Aim: In this study, it is aimed to evaluate the perceptions of surgical nurses towards the nursing process.
Materials and Methods: The sample of the study consists of 200 nurses from the universe who answered at the level of significance in terms of the data of the research. The data of the study were obtained with the "Nurse Data Form" and "Nursing Diagnosis Perception Scale" prepared by the researcher according to the literature containing the socio-demographic characteristics of the nurses.
Results: At the end of the research, it was determined that there was a significant difference according to age, marital status, educational status, the hospital where the participant worked, the status of receiving education for the nursing process and the state of thinking.
Conclusion: The duty of surgical nurses in the in-service training programs, including the subject of the nursing process, is recommended. Increasing the time allotted for the fellowship process in the education curricula while in the education process; every time the process is done the organization of trainings, congresses, seminars on the missing subjects; it is recommended that surgical nurses in the training process be supported to attend these scientific meetings.
-
Öz
Amaç: Bu çalışmada cerrahi hemşirelerinin hemşirelik sürecine yönelik algılarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini, araştırmanın verileri açısından anlamlılık düzeyinde yanıtlayan evrenden 200 hemşire oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, hemşirelerin sosyo-demografik özelliklerini içeren literatüre göre araştırmacı tarafından hazırlanan “Hemşire Veri Formu” ve “Hemşirelik Tanı Algısı Ölçeği” ile elde edilmiştir.
Bulgular: Araştırma sonunda katılımcının yaşına, medeni durumuna, eğitim durumuna, çalıştığı hastaneye, hemşirelik sürecine yönelik eğitim alma durumuna ve hemşirelik sürecine yönelik düşünme durumuna göre anlamlı farklılık olduğu belirlendi.
Sonuç: Hemşirelik süreci konusunu içeren hizmet içi eğitim programlarında cerrahi hemşirelerinin görev almaları önerilmektedir. Eğitim öğretim sürecindeyken eğitim müfredatlarında burs sürecine ayrılan sürenin arttırılması; süreç her yapıldığında eksik olan konularda eğitimler, kongreler, seminerler düzenlenmesi; cerrahi hemşirelerinin eğitim sürecinde bu bilimsel toplantılara katılmalarının desteklenmesi önerilmektedir.
bulunmamaktadır
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | November 30, 2023 |
Acceptance Date | October 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 6 |