Review
BibTex RIS Cite

DİL VE KÜLTÜRLERİ BULUŞTURAN BİR OLGU OLARAK TURİZM

Year 2023, Volume: 4 Issue: 2, 87 - 98, 02.01.2024

Abstract

Turizm, insan ilişkilerinin yoğun olduğu bir alandır ve toplumsal olaylardan etkilenmektedir. Turizmde turistlere yüksek seviyede değer verilmektedir. Turizm kapsamında gerçekleştirilen faaliyet ve etkinlikler turistlerin istek ve gereksinimlerine göre biçimlendirilmektedir. Dil ve kültür ögeleri de turistlerin davranışlarının biçim kazanmasında önemli etkisi sahibidir. Turistler açısından yeterli ve etkili dil kullanımı önemlidir. Kültür de turistler tarafından önemsenen diğer bir konu olarak turizm olgusu içerisinde kendine kayda değer bir yer edinmektedir. Turistik anlamda önem arz eden ve etkileşimler oluşturan dil ve kültür ögelerine turizm odaklı yoğunlaşılmasıyla birlikte birtakım sosyolojik ve kültürel kazanımların elde edilmesi beklenmektedir. Dil ve kültür ögelerinin insan hayatındaki önemi büyüktür ve insanın hayatına yüksek düzeyde etkileri söz konusudur. Turizm alanı da bu etkilerden üzerine düşen payı almaktadır. Bu çalışmanın esas amacı, turizm olgusunu dil ve kültür kavramları etkileşiminde değerlendirmektir. Çalışmanın, turizm alanyazınına bir yarar sağlayacağı düşünülmektedir. Çalışma, geleneksel derleme biçimindedir. Çalışma kapsamında yoğun ayrıntıya yer vermek istenmeyip, genel bilgilerin okuyucuya aktarılması istenmektedir.

