Students’ expectations from Social Studies teachers are different and great. Social Studies teachers who want their students to gain skills and knowledge which are essential in the social life and the content of the social studies course must have qualities to fulfil these expectations. It is important that in order to implement the learning-instruction process of Social Studies curriculum effectively and institutionally, it must be evaluated by the students who are the subjects of the process and the necessary arrangements must be done according to these evaluations. Phenomenology, one of the qualitative research methods, was used in the study to collect data. The population of the research consisted of 45 volunteer students and these students were chosen among the 15 secondary schools located in the city centre of Kırşehir where teaching training course was carried out in 2012-2013 education year. The activities which the students liked most differ according to the grades. 5th grades enjoy school trips, 6th grades like map activities, and 7th grades love the question-answer activity. The topics which students have the most difficulty with learning in social studies course show similarities regarding the grades
Öğrencilerin Sosyal Bilgiler öğretmenlerinden beklentileri oldukça farklı ve geniştir. Öğrencilere toplumsal yaşamda gerekli olan bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlayan Sosyal Bilgiler öğretmenleri ve sosyal bilgiler dersi programının içeriği bu beklentilere cevap verebilecek niteliklere sahip olmalıdır. Sosyal Bilgiler Programı’nın öğrenme-öğretme süreci boyutunun kurumsal olarak etkin bir şekilde uygulanabilmesi için sürecin özneleri olan öğrenciler tarafından değerlendirilmesi, bu değerlendirmelere göre de gerekli düzenlemelerin yapılması önem arz etmektedir. Araştırmada verilerinin toplanması amacıyla, nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Bu araştırmada da Ortaokul 5.,6. ve 7.sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersininin öğrenimine ve öğretimine ilişkin görüşlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Araştırma grubu 2012- 2013 öğretim yılında Kırşehir il merkezindeki öğretmenlik uygulaması dersinin yapıldığı 15 ortaokul arasından gönüllülük esası dikkate alınarak 5.,6. ve 7.sınıflardan toplam 45 öğrenciden oluşmaktadır. Sonuçta, öğrencilerin, sosyal bilgiler dersinde en çok keyif aldıkları etkinlikler sınıflara göre farklılık göstermektedir. 5.sınıflar gezi çalışmalarından, 6.sınıflar harita çalışmalarından ve 7.sınıflar ise en çok soru-cevap etkinliğinden keyif almaktadırlar. Öğrencilerin, Sosyal bilgiler dersinde kolay öğrendikleri konular sınıflara göre farklılık gösterirken bunların gerekçeleri benzerlik göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 4 |