Research Article
BibTex RIS Cite

Nationalization and Modernization Discussions in Education in Ataturk Era

Year 2017, Volume: 16 Issue: 31, 57 - 80, 01.06.2017

Abstract

Educational policies of Turkish Republic, established in 1923, were formed around “Nationalization”, “Modernization-Westernization” and “Secularism” concepts. Even though there was no significant opposition to those policies that became definite towards the end of 1920s, some discussions on what should be understood from these concepts occurred in 1930s. Although criticisms regarding foreign effect in education and spiritual aspect of education were mentioned in these discussions, rulers of that era handled “Nationalization-Modernization-Secularism” concepts in harmony with each other theoretically and made no compromises from these policies pursued in this direction.

References

  • Kaynakça makalenin sonundadır (The bibliography is at the end of the article)

Atatürk Döneminde Eğitimde Millilik ve Modernleşmeye Dair Tartışmalar

Year 2017, Volume: 16 Issue: 31, 57 - 80, 01.06.2017

Abstract

1923 yılında kurulan Türkiye Cumhuriyeti’nin eğitim politikaları “Millilik”, “Modernleşme-Batılılaşma” ve “Laiklik” kavramları etrafında şekillenmiştir. 1920’li yılların sonlarına doğru kesinleşen bu politikalara karşı ciddi bir muhalefet yaşanmamakla birlikte 1930’lu yıllarda bu kavramlardan ne anlaşılmasıgerektiği konusunda bazı tartışmalar yaşanmıştır. Bu tartışmalarda eğitimde yabancı etkisi ve eğitimin manevi yönüne dair eleştiriler dile getirilmekle birlikte dönemin yöneticileri “Millilik-Modernleşme-Laiklik” kavramlarını teorik olarak birbiriyle uyumlu olarak ele almış ve bu yönde yürüttükleri politikalardan ödün vermemişlerdir.

References

  • Kaynakça makalenin sonundadır (The bibliography is at the end of the article)
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Erhan Kanbolat

Publication Date June 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 16 Issue: 31

Cite

APA Kanbolat, E. (2017). Atatürk Döneminde Eğitimde Millilik ve Modernleşmeye Dair Tartışmalar. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, 16(31), 57-80.
AMA Kanbolat E. Atatürk Döneminde Eğitimde Millilik ve Modernleşmeye Dair Tartışmalar. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları. June 2017;16(31):57-80.
Chicago Kanbolat, Erhan. “Atatürk Döneminde Eğitimde Millilik Ve Modernleşmeye Dair Tartışmalar”. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları 16, no. 31 (June 2017): 57-80.
EndNote Kanbolat E (June 1, 2017) Atatürk Döneminde Eğitimde Millilik ve Modernleşmeye Dair Tartışmalar. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları 16 31 57–80.
IEEE E. Kanbolat, “Atatürk Döneminde Eğitimde Millilik ve Modernleşmeye Dair Tartışmalar”, Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, vol. 16, no. 31, pp. 57–80, 2017.
ISNAD Kanbolat, Erhan. “Atatürk Döneminde Eğitimde Millilik Ve Modernleşmeye Dair Tartışmalar”. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları 16/31 (June 2017), 57-80.
JAMA Kanbolat E. Atatürk Döneminde Eğitimde Millilik ve Modernleşmeye Dair Tartışmalar. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları. 2017;16:57–80.
MLA Kanbolat, Erhan. “Atatürk Döneminde Eğitimde Millilik Ve Modernleşmeye Dair Tartışmalar”. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, vol. 16, no. 31, 2017, pp. 57-80.
Vancouver Kanbolat E. Atatürk Döneminde Eğitimde Millilik ve Modernleşmeye Dair Tartışmalar. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları. 2017;16(31):57-80.