References

  • Adair, J. (2006). Etkili İletişim. Yönetim Silahlarının En Önemlisi. (3. Baskı). Ö. Çolakoğlu (Çev.). İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Akman Bilir, Y. (2019). Üçüncü Yaş Turizminde Psikolojik Temeller. Y. Mercan (Ed.). Multidisipliner Perspektiften Psikoloji içinde 115-134. Ankara: İksad Yayınevi.
  • Arslanoğlu, İ. (t.y.). Kültür ve Medeniyet Kavramları.
  • Aydın, S. ve Erdal, Y. S. (2009). Antropoloji. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Baba, C. (2020). Dil ve Mantık İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme. Eskiyeni, 40: 95-106. https://doi.org/10.37697/eskiyeni.670492.
  • Baltaş, Z. ve Baltaş, A. (2010). Bedenin Dili. (45. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bilgin, S. (2018). Yiyecek içecek işletmelerinde yerel mutfak ögelerinin kullanımı ve sürdürülebilirlik açısından incelenmesi: İzmir örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Condon, J. C. (1995). Kelimelerin Büyülü Dünyası (Anlambilim ve İletişim). M. Çiftkaya (Çev.). İstanbul.
  • Çakır, M. (2010). Kültürlerarası İletişimin Bir Yönü: Özün Ötekileştirilerek Yabancılaştırılması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(1): 75-84. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/atad/issue/16799/174500.
  • Çam, O. ve Avcı, M. (2020). Kastamonu İlinin 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Olmasının, İldeki Etkinliklerin, Festivallerin Değerlendirilerek Halkın Bakış Açısının İrdelenmesi. 6. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Sempozyumu, 1 Ekim 2020, Denizli: 142-156.
  • Çam, O. ve Avcı, M. (2021a). Kastamonu İlinin 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Olması ve Etkilerine İlişkin Halkın Bakış Açısı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2): 1247-1263.
  • Çam, O. ve Avcı, M. (2021b). Schwartz Değerler Sistemi Kapsamında Turist Davranışlarının Değerlendirilmesi: İstanbul Örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3): 2037-2059.
  • Çam, O. ve Çelik, C. (2021). İnanç Turizmi Etkinlikleri Kapsamında Bir Değerlendirme: Cadılar Bayramı. Tourism and Recreation, 3(2): 118-131. DOI: 10.53601/tourismandrecreation.973921.
  • Çam, O. ve Çelik, C. (2022a). Evaluation of Bocuk Night within the Framework of Faith Tourism Events. Journal of Applied Tourism Research, 3(1): 37-56.
  • Çam, O. ve Çelik, C. (2022b). Psikoloji, Sosyoloji ve Turizm Alanlarının Birbirleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Kafdağı, 7(1): 19-38. DOI: 10.51469/kafdagi.1060265.
  • Çam, O. ve Çılgınoğlu, H. (2020a). Kastamonu İli Turizm Potansiyeli ve İnanç Turizminin Şehirdeki Yeri ve Önemi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1): 76-90.
  • Çam, O. ve Çılgınoğlu, H. (2020b). İstanbul’da Gerçekleştirilen Terör Saldırılarının İncelenerek Bu Destinasyonun İmajının Turistlerin Zihinlerinde Oluşturdukları Algıların Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2): 271-283.
  • Çam, O. ve Çılgınoğlu, H. (2021). Yöresel Mutfakların Gastronomi Turizmindeki Önemi: Kastamonu Mutfağı Örneği. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1): 176-192.
  • Çeçen, A. (1996). Kültür ve Politika. Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Çılgınoğlu, H. ve Çam, O. (2021a). Turizm Potansiyelinin Geliştirilmesinde Yerel Yönetimlerin Rolü ve Etkisi: Kastamonu Örneği. O. K. Yılmaz (Ed.). Belediyelerin Genişleyen Ekosistemleri Üzerine Disiplinlerarası Çalışmalar içinde 47-76. Ankara: Nobel Bilimsel Eserler.
  • Çılgınoğlu, H. ve Çam, O. (2021b). Gastronomi Turizmi ve Kültür İlişkisi. S. Kılıç (Ed.). Halkbilimi Bağlamında Türkiye’de Yeme-İçme Kültürü içinde 135-166. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Dilber, İ. (2007). Turizm Sektörünün Türkiye Ekonomisi Üzerindeki Etkisinin Girdi-Çıktı Tablosu Yardımıyla Değerlendirilmesi. Yönetim ve Ekonomi, 14(2): 205-220.
  • Eliot, T. S. (1981). Kültür Üzerine Düşünceler. S. Kantarcıoğlu (Çev.). Ankara.
  • Erdem, O. (2009). Duygusal İletişim ve Beden Dili. İstanbul: Yakamoz Yayınları.
  • Erdentuğ, N. (1981). Kültür nedir? Milli Kültür Dergisi, 3(6).
  • Güngör, E. (1980). Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik. İstanbul.
  • Güvenç, B. (2002). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ilgaz Yıldırım, B. ve Şahin, D. (2018). Akdeniz Ülkelerinde Turizm Gelirleri ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Bootstrap Panel Nedensellik Testi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 8(16): 73-83. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/yalovasosbil/issue/37841/427298.
  • Kerimoğlu, C. (2014). Genel Dilbilime Giriş. (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. ISBN: 978-605-364-689-1. Kozak, N., Kozak, M. A. ve Kozak, M. (2010). Genel Turizm İlkeler - Kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Oğuz, E. S. (2011). Toplum Bilimlerinde Kültür Kavramı. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 28(2): 123-139.
  • Öter, Z. (2007). Turist Rehberliğinde Etik. Ö. Güzel, V. Altıntaş ve İ. Şahin (Eds.). Turist Rehberliği Araştırmaları içinde 101-121. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özakpınar, Y. (1999). İslam Medeniyeti ve Türk Kültürü. İstanbul.
  • Özlem, D. (2000). Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi. İstanbul: İnkîlap.
  • Pamukçu, H. ve Çam, O. (2020). Turizm ve Etik. S. G. Güneş ve S. Özdemir Akgül (Eds.). Sorumlu Turizm içinde 281-302. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Sancak, S. (2018). Türk Mutfak Kültürü Hatay’ın Gastronomi Şehri Olarak Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi), Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Sandıkçıoğlu, T. (2016). Türk mutfağının tarihsel gelişimi. A. D. Arıkan (Ed.). Türk Mutfak Kültürü içinde 2-21. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Schulz von Thun, F. (1981). Miteinander Reden 1. Störungen Und Klärungen. All-Gemeine Psychologie Der Kommunikation. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag.
  • Sevimli, Y. ve Sönmezdağ, A. S. (2017). Özel Gün Tatlıları: Kültür Turizmi Açısından Önemi. Uluslararası Kırsal Turizm ve Kalkınma Dergisi (IRTAD), 1(2): 18-28.
  • Soykan, F. (1999). Doğal Çevre ve Kırsal Kültürle Bütünleşen Bir Turizm Türü: Kırsal Turizm. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 10(1): 67-75.
  • Sünnetçioğlu, S., Can, A. ve Durlu Özkaya, F. (2012). Yavaş Turizmde Coğrafi İşaretlemenin Önemi. 13. Ulusal Turizm Kongresi, 6-9 Aralık 2012, Antalya: 953-962.
  • UNESCO. (1982). Mexico City Declaration on Cultural Policies. http://portal.unesco.org/culture/en/files/12762/11295421661mexico_en.pdf/mexico_en.pdf
  • Uygur, N. (1996). Kültür Kuramı. İstanbul.
  • Uzuntaş, A. (2013). Etkili İletişim: Anlatabilmek ve Anlayabilmek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1): 11-30.
  • Woodburry, A. C. (2017). Tehlikedeki Dil Nedir? T. Taşova (Çev.). Journal of Endangered Language: 67-70.
  • Yamak, N., Tanrıöver, B. ve Güneysu, F. (2012). Turizm-Ekonomik Büyüme İlişkisi: Sektör Bazında Bir İnceleme. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(2): 205-220. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/atauniiibd/issue/2705/35716.
  • Yazoğlu, R. (2005). Dil-Kültür İlişkisi. Muhafazakâr Düşünce, 2(5): 123-143.
Year 2023, Volume: 4 Issue: 2, 87 - 98, 02.01.2024

