Bu makale, yazarları aynı iki metni örnek alarak Cumhuriyetin
kuruluş yıllarındaki egemen ideolojinin edebî metinlerin üretilmesi ve
anlamlandırılması sürecine etkisini gösterme amacındadır. Reşat Nuri
Güntekin’in Çalıkuşu romanı ile önemli benzerlikler içeren Bir Köy Hocası
adlı piyesinin karşılaştırılması, özellikle Anadolu, mektep, öğretmen
kullanımlarının piyes metninde -Çalıkuşu’na da cevap olacak şekilde- nasıl
farklı bir bağlama yerleştirilerek ideolojik bir simge değeri kazandığını ve
böylece ideolojiyi yeniden üreten bir DİA’ya dönüştüğünü gösterecektir.
This article aims to show the effect of
hegemonic ideology in early years of Republic in the process of producing and
giving meaning to texts, via two different texts of the same writer. Comparing
Çalıkuşu novel and Bir Köy Hocası play of Reşat Nuri Güntekin, would present
how concepts of “Anatolia", “school", “teacher" used in play -as
a reply to Çalıkuşu- and placed in a different context as an ideological
symbol, so that how those concepts turned into a ISA which reproduces the
ideology.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Submission Date | December 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 54 Issue: 54 |