Bu araştırmada, çoktan seçmeli maddeler için uzmanlarca öngörülen ve ampirik olarak hesaplanan güçlük indekslerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları; ölçme ve değerlendirme alanından 10 uzman ile Türkiye’de bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören 222 öğretmen adayından oluşmuştur. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen ve çoktan seçmeli 25 madde içeren ölçme değerlendirme başarı testi ile toplanmıştır. Araştırma sonuçları, uzman kanılarına dayalı madde güçlükleri ile ampirik olarak hesaplanan güçlük indeksleri arasında .25 ile .71 arasında değişen pozitif yönlü korelasyonlar bulunduğunu ortaya koymuştur. Fakat elde edilen korelasyon katsayıları arasında uzmanların unvanlarına ya da daha önce ilgili dersi yürütüp yürütmemelerine bağlanabilecek net bir örüntü gözlenmemiştir.
In this study, we aimed to compare the difficulty indices predicted by experts and calculated empirically for multiple choice test items. The participants of the research consisted of 10 experts from the field of measurement and evaluation in education, and 222 teacher candidates who study at the education faculty of a state university in Turkey. We collected research data via a measurement-evaluation achievement test developed by the ourselves and containing 25 multiple choice items. The research results revealed that there were positive correlations range through .25 to .71 between item difficulties estimated by experts and the difficulty indices calculated empirically. Nevertheless, we did not observe a clear pattern among the correlation coefficients that can be attributed to the titles of the experts or to whether they had taught the related course before.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2021 |
Submission Date | September 26, 2021 |
Acceptance Date | November 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 18 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...