Research Article
BibTex RIS Cite

Archaeological Site Area Marketing of Tourism Destinations: A Research after 2019 Göbeklitepe Year

Year 2020, Volume: 1 Issue: 2, 65 - 82, 31.12.2020

Abstract

In the tourism sector, where destinations with very high marketing potential compete, Considering the positive effect of tourism on national income and current account deficit, destinations must use their resources very effectively and efficiently. Although the Şanlıurfa destination has limited touristic resources, it has very unique resources and potential to attract the attention of tourists. Undoubtedly, the most important tourism resource of Şanlıurfa is Göbeklitepe, which has recently entered the Unesco World Heritage List. In addition, with the announcement of the 2019 Göbeklitepe Year by the Presidency of the Republic of Turkey, the attention of the national and international public opinion was drawn to Göbeklitepe. In this study, by emphasizing the potential of other archaeological sites of Şanlıurfa and Göbeklitepe, marketing strategies for archaeological site is tried to be developed. So a survey is applied to obtain the opinions of tourists coming to Göbeklitepe through one-on-one interviews with 334 participants. Additionally, tourism statistics of 2019 Göbeklitepe Year is analyzed.

References

  • Albayrak, A.(2013). Alternatif Turizm, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Aslan, Z. (2015). Genel Turizm, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Azcan, G. (2013). Kültür Turizmi Açısından Köylere Hizmet Götürme Birliği Faaliyetleri: Safranbolu Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Karabük.
  • Bakışoğlu, G. (2015). Göbeklitepe Dünyanın en Eski Tapınağı, Gaziantep'te Değişim Rüzgarı Dergisi, Sayı: 3/2015(10) , 8-17.
  • Barakkazı, M. (2015). Gaziantep İlinin Kültür Turizm Potansiyelinin Seyahat Acentaları tarafından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Gaziantep.
  • Çelik, B. (2008). Arkeolojide Urfa, Şanlıurfa: Şanlıurfa Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları.
  • Çelik, B. (2015). Göbeklitepe Yalnız Değil, Aktüel Arkeoloji Dergisi, Sayı: 46, 90-97.
  • Ertaş, M. (2014). Destinasyon Marka İmajının Yapılandırılmasında Paydaş Rollerinin Etkinliği: Denizli Pamukkale Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İzmir.
  • Genç, K. (2013). Sürdürülebilir Destinasyon Yaratma Sürecinde Örgütlenmenin Önemi: Çanakkale Turizmi Üzerine Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Çanakkale.
  • Oran, İ. (2014). Destinasyon İmajı: İstanbul'un Destinasyon İmajı ve Destinasyon İletişim Stratejileri Üzerine Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Özdamar, M. (2011). Şanlıurfa'da Kültür Turizmi: Şanlıurfa'ya Kültür Turizmi Kapsamında Seyahat Acentaları İle Gelen Yerli Turistlerin Profilini ve Anlık Satın Alma Davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Mersin. Sarı, E.(2016). Dünya Arkeoloji Tarihi ve Keşifler. Antalya: Net Medya Yayıncılık.
  • Schmidt, K. (2006). Göbekli Tepe En Eski Tapınağı Yapanlar, Çev: Rüstem Aslan, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Schmidt, K. (2009). Göbeklitepe Dünyanın En Eski Tapınakları Bir Büyük Keşfin Hikâyesi, Şanlıurfa Kültür Sanat Tarih ve Turizm Dergisi, Sayı: 5, 6-17.
  • Tanyeri, E. (2015). Destinasyon Tanıtımında Halkla İlişkiler, Konya: Literatürk Academia.
  • Tarsuslugil, G. (2013). Kültür Turizmi ve Uluslararası Tanınırlık: Ankara- Hamamönü Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara. Taşkın, Ç.(2015). Göbeklitepe Uygarlık Tarihi Sil Baştan, Kültür ve Turizm Dergisi, Sayı: 14, 16-21.
  • Toker, A. (2011). Kültür Turizminin Sürdürülebilirliğinde Profesyonel Turist Rehberlerinin Rölü: Ankara Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Eskişehir.
  • Türkay, O. (2014). Destinasyon Yönetimi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • UNWTO (2015). Global Report on Cultural Routes and Itineraries, Madrid.
  • Üsküdar, Ş. (2012). Eskişehir'in Kültür Turizm Potansiyeli ve Yerli Turistlerin Buna İlişkin Algıları Üzerine Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Eskişehir.
  • Yıldız, S. (2014). Göbeklitepe 12.000 Yıllık Dünya'nın En Eski Tapınağı.
  • Yüksek, G .(2014). Turizm Destinasyonları, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.57fba304b94137.39977382 Erişim Tarihi:11.10.2016.
  • http://portal.unesco.org/culture/en/ev.phpURL_ID=36700&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html, Erişim Tarihi: 12.04.2017.
  • http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,44423/dunya-miras-listesi.html, Erişim Tarihi: 16.08.2018.
  • http://www.tayproject.org/TAYages.fm$Retrieve?CagNo=1070&html=ages_detail_t.html&layout=web, Erişim Tarihi: 06.09.2018.
  • https://sanliurfa.ktb.gov.tr/TR-164345/istatistikler.html, Erişim Tarihi: 22.06.2020.

