This research study was conducted to investigate the postgraduate theses and articles written regarding educational technologies in higher education institutions in Turkey over the period 2010-2020 in a descriptive and methodological manner. The population of the research study consisted of 249 postgraduate theses and 85 articles. Data were analyzed by calculating the frequency and percentage distributions via the SPSS 24.0 software. As a result of the research study; it was determined that the most preferred study subjects in postgraduate studies conducted on educational technologies in higher education consisted of “learning outcomes”, “technology integration in education”, and “attitude toward educational technologies“, respectively. The quantitative method was preferred as the data collection method in the studies and the data were obtained mostly by scales. It was determined that the necessary importance was not given to the validity and reliability analyses, and the SPSS software was generally used in data analysis.
Bu araştırma Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında 2010-2020 yılları arasında eğitim teknolojilerine yönelik yapılmış lisansüstü tez ve makaleleri tanımsal ve metodolojik olarak incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 249 lisansüstü tez ve 85 makale oluşturmaktadır. Verilere SPSS 24.0 programında frekans ve yüzde dağılımları hesaplanarak analizler yapılmıştır. Araştırma sonucunda; Yükseköğretimde eğitim teknolojilerine yönelik yapılan lisansüstü çalışmalarda en çok tercih edilen çalışma konularının sırasıyla “öğrenen çıktıları”, “eğitimde teknoloji entegrasyonu” ve “eğitim teknolojileri karşı tutum” olduğu belirlenmiştir. Araştırmalarda veri toplama yöntemi olarak en çok nicel yöntemin tercih edildiği ve verilerin çoğunlukla ölçeklerle toplandığı belirlenmiştir. Çalışmaların geçerlik ve güvenirlik çalışmalarına gereken önemin verilmediği ve genelde veri analizinde SPSS programının kullanıldığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2021 |
Submission Date | May 10, 2021 |
Acceptance Date | August 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 18 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...