Bu araştırmanın amacı; beden eğitimi öğretmeni
adaylarının serbest zaman sıkılma algısı, yaşam doyumu ve sosyal bağlılık
düzeylerini bazı değişkenlere göre incelemek ve aralarındaki ilişkiyi
belirlemektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Serbest Zamanlarda
Sıkılma Algısı Ölçeği”, “Yaşam Doyumu Ölçeği ve “Sosyal Bağlılık Ölçeği" kullanılmıştır.
Katılımcıların serbest zamanlarında sıkılma ve doyumsuzluk algıları, yaşam
doyumları ve sosyal bağlılıkları cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir şekilde
farklılaşmamaktadır. Öğretmen adaylarının serbest zamanlarında sıkılma ve
doyumsuzluk algıları ile yaşam doyumları sınıf ve düzenli olarak fiziksel
aktiviteye katılma durumu değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde
farklılaşmazken, sosyal bağlılıkları ise sınıf ve düzenli olarak fiziksel
aktiviteye katılma durumu değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde
farklılaşmaktadır. Diğer yandan öğretmen adaylarının serbest zamanlarında
sıkılma ve doyumsuzluk algıları ile sosyal bağlılıkları ekonomik durum
değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmazken yaşam doyumları ise
ekonomik durum değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır.
Serbest zamanlarda sıkılma algısı yaşam doyumu sosyal bağlılık beden eğitimi öğretmeni adayı
The purpose of this study was to analyze
perceived levels of leisure boredom, life satisfaction and social connectedness
of physical education pre-service teachers according to some demographic
variables, and to determine the relationship between leisure boredom, life
satisfaction and social connectedness. “Leisure Boredom Scale”, “Satisfaction
with Life Scale” and “Social Connectedness Scale” were used to collect data.
There were no significant differences between the leisure boredom,
dissatisfaction, life satisfaction and social connectedness of the participants
and their genders. While there were no significant differences between leisure
boredom, dissatisfaction and life satisfaction of the participants and grade
level and participation physical activity regularly, there were significant
differences between social connectedness and grade level and participation
physical activity regularly. On the other hand, there were no significant
differences between leisure boredom, dissatisfaction and social connectedness
of the participants and economic situation, there were significant differences
between life satisfaction and economic situation.
Leisure boredom life satisfaction social connectedness pre-service physical education teacher
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2018 |
Submission Date | October 2, 2018 |
Acceptance Date | November 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 12 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...