Turizm Destinasyonlarının Arkeolojik Sit Alanı Pazarlaması: 2019 Göbeklitepe Yılının Ardından Bir Araştırma

Year 2020, Volume: 1 Issue: 2, 65 - 82, 31.12.2020

Abstract

Pazarlama potansiyeli çok yüksek turizm kaynakları olan destinasyonların rekabet ettiği turizm sektöründe, turizmin gelir potansiyeli ve cari açık üzerindeki olumlu etkisi düşünüldüğünde destinasyonlar, sahip olduğu kaynakları çok etkili ve verimli bir şekilde kullanmak zorundadır. Şanlıurfa destinasyonu sınırlı kaynaklara sahip olmakla birlikte çok özgün ve turistlerin dikkatini çekme potansiyeline sahip kaynakları mevcuttur. Şanlıurfa’nın en önemli turizm kaynağı kuşkusuz ki yakın bir tarihte Unesco Dünya Kültür Miras Listesine giren Göbeklitepe’dir. Ayrıca Cumhurbaşkanlığı tarafından 2019 yılının Göbeklitepe Yılı ilan edilmesiyle ulusal ve uluslararası kamuoyunun dikkati Göbeklitepe’ye çekilmiştir. Bu çalışmada Göbeklitepe ve Şanlıurfa’daki diğer arkeolojik sit alanlarının potansiyeline vurgu yapılarak, ören yeri pazarlama stratejileri geliştirilmeye çalışılmıştır. Kentte başarılı bir şekilde ören yeri pazarlaması yapılması için Göbeklitepe gibi ören yerlerine gelen turistlerin görüşleri önemlidir. Bu bağlamda 334 katılımcı ile birebir yapılan görüşmelerle Göbeklitepe’ye gelen turistlerin görüşlerinin elde edilmesi için anket uygulaması yapılmıştır. Ayrıca 2019 Göbeklitepe Yılının turizm istatistikleri analiz edilmiştir.   

