1906 on trade of Adrianople. Harrison and Sons.
  • British Consulate. (1909). Report for the year 1908 on trade of the vilayet of Adrianople. Harrison and Sons.
  • Buğra, A. (1998). Non-market mechanisms of market formation: the development of the consumer durables industry in Turkey. New Perspectives on Turkey, 1998(Fall), 1–28.
  • Buğra, A. (2000). Devlet piyasa karşıtlığının ötesinde: ihtiyaçlar ve tüketim üzerine yazılar. İletişim Yayınları.
  • Callon, M. (1998). The laws of markets. Blackwell.
  • Candaner, P. (2015). Türk sanayiinde bir uzun yol kaptanı: Hasan Subaşı. İş Bankası Kültür Yayınları.
  • DİE. (1963). 23 Ekim 1960 genel nüfus sayımı. Devlet İstatistik Enstitüsü Matbaası.
  • Granovetter, M. (1983). The strength of weak ties: A network theory revisited. Sociological Theory, 1, 201–233.
  • Granovetter, M. (1985). Economic action and social structure: The problem of embeddedness. American Journal of Sociology, 91(3), 481–510.
  • Güzel, Y., İpek, G., & Yıldırım Yılmaz, T. (2018). Tüketici profili ve bilinç düzeyi araştırma raporu. T.C. Ticaret Bakanlığı.
  • Hüner, N. (1977a). Durable household consumer goods study: refrigerator. Türkiye Sınai Kalkınma Bankası Yayınları.
  • Hüner, N. (1977b). Durable household consumer goods study: washing machine. Türkiye Sınai Kalkınma Bankası Yayınları.
  • İstanbul Ticaret Odası Yayınları. (2004). Büyük mağazacılık. Yazar.
  • Karaçam, B. (2006). Orası Yapı Kredi’ydi, fark oradaydı, 1987-1999. Yapı Kredi Yayınları.
  • Kongar, E. (1999). İstanbul halkının yaşam biçimi ve sorunları. İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Latour, B. (2005). Reassembling the social: An introduction to actor-network theory. Oxford University Press.
  • Özkan, A. (2015). Anı ve fotoğraflarla Türkiye’nin kartlı ödeme sistemi tarihi. Bankalararası Kart Merkezi Yayınları.
  • Simmel, G. (1950). The sociology of Georg Simmel. Kurt H. Wolff (Ed. & Trans.). The Free Press.
  • Solakoğlu, C. (1990). Beyaz eşya sektörü ve bireysel krediler. Türkiye’de bireysel bankacılığın 3. yılı içinde (s. 32–36). Yapı Kredi Yayınları.
  • Uras, G. (2002, March 6). Taksit kart. Milliyet. http://gazetearsivi.milliyet.com.tr
  • Veblen, T. B. (2007). The theory of the leisure class. Oxford University Press.
  • Yurtoğlu, N. (2018). Cumhuriyet Türkiyesinde elektrik enerjisi üretimi ve enerji politikaları (1923- 1960). Atatürk Araştırma Merkezi, 34(2), 227–280.
Year 2021, Volume: 41 Issue: 2, 435 - 449, 31.12.2021

