The purpose of this study; is to determine the influence
of physics and music – content activities over the
conceptual knowledge levels of the students studying
in both physics and music teaching programs as to be
used in the subject area of sound knowledge and
acoustics. In the study, the pre-test - post-test design
which is the static group contained within the
experimental designs has been used. The research
group is composed of 62 students from the music
teaching program and 55 students from the physics
teaching program. The students of physics and music
teaching have been divided into the control and
experimental groups within themselves. When the
sound knowledge and acoustics was being told to both
experimental groups of physics and music teaching by
being supported with the technics developed, lectures
were conducted in the control groups. Data have been
collected by "The Subject of Sound Knowledge and
Acoustics – Oriented Conceptual Knowledge Test". As
a result of the analyzes carried out; it has been
identified that the pre-application conceptual
knowledge levels of the experimental group students
of music and physics teaching were similar and postapplication
conceptual knowledge levels of the physics
teaching students were higher.
Bu araştırmanın amacı; ses bilgisi ve akustik konusunda kullanılmak üzere geliştirilen fizik ve müzik içerikli etkinliklerin, hem fizik hem de müzik öğretmenliği programlarında öğrenim gören öğrencilerin kavram bilgisi düzeylerine olan etkisini belirlemektir. Araştırmada, deneysel desenler içinde yer alan statik grup ön test - son test deseni kullanılmıştır. Araştırma grubunu, 62 müzik öğretmenliği ve 55 fizik öğretmenliği programı öğrencisi oluşturmaktadır. Fizik ile müzik öğretmenliği öğrencileri, kendi içinde kontrol ve deney gruplarına ayrılmıştır. Hem fizik hem de müzik öğretmenliği deney grubu öğrencilerine ses bilgisi ve akustik konusu, geliştirilen etkinliklerle desteklenerek anlatılırken; kontrol gruplarında düz anlatım yapılmıştır. Veriler, “Ses Bilgisi ve Akustik Konusuna Yönelik Kavram Bilgisi Testi” ile toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda; müzik ve fizik öğretmenliği deney grubu öğrencilerinin uygulama öncesindeki kavram bilgisi düzeylerinin benzer olduğu, uygulama sonrasında ise fizik öğretmenliği öğrencilerinin kavram bilgisi düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 5, 2015 |
Submission Date | March 23, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 6 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...