Bu araştırmanın amacı Çoklu Zekâ temelli eğitimin yedinci sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ve matematiğe yönelik tutumları üzerindeki etkisini incelemektir. Çalışmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma, Batman ilindeki bir devlet okulunun yedinci sınıfına devam eden, iki farklı sınıftaki 76 öğrenci ile yürütülmüştür. Deney grubunda Çoklu Zekâ temelli eğitim, kontrol grubunda mevcut öğretim programına göre eğitim verilmiştir. Araştırma sonuçları Çoklu Zekâ temelli eğitimin, mevcut öğretim programına göre matematik başarısını ve matematiğe yönelik tutumu olumlu yönde daha çok geliştirdiğini göstermiştir. Bu çalışma, matematik öğretiminde Çoklu Zekâ Kuramının pedagojik bir yaklaşım olarak uygulanması durumunda öğrencilere sınıflarda öğretim sonuçlarından büyük kazanımlar sağlayacağını göstermektedir.
The aim of this study is aimed to examine the effect of instruction based on Multiple Intelligence Theory on seventh grade students' Mathematics achievement and attitudes towards Mathematics. A pre-test and post-test experiment-control group quasi-experimental design was used in this study. The study was conducted with 76 students from two different classes who were attending the seventh-grade of a public school in Batman. The experimental group was taught according to the theory of Multiple Intelligence and the control group was instructed based on the current program of teaching. The results showed that students who were instructed based on Multiple Intelligences Theory were achieved higher achievement score and attitudes towards Mathematics than the ones who were instructed the current teaching method. This study reveals that secondary school students will advantage significantly from teaching outcomes in schools if the Multiple Intelligence Theory is used as a pedagogical approach in mathematics instructional delivery.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2021 |
Submission Date | January 28, 2021 |
Acceptance Date | April 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 17 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...