Bu araştırmada öncelikli olarak ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin teknoloji destekli matematik öğrenmeye yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla Pierce, Stacey ve Barkatsas (2007) geliştirilen bir ölçme aracının Türkçeye uyarlama çalışması yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar uyarlanan ölçeğin davranışsal katılım, matematiksel güven, duyuşsal katılım ve teknoloji destekli matematik öğrenmeye yönelik tutum olmak üzere 4 alt boyuttan oluştuğunu ortaya koymuştur. Uyarlanan ölçeğin alt boyutları için Cronbach alfa güvenirlik katsayısı sırasıyla .77, .85, .82, .80 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin bütünü için güvenirlik katsayısı .89'dur. Uyarlanan ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın ikinci aşamasında öğrencilerin matematik dersine yönelik genel olarak tutumlarının olumlu ve kaygı düzeylerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin matematik dersine yönelik tutum ve kaygı düzeyleri arasında anlamlı ve negatif bir ilişki olduğu görülmektedir. Bu derse yönelik olumlu tutumlar geliştikçe kaygı düzeyinin azaldığı söylenebilir.
Purpose of this study was to examine
elementary students' attitude towards learning mathematics with technology and
anxiety. In order to examine students' attitude towards learning mathematics
with technology, The Technology and Mathematics Attitude Scale developed by Pierce,
Stacey ve Barkatsas (2007) was adapted Turkish settings. Results of this part of the
study revealed that there were four sub-scales behavioral
engagement (α=.77),
mathematics confidence (α=.85), affective engagement (α=.82), attitude towards use
of technology for learning mathematics (α=.80). Second part of the study revealed that elementary students attitude
towards mathematics were positive and their anxiety were low. There was a negative
and significant relationship between students' attitude towards learning
mathematics with technology and anxiety. It seems as the students' attitude
towards learning math with technology increases their anxiety decreases.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2019 |
Submission Date | June 24, 2019 |
Acceptance Date | September 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 14 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...