Bu çalışmanın amacı,
okul yöneticilerinin teknoloji liderliği özyeterlikleri ile eğitim öğretim
işlerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin algılarını belirlemek ve teknoloji
liderliği özyeterliklerinin eğitim öğretim işlerini gerçekleştirme düzeyine
katkısını ortaya koymaktır. Bu çerçevede Tokat ilinde görev yapan 112 okul
yöneticisine ulaşılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde okul
yöneticilerinin teknoloji liderliği özyeterlik algılarının sadece dijital çağ
öğrenme kültürü boyutunda “yeterli düzeyde”, diğer alt boyutlarda ve genel
toplamda ise “orta düzeyde” olduğu görülmüştür. Okul yöneticilerinin eğitim
öğretim işlerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin analiz sonuçları
incelendiğinde, okul yöneticilerinin araştırmanın tüm alt boyutlarında ve genel
toplamda verdikleri cevapların “çok katılıyorum” düzeyinde olduğu görülmüştür.
Bu iki değişken, yaş, okul türü ve il/ilçede çalışıyor olma durumlarına göre
farklılaşmaktadır. Eğitim öğretim işleri gerçekleştirme düzeyleri toplamı ile
teknoloji liderliği özyeterlik algıları toplamı arasında da pozitif yönde, orta
düzeyde ve anlamlı bir ilişki görülmektedir. Eğitim öğretim işlerini
gerçekleştirme düzeylerine ilişkin varyansın %29’unun okul yöneticilerinin
teknoloji liderliği özyeterlik düzeyleri ile açıklandığı görülmüştür.
The aim of this study is to identify the
educational administrators’ technological leadership efficacy (TLE) and
perceptions towards implementation levels of teaching and learning activities
(ITLA), and then to present the contribution of the TLE as a predictor of the
ITLA. We collected data from 112 educational administrators who are working in
Tokat. According to the results of this study, educational administrators’ TLE
level was “adequate” for only Digital age learning culture, for the other
factors and the total of the TLE levels were “intermediate” level. According to
ITLA results, all the sub-factors and total of the scale were “strongly agree”
level. The technological leadership efficacy and perceptions towards
implementation levels of teaching and learning activities differ according to
educational administrators’ age, school type and working in town/city. There is
a positive, medium level and significant correlation between educational
administrators’ total scores of the TLE and ITLA. A simple linear regression
was calculated to predict administrators’ perceptions towards implementation
levels of teaching and learning activities based on their technological
leadership efficacy, and TLE explains only 29% of the variation in ITLA.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 3, 2017 |
Submission Date | February 16, 2017 |
Acceptance Date | July 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 10 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...