Zeynu’l-Abidin b. Muhammed el-Kâtib el-Şirazî, 15.yüzyılın ikinci yarısında İran
coğrafyasında yaşamış, hattat, müzehhip ve mücellit olarak eserler vermiş olan
çok yönlü bir sanatçıdır. Değişik koleksiyonlarda bulunan, onun istinsah ettiği
857/1453 ile 902/1496-1497 yılları arasına tarihli, on bir adet el yazması eser
bilinmektedir. Aktif bir hattat olarak, aklam-ı sitte hatlarının yanı sıra, nesta’lik
hatla eserler veren Zeynu’l-Abidin, araştırmalarda yeterince yer almamış bir
isimdir. Onun istinsah ettiği günümüze ulaşan eserler, hattatın muhtemelen
önce Şiraz’da ve daha sonra Tebriz’de çalışmış olabileceğini düşündürmektedir.
Bu makalede, Zeynu’l-Abidin tarafından istinsah edilmiş olan on bir el yazmasının
hat, tezhip ve cilt üslupları incelenip, değerlendirilecektir. Sanatçının istinsah ettiği
863/1459 tarihli Külliyat-ı ‘İmâd (TİEM, no.2030) ile 865/1460 tarihli Divan-ı Nizârî-i
Kuhistanî (Çorum, HPYEK, no.1955) nüshalarının ketebelerindeki notlardan, onun
bu eserlerin temize çekilmesinin yanı sıra tezhiplenmesi ve ciltlenmesinden de
sorumlu olduğu anlaşılmaktadır. Bu iki el yazmasının tezhiplerinin, onun istinsah
ettiği bazı eserlerin tezhipleriyle benzerlik taşıması da hattatın dönemin başka
eserlerinin tezhiplenmesinde de görev aldığını düşündürmektedir. Ayrıca, onun
hazırladığı Külliyat-ı ‘İmâd (TİEM, no.2030) adlı eserin üstün kalitedeki sanatlı
cildi, hattatın usta bir mücellit olduğunu gösterdiği gibi, dönemin bazı başka
eserlerinin ciltlerini de yapmış olabileceği kanısını uyandırmaktadır. Dolayısıyla
Zeynu’l-Abidin Muhammed el-Kâtib’in, Timurlu, Karakoyunlu ve Akkoyunlu
Türkmenleri dönemlerinde eserler veren ve Şiraz’a özgü çok yönlü kitap sanatları
geleneği içinde yetişmiş parlak sanatçılardan biri olduğu anlaşılmaktadır.
Bu makaleyi okuyup, yorumlayan ve düzeltmelerde yardım eden sevgili Lale Uluç ve Banu Mahir hocalarıma çok teşekkür ederim
Zayn al-‘Abidin b. Muhammad al-Katib al-Shirazi was an accomplished book
artist who was active in the second half of the fifteenth century in Iran. Eleven
manuscripts that were signed by him, located in different collections around
the world, are known of. The illumination, calligraphy, and bindings of all these
manuscripts will be evaluated in this article. The colophons of two manuscripts,
Külliyat-I ‘İmâd (TİEM, no. 2030) dated 863/1459 and Divan-ı Nizârî-i Kuhistanî
(Çorum, HPYEK, no. 1955) dated 865/1460, which he transcribed, state that Zayn al-‘Abidin b. Muhammad al-Katib was responsible for both their illumination and binding. A detailed comparison
of the illuminations in these two manuscripts with other manuscripts signed by him suggests that the illumination
of some of the other manuscripts may also have been his work. The high quality of the binding of his signed work,
Külliyat-ı ‘İmâd (TİEM, no.2030), from the middle of the fifteenth century, shows that he was a master bookbinder who
must have produced some other bindings during the Aqqoyunlu period as well. His calligraphy style demonstrates
his mastery as a scribe of Shiraz origin. Zayn al-‘Abidin b. Muhammad al-Katib al-Shirazi, who worked for Timurid,
Qaraqoyunlu, and Aqqoyunlu patrons, can be seen to have been an accomplished artist in the field of the arts of
the book in the second half of the fifteenth century.
Zayn al-‘Abidin b. Muhammad al-Katib al-Shirazi Illumination Calligraphy Bookbinding Turkman arts of the book
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 31 |