Günümüzde giderek yaygınlaşan çizime dayalı araçların sayısı artmasına rağmen, çizme iletişim aracı olarak düşünme, üretme ve ifade etme süreçlerinde bir temsil yöntemi olarak hala önemini korumaktadır. Fakat çizim sadece iletişim aracı değil aynı zamanda düşüncenin oluşumu, aktarılması ve temsilinde de etkili olan, kendi iletişim sistemini, sözlüğünü barındıran, bilgi yönünden zengin bir iletişim yöntemidir. Çizme bünyesinde görsel düşünmeye dayalı algı-göz-el ilişkisinin güçlü bağlarının olduğu ifade biçimidir. Algı-göz-el ilişki sistematiğinde gerçekleşen çizim, içerisinde barındırdığı görme ve çizme arasındaki ilişki ile bir nesnenin kâğıt üzerine aktarılmasında kullanılan temsil yöntemlerine ek olarak görünenin kâğıt üzerinde taklit edilmesidir. Bu bağlamda görme yetimizle çizim yapılmasına karşın, çizilmek istenen ile çizilen aynı gerçeği üretememektedir. Çizilmek istenenle çizilen arasında gerçekliğe ilişkin madde ve temsil arasında farklılıklar olmaktadır. Madde ve temsil arasında gözlenen bu farklılıklar ilk çizginin yerinden, çizime ayırılan süreye, çizilen görsele bakılan süreye, kullanılan çizim araçlarına ve çizer kişinin çizim yeteneği gibi birçok etkenlere bağlı olarak değişmektedir. Bu çalışma kapsamında, çalışmaya dahil olan mimarlık ve iç mimarlık bölümleri birinci sınıf öğrencilerinden seçilen görselleri renkli ve siyah-beyaz perspektif resmi ve renkli ve siyah-beyaz soyut resim olmak üzere dört alt başlıkta altında beş dakika içerisinde çizmeleri istenmiştir. Katılımcılar çizimlerini yaparken yapılan gözlem sonucunda elde edilen bilgiler not alınmıştır. Daha sonra elde edilen bu bilgiler, bilginin yeniden inşasında önemli rol oynayan P. Ricoeur vari üslup olan doğal bilimler ve sosyal bilimlerin sentezinde anlama ve açıklama arasındaki ilişki üzerinden değerlendirilmektedir. Bu çalışma, tasarım eğitiminde yeni bir çizim aracının geliştirilmesinde izlenmesi gereken süreç ve yöntemler ile çizim aracının taşıması gereken özelliklerin belirlemesine ön çalışma olarak yapılmıştır.
Bu çalışma, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstütüsü Mimari Tasarımda Bilişim Lisansüstü programında, Dr. Öğr. Üyesi Ethem Gürer tarafından yürütülen MBL611 Sayısal Tasarımda Fenomenoloji ve Hermenötik dersi kapsamında üretilmiştir. Katkılarından dolayı Dr. Öğr. Üyesi Ethem Gürer ‘e ve çalışmaya katılan öğrencilere teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 1 |