The aim of this study is to examine pre-service
mathematics teachers’ questioning in terms of “checking of prior knowledge,
focusing, determining of misconceptions, guiding, probing, and checking to
understand” aims within the Teaching Practice course. The study group included six math preservice
teachers studying Secondary Mathematics Teaching in their 5th year. In this
study, two lessons of all preservice teachers were observed in their Teaching
Practice course and the data were analyzed with the deductivecontent analysis.
The findings show that while the vastmajority of questions asked by pre-service teachers contained checking of prior knowledge, the few of them probing and determining of
misconceptions. They also used some of the questions qualitatively inadequate,
such as no deepening student’s answer, cutting short student’s talk. As a
result of these findings, it is recommended that some content which helps
pre-service teachers to notice questions’ function and increase questions’
depth should be integrated into teacher education programs
Bu çalışmada matematik öğretmeni adaylarının,
Öğretmenlik Uygulaması dersi kapsamında yürüttükleri derslerinde kullandıkları
soruların “ön bilgileri kontrol etme, odaklama, kavram yanılgılarını belirleme,
yönlendirme, sorgulama ve değerlendirme” amaçları doğrultusunda incelenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmaya bir devlet üniversitesinin Ortaöğretim Matematik
Öğretmenliği programına devam eden altı 5.sınıf öğretmen adayı katılmıştır.
Çalışmada her bir öğretmen adayının Öğretmenlik Uygulaması derslerinde
yürüttükleri ikişer ders saati gözlemlenmiş ve kullandıkları sorular
tümdengelimsel içerik analizine tabii tutulmuştur. Elde edilen bulgulara göre,
öğretmen adayları ön bilgileri kontrol etme boyutunda sorulara daha fazla yer
verirken sorgulama ve kavram yanılgılarını belirleme boyutlarında ise çok az
soruya yer vermişlerdir. Öğretmen adayları bir de öğrencilerle diyaloglarını
kısa tutma ve öğrencilerin düşüncelerini derinleştirememe anlamında bazı
soruları niteliksel açıdan yetersiz kullanmışlardır. Elde edilen sonuçlardan
hareketle öğretmen adaylarının kullandıkları soruların işlevini fark ettirecek
ve bu soruların derinliğini artırmalarını sağlayacak uygulamaların öğretmen
yetiştirme programlarına entegre edilmesi önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2018 |
Submission Date | June 9, 2018 |
Acceptance Date | July 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 12 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...