Bu çalışmada
yedinci sınıf seviyesinde finansal içerikte matematiksel modelleme
problemlerinin yapılandırma sürecinin incelenmesi amaçlanmıştır. Matematiksel
modelleme problemlerinin yapılandırılmasına yönelik tasarım önerisi
oluşturulması hedeflenmiştir. Araştırmada tasarım tabanlı araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları üç yedinci sınıf öğrencisi, altı
finans uzmanı ve dokuz matematik eğitimi uzmanından oluşmaktadır. Çalışmanın
veri toplama araçları yedinci sınıf öğrencilerinin matematiksel modelleme
etkinlikleri süresinde videolarının ve ses kaydının transkiribi, öğrenci
çalışma dokümanları, uzman katılımcıların görüş alma formlarıdır. Çalışma üç
aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşama ön uygulamanın yapılması aşamasıdır. Bu
aşama, matematiksel modelleme problemlerin sınıf seviyesine uygunluğu,
öğrencilerin zamanlamaları, problemlerin anlaşılırlığı ve öğrencilerin bağlam
hakkındaki bilgileri konusunda değerlendirmeler sunmuştur. İkinci aşamada
finans konusunda uzman kişilerden; matematiksel modelleme problemlerin finansal
okuryazarlık standartlarına uygunluğu konusunda görüş alınmıştır. Üçüncü
aşamada ise matematik eğitimi uzmanları matematiksel modelleme problemlerin
sınıf seviyesine, matematiksel modelleme ilkelerine ve yedinci sınıf matematik
dersi kazanımlarına uygunluğu konusunda görüş bildirmişlerdir. Görüş alma
formundaki maddelerin frekans değerleri hesaplanmış ve uzmanların ifadelerinden
alıntılar yapılmıştır. Araştırmada tasarım rehberinin aşamalandırılmasına ve
uygulanmasına yönelik önerilerde bulunulmuştur.
The purpose of this study is to examine the
construction of mathematical modelling problems process in the content of
financial literacy. It is also aimed to create design proposals for
construction of mathematical modelling problems. A design based research method
was used in this study. The participants were three seventh grade students, six
finance experts and nine mathematics education experts. Data collection tools
were transcription of video and tapes group discussions, presentations and
worksheets during mathematical modelling activities, and participant experts’
feedback form about mathematical modelling problems. There were three stages in
this study. First stage was application of preliminary study. This stage gave
information about convenience of problems to grade level, students’ timing for
solution of problems, clarity of problems and students’ background about
content. In second stage, finance experts commented on convenience of
mathematical modelling problems to financial literacy standards. In third stage, mathematics education experts
commented on convenience of problems to students’ grade level, mathematical
modelling principles and seventh grade mathematics lesson objectives. They also
gave suggestion on progress. The frequency value of theme in feedback forms was
calculated and experts’ expressions were given as citation. It was given
suggestion about stages and application of the design guide.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 3, 2017 |
Submission Date | April 20, 2017 |
Acceptance Date | November 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 10 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...