Abstract

References

  • Adair, J. (2006). Etkili İletişim. Yönetim Silahlarının En Önemlisi. (3. Baskı). Ö. Çolakoğlu (Çev.). İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Akman Bilir, Y. (2019). Üçüncü Yaş Turizminde Psikolojik Temeller. Y. Mercan (Ed.). Multidisipliner Perspektiften Psikoloji içinde 115-134. Ankara: İksad Yayınevi.
  • Arslanoğlu, İ. (t.y.). Kültür ve Medeniyet Kavramları.
  • Aydın, S. ve Erdal, Y. S. (2009). Antropoloji. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Baba, C. (2020). Dil ve Mantık İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme. Eskiyeni, 40: 95-106. https://doi.org/10.37697/eskiyeni.670492.
  • Baltaş, Z. ve Baltaş, A. (2010). Bedenin Dili. (45. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bilgin, S. (2018). Yiyecek içecek işletmelerinde yerel mutfak ögelerinin kullanımı ve sürdürülebilirlik açısından incelenmesi: İzmir örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Condon, J. C. (1995). Kelimelerin Büyülü Dünyası (Anlambilim ve İletişim). M. Çiftkaya (Çev.). İstanbul.
  • Çakır, M. (2010). Kültürlerarası İletişimin Bir Yönü: Özün Ötekileştirilerek Yabancılaştırılması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(1): 75-84. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/atad/issue/16799/174500.
  • Çam, O. ve Avcı, M. (2020). Kastamonu İlinin 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Olmasının, İldeki Etkinliklerin, Festivallerin Değerlendirilerek Halkın Bakış Açısının İrdelenmesi. 6. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Sempozyumu, 1 Ekim 2020, Denizli: 142-156.
  • Çam, O. ve Avcı, M. (2021a). Kastamonu İlinin 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Olması ve Etkilerine İlişkin Halkın Bakış Açısı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2): 1247-1263.
  • Çam, O. ve Avcı, M. (2021b). Schwartz Değerler Sistemi Kapsamında Turist Davranışlarının Değerlendirilmesi: İstanbul Örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3): 2037-2059.
  • Çam, O. ve Çelik, C. (2021). İnanç Turizmi Etkinlikleri Kapsamında Bir Değerlendirme: Cadılar Bayramı. Tourism and Recreation, 3(2): 118-131. DOI: 10.53601/tourismandrecreation.973921.
  • Çam, O. ve Çelik, C. (2022a). Evaluation of Bocuk Night within the Framework of Faith Tourism Events. Journal of Applied Tourism Research, 3(1): 37-56.
  • Çam, O. ve Çelik, C. (2022b). Psikoloji, Sosyoloji ve Turizm Alanlarının Birbirleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Kafdağı, 7(1): 19-38. DOI: 10.51469/kafdagi.1060265.
  • Çam, O. ve Çılgınoğlu, H. (2020a). Kastamonu İli Turizm Potansiyeli ve İnanç Turizminin Şehirdeki Yeri ve Önemi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1): 76-90.
  • Çam, O. ve Çılgınoğlu, H. (2020b). İstanbul’da Gerçekleştirilen Terör Saldırılarının İncelenerek Bu Destinasyonun İmajının Turistlerin Zihinlerinde Oluşturdukları Algıların Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2): 271-283.
  • Çam, O. ve Çılgınoğlu, H. (2021). Yöresel Mutfakların Gastronomi Turizmindeki Önemi: Kastamonu Mutfağı Örneği. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1): 176-192.
  • Çeçen, A. (1996). Kültür ve Politika. Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Çılgınoğlu, H. ve Çam, O. (2021a). Turizm Potansiyelinin Geliştirilmesinde Yerel Yönetimlerin Rolü ve Etkisi: Kastamonu Örneği. O. K. Yılmaz (Ed.). Belediyelerin Genişleyen Ekosistemleri Üzerine Disiplinlerarası Çalışmalar içinde 47-76. Ankara: Nobel Bilimsel Eserler.
  • Çılgınoğlu, H. ve Çam, O. (2021b). Gastronomi Turizmi ve Kültür İlişkisi. S. Kılıç (Ed.). Halkbilimi Bağlamında Türkiye’de Yeme-İçme Kültürü içinde 135-166. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Dilber, İ. (2007). Turizm Sektörünün Türkiye Ekonomisi Üzerindeki Etkisinin Girdi-Çıktı Tablosu Yardımıyla Değerlendirilmesi. Yönetim ve Ekonomi, 14(2): 205-220.
