Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Teaching Percentages with Creative Drama Method on the Academic Achievement of Fifth Grade Students and Permanence of Knowledge

Year 2022, Volume: 10 Issue: 20, 590 - 611, 21.12.2022
https://doi.org/10.18009/jcer.1162803

Abstract

The aim of this study is to examine the effect of teaching percentages with the creative drama method on the academic achievement and permanence of fifth grade students. For this purpose, an experimental design with pre -test post-test control group, which is one of the quantitative research methods, was adopted. The sample of the research consists of 58 fifth grade students, 30 of whom are experimental and 28 of whom are controls, who are studying in a public school in Osmaniye city center. When the data got within the scope of the research were analyzed at the 95% confidence level in the SPSS 23 program, it was revealed that there was a moderate effect size in favor of the experimental group between the test scores of the knowledge retention of the experimental and control groups. Thus, we agreed that the creative drama method is more effective than traditional teaching methods in terms of academic success and permanence of knowledge on percentages.

References

  • Adıgüzel, H. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları [Creative drama concept, components and stages]. Yaratıcı Drama Dergisi, 1 (1), 17-30.
  • Adıgüzel, Ö. (2019). Eğitimde yaratıcı drama [Creative drama in education]. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Akoğuz, M., & Akoğuz, A. (2016). Okul öncesi ve ilkokul için yaratıcı drama etkinlikleri [Creative drama activities for preschool and primary school]. İstanbul: Final Kültür Sanat Yayınları.
  • Akpınar, S. (2018). 7. sınıf öğrencilerinin yüzdeler konusundaki öğrenme güçlükleri, kavram yanılgıları ve nedenlerinin incelenmesi [Examining the learning difficulties, misconceptions and reasons of 7th grade students about percentages]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Altındal, G. (2019). İlkokul 3. sınıf matematik dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi [The effect of creative drama method on students' achievement, attitudes and permanence of knowledge in primary school 3rd grade mathematics lesson]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Aksaray Üniversitesi, Aksaray.
  • Altun, M. (2015). Matematik öğretimi [Teaching mathematics]. Bursa: Aktüel Alfa Akademi.
  • Aykaç, M., & Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi [The effect of using creative drama as a method in social studies course on student success]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (1), 297-314.
  • Aykaç, M., & Köğce, D. (2020). Eğitsel oyunlar ile matematik öğretimi [Teaching mathematics with educational games] (1. Baskı.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aykaç, M., & Köğce, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin matematik derslerinde yaratıcı drama yöntemini kullanma durumlarının incelenmesi [Examination of classroom teachers' use of creative drama method in mathematics lessons]. Tarih Okulu Dergisi, 7 (17), 907-938.
  • Aykaç, N., & Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 meb ilköğretim programlarında değerlendirilmesi [Evaluation of the relationship between creative drama method and constructivism in 2005 primary education programs]. Yaratıcı Drama Dergisi, 3 (6), 25-44.
  • Borlat, G. (2018). Yaratıcı drama yönteminin matematik kaygısı ve matematik motivasyonuna etkisi [The effect of creative drama method on mathematics anxiety and mathematics motivation]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Ceylan, H. (2014). 6. sınıf matematik dersi eşitlik ve denklem konusunun drama yöntemi kullanılarak anlatılmasının öğrenci tutumlarına etkisi [The effect of explaining the subject of equality and equations in the 6th grade mathematics lesson using the drama method on students' attitudes]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Debreli, E. (2011). The effect of creative drama based instruction on seventh grade students' achievement in ratio and proportion concepts and attitude towards mathematics. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Ersoy, E., & Biber Türker, B. (2020). Yaratıcı drama yönteminin kesirlerde toplama işlemi öğretimine yansımaları [Reflections of creative drama method on teaching addition in fractions]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39 (1), 83-103.