References

  • Albayrak, A.(2013). Alternatif Turizm, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Aslan, Z. (2015). Genel Turizm, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Azcan, G. (2013). Kültür Turizmi Açısından Köylere Hizmet Götürme Birliği Faaliyetleri: Safranbolu Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Karabük.
  • Bakışoğlu, G. (2015). Göbeklitepe Dünyanın en Eski Tapınağı, Gaziantep'te Değişim Rüzgarı Dergisi, Sayı: 3/2015(10) , 8-17.
  • Barakkazı, M. (2015). Gaziantep İlinin Kültür Turizm Potansiyelinin Seyahat Acentaları tarafından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Gaziantep.
  • Çelik, B. (2008). Arkeolojide Urfa, Şanlıurfa: Şanlıurfa Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları.
  • Çelik, B. (2015). Göbeklitepe Yalnız Değil, Aktüel Arkeoloji Dergisi, Sayı: 46, 90-97.
  • Ertaş, M. (2014). Destinasyon Marka İmajının Yapılandırılmasında Paydaş Rollerinin Etkinliği: Denizli Pamukkale Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İzmir.
  • Genç, K. (2013). Sürdürülebilir Destinasyon Yaratma Sürecinde Örgütlenmenin Önemi: Çanakkale Turizmi Üzerine Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Çanakkale.
  • Oran, İ. (2014). Destinasyon İmajı: İstanbul'un Destinasyon İmajı ve Destinasyon İletişim Stratejileri Üzerine Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Özdamar, M. (2011). Şanlıurfa'da Kültür Turizmi: Şanlıurfa'ya Kültür Turizmi Kapsamında Seyahat Acentaları İle Gelen Yerli Turistlerin Profilini ve Anlık Satın Alma Davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Mersin. Sarı, E.(2016). Dünya Arkeoloji Tarihi ve Keşifler. Antalya: Net Medya Yayıncılık.
  • Schmidt, K. (2006). Göbekli Tepe En Eski Tapınağı Yapanlar, Çev: Rüstem Aslan, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Schmidt, K. (2009). Göbeklitepe Dünyanın En Eski Tapınakları Bir Büyük Keşfin Hikâyesi, Şanlıurfa Kültür Sanat Tarih ve Turizm Dergisi, Sayı: 5, 6-17.
  • Tanyeri, E. (2015). Destinasyon Tanıtımında Halkla İlişkiler, Konya: Literatürk Academia.
  • Tarsuslugil, G. (2013). Kültür Turizmi ve Uluslararası Tanınırlık: Ankara- Hamamönü Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara. Taşkın, Ç.(2015). Göbeklitepe Uygarlık Tarihi Sil Baştan, Kültür ve Turizm Dergisi, Sayı: 14, 16-21.
  • Toker, A. (2011). Kültür Turizminin Sürdürülebilirliğinde Profesyonel Turist Rehberlerinin Rölü: Ankara Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Eskişehir.
  • Türkay, O. (2014). Destinasyon Yönetimi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • UNWTO (2015). Global Report on Cultural Routes and Itineraries, Madrid.
  • Üsküdar, Ş. (2012). Eskişehir'in Kültür Turizm Potansiyeli ve Yerli Turistlerin Buna İlişkin Algıları Üzerine Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Eskişehir.
  • Yıldız, S. (2014). Göbeklitepe 12.000 Yıllık Dünya'nın En Eski Tapınağı.
  • Yüksek, G .(2014). Turizm Destinasyonları, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.57fba304b94137.39977382 Erişim Tarihi:11.10.2016.
  • http://portal.unesco.org/culture/en/ev.phpURL_ID=36700&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html, Erişim Tarihi: 12.04.2017.
  • http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,44423/dunya-miras-listesi.html, Erişim Tarihi: 16.08.2018.
  • http://www.tayproject.org/TAYages.fm$Retrieve?CagNo=1070&html=ages_detail_t.html&layout=web, Erişim Tarihi: 06.09.2018.
  • https://sanliurfa.ktb.gov.tr/TR-164345/istatistikler.html, Erişim Tarihi: 22.06.2020.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Yavuz 0000-0003-0268-914X

M. Nedim Bayuk 0000-0001-6292-3431

Publication Date December 31, 2020
Submission Date June 25, 2020
Acceptance Date November 27, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Yavuz, M., & Bayuk, M. N. (2020). Turizm Destinasyonlarının Arkeolojik Sit Alanı Pazarlaması: 2019 Göbeklitepe Yılının Ardından Bir Araştırma. Journal of Applied Tourism Research, 1(2), 65-82.


20229

20220     20222         20223   20224     20225    20227        20228       24647     24720