Abstract

References

  • Akar, R. (2017). Bir dünya kurmak: Hüsnü Özyeğin’in yaşam öyküsü. Özyeğin Üniversitesi Yayınları. Akçaoğlu, H. (1998). Singer Türkiye’de. Albüm Dergisi, 3, 111–114.
  • Arçelik. (2001). Mamulattan markaya: Arçelik kurum tarihi. Mepa Medya.
  • Bandelj, N. (2015). Thinking about social relations in economy as relational work. In P. Aspers & N. Dodd (Eds.), Re-imagining economic sociology (pp. 227–251). Oxford University Press.
  • Berksoy, T., & Kongar, E. (1992). İstanbul halkının dayanıklı tüketim malları sahipliği ve edinme biçimleri. İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • British Consulate. (1907). Report for the year 1906 on trade of Adrianople. Harrison and Sons.
  • British Consulate. (1909). Report for the year 1908 on trade of the vilayet of Adrianople. Harrison and Sons.
  • Buğra, A. (1998). Non-market mechanisms of market formation: the development of the consumer durables industry in Turkey. New Perspectives on Turkey, 1998(Fall), 1–28.
  • Buğra, A. (2000). Devlet piyasa karşıtlığının ötesinde: ihtiyaçlar ve tüketim üzerine yazılar. İletişim Yayınları.
  • Callon, M. (1998). The laws of markets. Blackwell.
  • Candaner, P. (2015). Türk sanayiinde bir uzun yol kaptanı: Hasan Subaşı. İş Bankası Kültür Yayınları.
  • DİE. (1963). 23 Ekim 1960 genel nüfus sayımı. Devlet İstatistik Enstitüsü Matbaası.
  • Granovetter, M. (1983). The strength of weak ties: A network theory revisited. Sociological Theory, 1, 201–233.
  • Granovetter, M. (1985). Economic action and social structure: The problem of embeddedness. American Journal of Sociology, 91(3), 481–510.
  • Güzel, Y., İpek, G., & Yıldırım Yılmaz, T. (2018). Tüketici profili ve bilinç düzeyi araştırma raporu. T.C. Ticaret Bakanlığı.
  • Hüner, N. (1977a). Durable household consumer goods study: refrigerator. Türkiye Sınai Kalkınma Bankası Yayınları.
  • Hüner, N. (1977b). Durable household consumer goods study: washing machine. Türkiye Sınai Kalkınma Bankası Yayınları.
  • İstanbul Ticaret Odası Yayınları. (2004). Büyük mağazacılık. Yazar.
  • Karaçam, B. (2006). Orası Yapı Kredi’ydi, fark oradaydı, 1987-1999. Yapı Kredi Yayınları.
  • Kongar, E. (1999). İstanbul halkının yaşam biçimi ve sorunları. İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Latour, B. (2005). Reassembling the social: An introduction to actor-network theory. Oxford University Press.
  • Özkan, A. (2015). Anı ve fotoğraflarla Türkiye’nin kartlı ödeme sistemi tarihi. Bankalararası Kart Merkezi Yayınları.
  • Simmel, G. (1950). The sociology of Georg Simmel. Kurt H. Wolff (Ed. & Trans.). The Free Press.
  • Solakoğlu, C. (1990). Beyaz eşya sektörü ve bireysel krediler. Türkiye’de bireysel bankacılığın 3. yılı içinde (s. 32–36). Yapı Kredi Yayınları.
  • Uras, G. (2002, March 6). Taksit kart. Milliyet. http://gazetearsivi.milliyet.com.tr
  • Veblen, T. B. (2007). The theory of the leisure class. Oxford University Press.
  • Yurtoğlu, N. (2018). Cumhuriyet Türkiyesinde elektrik enerjisi üretimi ve enerji politikaları (1923- 1960). Atatürk Araştırma Merkezi, 34(2), 227–280.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sociology
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

M. Fatih Karakaya 0000-0002-1578-1896

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 41 Issue: 2

Cite

APA Karakaya, M. F. (2021). The Making of a Market: The Relational Aspects of Credit Card Installments in Turkey. İstanbul University Journal of Sociology, 41(2), 435-449.
AMA Karakaya MF. The Making of a Market: The Relational Aspects of Credit Card Installments in Turkey. İstanbul University Journal of Sociology. December 2021;41(2):435-449.
Chicago Karakaya, M. Fatih. “The Making of a Market: The Relational Aspects of Credit Card Installments in Turkey”. İstanbul University Journal of Sociology 41, no. 2 (December 2021): 435-49.
EndNote Karakaya MF (December 1, 2021) The Making of a Market: The Relational Aspects of Credit Card Installments in Turkey. İstanbul University Journal of Sociology 41 2 435–449.
IEEE M. F. Karakaya, “The Making of a Market: The Relational Aspects of Credit Card Installments in Turkey”, İstanbul University Journal of Sociology, vol. 41, no. 2, pp. 435–449, 2021.
ISNAD Karakaya, M. Fatih. “The Making of a Market: The Relational Aspects of Credit Card Installments in Turkey”. İstanbul University Journal of Sociology 41/2 (December 2021), 435-449.
JAMA Karakaya MF. The Making of a Market: The Relational Aspects of Credit Card Installments in Turkey. İstanbul University Journal of Sociology. 2021;41:435–449.
MLA Karakaya, M. Fatih. “The Making of a Market: The Relational Aspects of Credit Card Installments in Turkey”. İstanbul University Journal of Sociology, vol. 41, no. 2, 2021, pp. 435-49.
Vancouver Karakaya MF. The Making of a Market: The Relational Aspects of Credit Card Installments in Turkey. İstanbul University Journal of Sociology. 2021;41(2):435-49.