  • Gedik, Ö. (2014). Yaratıcı drama yönteminin matematik dersinde öğrencilerin farklı öğrenme düzeylerine ve öz - yeterlik algılarına etkisi [The effect of creative drama method on students' different learning levels and self-efficacy perceptions in mathematics lesson]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Gümüş, H. G. (2017). Matematik öğretiminde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi [The effect of creative drama method on students' achievement, attitudes and permanence of learning in mathematics teaching]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Kabael, T., Baran, A. A., Kızıltoprak, F., Deniz, Ö., Ev-Çimen, E. & Güler, H. K. (2019). Matematik okuryazarlığı ve PISA [Mathematical literacy and PISA]. (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kayhan, H. C. (2004). Yaratıcı dramanın ilköğretim 3. sınıf matematik dersinde öğrenmeye, bilgilerin kalıcılığına ve matematiğe yönelik tutumlara etkisi [The effect of creative drama on learning, retention of knowledge and attitudes towards mathematics in primary school 3rd grade mathematics course]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi),Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Keklik, A. (2019). Bir yöntem olarak yaratıcı dramanın matematiksel modelleme gerektiren problemlerde etkililiği [The effectiveness of creative drama as a method in problems that require mathematical modeling]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kılınçaslan, H., & Özdemir Şimşek, P. (2015). 6. sınıf “kuvvet ve hareket” ünitesinde basamaklı öğretim yöntemi ve yaratıcı drama yönteminin erişiye, tutuma ve kalıcılığa etkisi [The effect of layered teaching method and creative drama method on achievement, attitude and permanence in the 6th grade "force and movement" unit]. Eğitim ve Bilim, 40(180).
  • Kızıltoprak, M. & Pesen, C. (2022). The effect of cooperative learning on academic success levels of 8th grade students in the subject of triangles. International e-Journal of Educational Studies, 6 (12), 84-94. https://doi.org/10.31458/iejes.1094920
  • Koçlar, N. (2019). Yaratıcı drama yöntemiyle cebirsel ifadelerin öğretimi. [Teaching algebraic expressions with creative drama method] (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Köğce, D. (2019). Yaratıcı drama ile matematik öğretimi: Örnek bir ders planı. 4. Uluslararası Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Sempozyumu [Teaching mathematics with creative drama: A sample lesson plan. 4th International Turkish Computer and Mathematics Education Symposium], (pp. 44-51). İzmir.
  • Legodi-Rakgalakane, K., & Mokhampanyane, M. (2022). Evaluation of educators’ experiences and practices of inclusive education in primary schools: A South African perspective. International e-Journal of Educational Studies, 6 (12), 255-263. https://doi.org/10.31458/iejes.1194397
  • Makas-Soylu, F. (2017). Yaratıcı drama yönteminin dördüncü sınıf matematik dersinde başarı,tutum ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi [The effect of creative drama method on achievement, attitude and permanence of learning in fourth grade mathematics lesson]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Masoum, E., Rostamy-Malkhaliefh, M., & Kalantarnia, Z. (2013). A study on the role of drama in learning mathematics. Mathematics Education Trends and Research, 2013 (2013) 1-7.
  • Metinnam, İ. (2019). Sınıf öğretmenliği adaylarının yaratıcı drama oturumu planlama sürecinde yaşadıkları sorunların incelenmesi [Investigation of the problems that primary school teacher candidates experience in the process of planning a creative drama session]. Yaratıcı Drama Dergisi, 14 (2), 219-242.
  • Ministry of National Education [MoNE]. (2018). Matematik öğretim programı. Ankara: Devlet Basımevi.
  • Şenol Özyiğit, E. N. (2011). İlköğretim matematik dersinde yaratıcı drama uygulamalarının öğrencilerin problem çözme stratejileri, başarı, benlik kavramı ve etkileşim örüntüleri üzerindeki etkisi [The effect of creative drama practices in primary school mathematics lessons on students' problem solving strategies, achievement, self-concept and interaction patterns]. (Yayınlanmamış doktora tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Ulubey, Ö. & Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı Drama Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması [The effect of creative drama practices in primary school mathematics lessons on students' problem solving strategies, achievement, self-concept and interaction patterns.]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (32) , 195-220.
  • Üstündağ, T. (1998). Yaratıcı drama eğitim programının ögeleri [Elements of creative drama education program]. Eğitim ve Bilim, 22 (107), 28-35.
  • Yiğit, Ç. (2010). Müzikte yaratıcı drama [Creative drama in music]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 23(1), 1-10.
  • Yıldız, Ş. (2017). Yedinci sınıf öğrencilerinin yüzdeler konusunda karşılaştıkları güçlüklerin incelenmesi [Examining the difficulties faced by seventh grade students about percentages]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.

