The
aim of this study is to examine an aircraft incident that occurred due to the
workload and time pressure in the aircraft maintenance from the view of the
human factor. The case study method, one of the qualitative research designs,
was used in the study. It was seen that this aircraft incident occurred because
the maintenance technician didn’t install the right landing gear shimmy damper
line to the main hydraulic system during the replacement of the main landing
gear of the aircraft and the supervisor didn’t control this maintenance
operation. For this reason, after the first flight of the aircraft following
this maintenance, when the aircraft put a wheel on the runway, a hard vibration
was felt on the right landing gear, the aircraft deviated to the right and
serious damage occurred in the right main landing gear. When the main root
causes of the event are examined, it is seen that over workload and time
pressure affect maintenance technician and supervisor performance and cause
human factor errors. It can be said that the study is important because of the
fact that it deals with a real aircraft incident, shows how the human factor
errors in this event puts flight safety at risk and contributes to the literature
related to the aircraft maintenance.
Bu araştırmanın amacı, uçak bakım
sektöründe iş yükü ve zaman baskısı nedeniyle meydana gelmiş bir uçak olayını
insan faktörü açısından incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden
örnek olay yöntemi kullanılmıştır. Bu uçak olayının uçağın ana iniş
takımlarının değişimi sırasında bakım teknisyeninin sağ iniş takımı titreşim
damperi borusunu ana hidrolik sistemine takmaması ve süpervizörün bu bakım
işlemini kontrol etmemesi nedeniyle meydana geldiği görülmüştür. Bu nedenle,
uçağın bu bakımı takiben yaptığı ilk uçuşundan sonra piste teker koyduğu sırada
sağ iniş takımında sert bir sarsıntı hissedilmiş, uçak sağa doğru sapmış ve
sonrasında sağ ana iniş takımında ciddi hasar meydana gelmiştir. Olaya neden
olan asıl kök sebeplere bakıldığında, aşırı iş yükü ve zaman baskısının bakım teknisyeni
ve süpervizörün performansını etkilediği ve insan faktörü kaynaklı hata
yapmalarına yol açtığı görülmüştür. Araştırmanın gerçek bir olayı ele alması,
bu olaydaki insan faktöründen kaynaklı hataların uçuş emniyetini nasıl riske ettiğini
ortaya koyması ve uçak bakım sektörü ile ilgili literatüre yapacağı katkıdan
dolayı önem arzettiği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2019 |
Submission Date | May 22, 2019 |
Acceptance Date | June 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
Journal of Aviation - JAV |
This journal is licenced under a Creative Commons Attiribution-NonCommerical 4.0 İnternational Licence