The purpose of this inquiry is to reveal the preservice science teachers’ views toward the traineeship in school experience course. The participants of this qualitative research were 18 volunteered teacher candidates studying at the Department of Primary Science Education in Dicle University, Diyarbakır, Turkey. The data used in this study was gathered through face-to-face interviews by the researchers. When evaluated the opinions of preservice science teachers about traineeship applications in School Experience I Course, the most of the trainees reported that they encountered problems with their guiding teachers and school administrations. However, it was seen that they were able to take important lessons from these negative situations. Nevertheless, although the all negative situation they faced, the preservice science teachers suggested traineeship experience to start earlier education levels. Overall, in order to make effective traineeship application for teacher candidates’ sake, collaboration of school-faculty should improve; an evaluation mechanism should be prepared to assess guiding teachers and school administrators; inservice teachers should take inservice training to cope with trainees especially for communication and becoming model for them.
Key words: Preservice science teacher, traineeship, school experience, view
Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının Okul Deneyimi dersindeki staja yönelik görüşlerini incelemektir. Bu nitel çalışmanın katılımcıları Dicle Üniversitesi’nde okul deneyimi dersini almış olan 18 gönüllü fen bilgisi öğretmen adayıdır. Çalışmada kullanılan veriler yüz yüze görüşmeler ile toplanmıştır. Öğretmen adaylarının Okul Deneyimi I dersindeki staj uygulamalarına yönelik görüşleri değerlendirildiğinde, çoğu katılımcının rehber öğretmenleri ve uygulama okulu idarecileri ile sıkıntılar yaşadığı görülmüştür. Ancak öğretmen adaylarının yaşadıkları sıkıntılı durumlardan çıkardıklarını da ifade ettikleri tespit edilmiştir. Her ne kadar olumsuzluklarla yüzleşmiş olsalar da, öğretmen adaylarının genel olarak staj deneyiminin daha erken sınıf düzeylerinde başlaması gerektiğini belirtmişlerdir. Sonuç olarak, öğretmen adaylarının yararına olacak etkin bir staj uygulaması için okulüniversite işbirliğinin güçlendirilmesi, rehber öğretmenleri değerlendirilmelerine mekanizmanın for communication and becoming model for them. eğitimler almaları gerektiği düşünülmektedir. Key words: Preservice science teacher
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2015 |
Submission Date | April 22, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 5 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...