The Effect of Teaching Percentages with Creative Drama Method on the Academic Achievement of Fifth Grade Students and Permanence of Knowledge

Year 2022, Volume: 10 Issue: 20, 590 - 611, 21.12.2022
https://doi.org/10.18009/jcer.1162803

Abstract

The aim of this study is to examine the effect of teaching percentages with the creative drama method on the academic achievement and permanence of fifth grade students. For this purpose, an experimental design with pre -test post-test control group, which is one of the quantitative research methods, was adopted. The sample of the research consists of 58 fifth grade students, 30 of whom are experimental and 28 of whom are controls, who are studying in a public school in Osmaniye city center. When the data got within the scope of the research were analyzed at the 95% confidence level in the SPSS 23 program, it was revealed that there was a moderate effect size in favor of the experimental group between the test scores of the knowledge retention of the experimental and control groups. Thus, we agreed that the creative drama method is more effective than traditional teaching methods in terms of academic success and permanence of knowledge on percentages.

References

  • Adıgüzel, H. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları [Creative drama concept, components and stages]. Yaratıcı Drama Dergisi, 1 (1), 17-30.
  • Adıgüzel, Ö. (2019). Eğitimde yaratıcı drama [Creative drama in education]. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Akoğuz, M., & Akoğuz, A. (2016). Okul öncesi ve ilkokul için yaratıcı drama etkinlikleri [Creative drama activities for preschool and primary school]. İstanbul: Final Kültür Sanat Yayınları.
  • Akpınar, S. (2018). 7. sınıf öğrencilerinin yüzdeler konusundaki öğrenme güçlükleri, kavram yanılgıları ve nedenlerinin incelenmesi [Examining the learning difficulties, misconceptions and reasons of 7th grade students about percentages]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Altındal, G. (2019). İlkokul 3. sınıf matematik dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi [The effect of creative drama method on students' achievement, attitudes and permanence of knowledge in primary school 3rd grade mathematics lesson]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Aksaray Üniversitesi, Aksaray.
  • Altun, M. (2015). Matematik öğretimi [Teaching mathematics]. Bursa: Aktüel Alfa Akademi.
  • Aykaç, M., & Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi [The effect of using creative drama as a method in social studies course on student success]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (1), 297-314.
  • Aykaç, M., & Köğce, D. (2020). Eğitsel oyunlar ile matematik öğretimi [Teaching mathematics with educational games] (1. Baskı.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aykaç, M., & Köğce, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin matematik derslerinde yaratıcı drama yöntemini kullanma durumlarının incelenmesi [Examination of classroom teachers' use of creative drama method in mathematics lessons]. Tarih Okulu Dergisi, 7 (17), 907-938.
  • Aykaç, N., & Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 meb ilköğretim programlarında değerlendirilmesi [Evaluation of the relationship between creative drama method and constructivism in 2005 primary education programs]. Yaratıcı Drama Dergisi, 3 (6), 25-44.
  • Borlat, G. (2018). Yaratıcı drama yönteminin matematik kaygısı ve matematik motivasyonuna etkisi [The effect of creative drama method on mathematics anxiety and mathematics motivation]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Ceylan, H. (2014). 6. sınıf matematik dersi eşitlik ve denklem konusunun drama yöntemi kullanılarak anlatılmasının öğrenci tutumlarına etkisi [The effect of explaining the subject of equality and equations in the 6th grade mathematics lesson using the drama method on students' attitudes]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Debreli, E. (2011). The effect of creative drama based instruction on seventh grade students' achievement in ratio and proportion concepts and attitude towards mathematics. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Ersoy, E., & Biber Türker, B. (2020). Yaratıcı drama yönteminin kesirlerde toplama işlemi öğretimine yansımaları [Reflections of creative drama method on teaching addition in fractions]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39 (1), 83-103.
