Abstract
Elinizdeki çalışma, “Allah” Lafza-i Celâli ve retorik açısından Kur’an-ı Kerîm'deki dizilimi konularından biri olan Lafzatullah’ın mef’ulün bih olarak yer alışı ele alınmaktadır. Genel anlamda Lafzatullah’ın nazım belagatı yönünden ele alınması çok geniş bir konu olduğundan makale, yalnızca “Allah” lafzının Kur’ân-ı Kerîm’de mef’ulün bih olarak olarak gelip, mansûbun ʻale’t-taʻzîm olarak ifade edildiği yerleri ele almakla yetinmiştir. Aynı zamanda bu makale; mef’ul konumunda gelen “Allah” lafzının, gramer kuralları ile “gramer felsefesi” açısından yorumlanabilirlik yönünü araştırmaktadır.
Kur’ân-ı Kerîm’de görünürde mef’ûlün bih konumunda olan, fakat gramer felsefesi açısından incelendiğinde, cümle ögeleri arasındaki ilişkiler ve anlamsal boyutuyla Lafzatullah’ın aslında fail durumunda olduğu yerlerin izahı elinizdeki çalışmada konu edilmektedir. Kur’an-ı Kerim’de geçmekte olan Allah lafızlarının bağlamının ele alınmış olduğu çalışmada, Allah lafzının kullanımındaki belagat ve dilsel inceliklerin neler olduğu okuyucunun dikkatine sunulmaya çalışılmıştır. Bu çerçevede anlatılmaya çalışılan konu, Kur’an’dan belli örnekler ele alınarak işlenmiş, bu örnekler üzerinde Allah lafzının anlam dünyası ele alınmıştır. Bu kapsamda Allah lafzının nesne olarak geçmiş olduğu yerlerde, mananın aslında özne olduğu ifade edilmeye gayret edilmiştir.