  • Eliot, T. S. (1981). Kültür Üzerine Düşünceler. S. Kantarcıoğlu (Çev.). Ankara.
  • Erdem, O. (2009). Duygusal İletişim ve Beden Dili. İstanbul: Yakamoz Yayınları.
  • Erdentuğ, N. (1981). Kültür nedir? Milli Kültür Dergisi, 3(6).
  • Güngör, E. (1980). Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik. İstanbul.
  • Güvenç, B. (2002). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ilgaz Yıldırım, B. ve Şahin, D. (2018). Akdeniz Ülkelerinde Turizm Gelirleri ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Bootstrap Panel Nedensellik Testi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 8(16): 73-83. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/yalovasosbil/issue/37841/427298.
  • Kerimoğlu, C. (2014). Genel Dilbilime Giriş. (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. ISBN: 978-605-364-689-1. Kozak, N., Kozak, M. A. ve Kozak, M. (2010). Genel Turizm İlkeler - Kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Oğuz, E. S. (2011). Toplum Bilimlerinde Kültür Kavramı. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 28(2): 123-139.
  • Öter, Z. (2007). Turist Rehberliğinde Etik. Ö. Güzel, V. Altıntaş ve İ. Şahin (Eds.). Turist Rehberliği Araştırmaları içinde 101-121. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özakpınar, Y. (1999). İslam Medeniyeti ve Türk Kültürü. İstanbul.
  • Özlem, D. (2000). Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi. İstanbul: İnkîlap.
  • Pamukçu, H. ve Çam, O. (2020). Turizm ve Etik. S. G. Güneş ve S. Özdemir Akgül (Eds.). Sorumlu Turizm içinde 281-302. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Sancak, S. (2018). Türk Mutfak Kültürü Hatay’ın Gastronomi Şehri Olarak Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi), Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Sandıkçıoğlu, T. (2016). Türk mutfağının tarihsel gelişimi. A. D. Arıkan (Ed.). Türk Mutfak Kültürü içinde 2-21. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Schulz von Thun, F. (1981). Miteinander Reden 1. Störungen Und Klärungen. All-Gemeine Psychologie Der Kommunikation. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag.
  • Sevimli, Y. ve Sönmezdağ, A. S. (2017). Özel Gün Tatlıları: Kültür Turizmi Açısından Önemi. Uluslararası Kırsal Turizm ve Kalkınma Dergisi (IRTAD), 1(2): 18-28.
  • Soykan, F. (1999). Doğal Çevre ve Kırsal Kültürle Bütünleşen Bir Turizm Türü: Kırsal Turizm. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 10(1): 67-75.
  • Sünnetçioğlu, S., Can, A. ve Durlu Özkaya, F. (2012). Yavaş Turizmde Coğrafi İşaretlemenin Önemi. 13. Ulusal Turizm Kongresi, 6-9 Aralık 2012, Antalya: 953-962.
  • UNESCO. (1982). Mexico City Declaration on Cultural Policies. http://portal.unesco.org/culture/en/files/12762/11295421661mexico_en.pdf/mexico_en.pdf
  • Uygur, N. (1996). Kültür Kuramı. İstanbul.
  • Uzuntaş, A. (2013). Etkili İletişim: Anlatabilmek ve Anlayabilmek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1): 11-30.
  • Woodburry, A. C. (2017). Tehlikedeki Dil Nedir? T. Taşova (Çev.). Journal of Endangered Language: 67-70.
  • Yamak, N., Tanrıöver, B. ve Güneysu, F. (2012). Turizm-Ekonomik Büyüme İlişkisi: Sektör Bazında Bir İnceleme. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(2): 205-220. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/atauniiibd/issue/2705/35716.
  • Yazoğlu, R. (2005). Dil-Kültür İlişkisi. Muhafazakâr Düşünce, 2(5): 123-143.
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Review
Authors

Oğuz Çam 0000-0003-3222-3367

Publication Date January 2, 2024
Submission Date May 16, 2023
Acceptance Date January 2, 2024
Published in Issue Year 2023 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Çam, O. (2024). DİL VE KÜLTÜRLERİ BULUŞTURAN BİR OLGU OLARAK TURİZM. Journal of Applied Tourism Research, 4(2), 87-98.


20229

20220     20222         20223   20224     20225    20227        20228       24647     24720