The aim of this study is to compare of the
effect of Jigsaw and Student Teams Achievement Divisions methods based on
cooperative learning to sixth grade students’ academic achievement in social
studies course. In this study, pretest-posttest control ungrouped experimental
model was used. Research, at 2014-2015 academic years to 6. grade students in
Malatya province, has been made with the implementation the Jigsaw to
Experimental I and Student Teams Achievement Divisions to Experimental II
during 15 lesson. Achievement Test used as data collection tool had applicate
to experimental groups before experiment and after experiment, Pretest was
analyzed with parametric Independent Group T Test, Posttest was analyzed with
non-parametric Mann Whitney U Test. According to research results, there was no
significant difference between groups that implemented Jigsaw and Students
Teams Achievement Divisions methods
Bu araştırmanın amacı, işbirliğine dayalı
öğretim yöntemlerinden olan Ayrılıp Birleşme ve Öğrenci Takımları Başarı
Bölümlerinin 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki akademik
başarıya etkisini karşılaştırmaktır. Araştırmada ön test son test kontrol
grupsuz deneysel model kullanılmıştır. Araştırma, 2014-2015 eğitim öğretim
yılında 48 altıncı sınıf öğrencisinin katılımıyla, Deney I grubuna Ayrılıp
Birleşme ve Deney II grubuna Öğrenci Takımlar Başarı Bölümleri yöntemlerinin 15
ders saatinde uygulanmasıyla yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
kullanılan Başarı Testi, deney öncesi ve deney sonrası deney gruplarına
uygulanarak Ön Test parametrik testlerden Bağımsız Grup T Testi ile Son Test
ise parametrik olmayan Mann Whitney U Testi ile analiz edilmiştir. Araştırma
sonucuna göre, işbirliğine dayalı Ayrılıp Birleşme ve Öğrenci Takımları Başarı
Bölümleri yöntemlerinin uygulandığı gruplar arasında anlamlı bir fark
bulunamamıştır.
İşbirliğine dayalı öğrenme sosyal bilgiler ayrılıp birleşme (Jigsaw) Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 3, 2017 |
Submission Date | May 25, 2017 |
Acceptance Date | November 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 10 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...