  • Gedik, Ö. (2014). Yaratıcı drama yönteminin matematik dersinde öğrencilerin farklı öğrenme düzeylerine ve öz - yeterlik algılarına etkisi [The effect of creative drama method on students' different learning levels and self-efficacy perceptions in mathematics lesson]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Gümüş, H. G. (2017). Matematik öğretiminde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi [The effect of creative drama method on students' achievement, attitudes and permanence of learning in mathematics teaching]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Kabael, T., Baran, A. A., Kızıltoprak, F., Deniz, Ö., Ev-Çimen, E. & Güler, H. K. (2019). Matematik okuryazarlığı ve PISA [Mathematical literacy and PISA]. (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kayhan, H. C. (2004). Yaratıcı dramanın ilköğretim 3. sınıf matematik dersinde öğrenmeye, bilgilerin kalıcılığına ve matematiğe yönelik tutumlara etkisi [The effect of creative drama on learning, retention of knowledge and attitudes towards mathematics in primary school 3rd grade mathematics course]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi),Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Keklik, A. (2019). Bir yöntem olarak yaratıcı dramanın matematiksel modelleme gerektiren problemlerde etkililiği [The effectiveness of creative drama as a method in problems that require mathematical modeling]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kılınçaslan, H., & Özdemir Şimşek, P. (2015). 6. sınıf “kuvvet ve hareket” ünitesinde basamaklı öğretim yöntemi ve yaratıcı drama yönteminin erişiye, tutuma ve kalıcılığa etkisi [The effect of layered teaching method and creative drama method on achievement, attitude and permanence in the 6th grade "force and movement" unit]. Eğitim ve Bilim, 40(180).
  • Kızıltoprak, M. & Pesen, C. (2022). The effect of cooperative learning on academic success levels of 8th grade students in the subject of triangles. International e-Journal of Educational Studies, 6 (12), 84-94. https://doi.org/10.31458/iejes.1094920
  • Koçlar, N. (2019). Yaratıcı drama yöntemiyle cebirsel ifadelerin öğretimi. [Teaching algebraic expressions with creative drama method] (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Köğce, D. (2019). Yaratıcı drama ile matematik öğretimi: Örnek bir ders planı. 4. Uluslararası Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Sempozyumu [Teaching mathematics with creative drama: A sample lesson plan. 4th International Turkish Computer and Mathematics Education Symposium], (pp. 44-51). İzmir.
  • Legodi-Rakgalakane, K., & Mokhampanyane, M. (2022). Evaluation of educators’ experiences and practices of inclusive education in primary schools: A South African perspective. International e-Journal of Educational Studies, 6 (12), 255-263. https://doi.org/10.31458/iejes.1194397
  • Makas-Soylu, F. (2017). Yaratıcı drama yönteminin dördüncü sınıf matematik dersinde başarı,tutum ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi [The effect of creative drama method on achievement, attitude and permanence of learning in fourth grade mathematics lesson]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Masoum, E., Rostamy-Malkhaliefh, M., & Kalantarnia, Z. (2013). A study on the role of drama in learning mathematics. Mathematics Education Trends and Research, 2013 (2013) 1-7.
  • Metinnam, İ. (2019). Sınıf öğretmenliği adaylarının yaratıcı drama oturumu planlama sürecinde yaşadıkları sorunların incelenmesi [Investigation of the problems that primary school teacher candidates experience in the process of planning a creative drama session]. Yaratıcı Drama Dergisi, 14 (2), 219-242.
  • Ministry of National Education [MoNE]. (2018). Matematik öğretim programı. Ankara: Devlet Basımevi.
  • Şenol Özyiğit, E. N. (2011). İlköğretim matematik dersinde yaratıcı drama uygulamalarının öğrencilerin problem çözme stratejileri, başarı, benlik kavramı ve etkileşim örüntüleri üzerindeki etkisi [The effect of creative drama practices in primary school mathematics lessons on students' problem solving strategies, achievement, self-concept and interaction patterns]. (Yayınlanmamış doktora tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Ulubey, Ö. & Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı Drama Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması [The effect of creative drama practices in primary school mathematics lessons on students' problem solving strategies, achievement, self-concept and interaction patterns.]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (32) , 195-220.
  • Üstündağ, T. (1998). Yaratıcı drama eğitim programının ögeleri [Elements of creative drama education program]. Eğitim ve Bilim, 22 (107), 28-35.
  • Yiğit, Ç. (2010). Müzikte yaratıcı drama [Creative drama in music]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 23(1), 1-10.
  • Yıldız, Ş. (2017). Yedinci sınıf öğrencilerinin yüzdeler konusunda karşılaştıkları güçlüklerin incelenmesi [Examining the difficulties faced by seventh grade students about percentages]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Davut Köğce 0000-0002-3475-2740

Hatice Nur Konaklı 0000-0002-9614-8362

Early Pub Date December 18, 2022
Publication Date December 21, 2022
Submission Date August 16, 2022
Acceptance Date October 6, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 10 Issue: 20

Cite

APA Köğce, D., & Konaklı, H. N. (2022). The Effect of Teaching Percentages with Creative Drama Method on the Academic Achievement of Fifth Grade Students and Permanence of Knowledge. Journal of Computer and Education Research, 10(20), 590-611. https://doi.org/10.18009/jcer.1162803

download13894               13896   13897 14842      


Creative Commons License


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Dear Authors;

We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be sensitive on this issue. 


Best regards...